Vet inte riktigt var jag ska börja så det här blir nog långt... Hoppas någon orkar läsa. Skulle behöva lite råd om vi gör rätt med vår lilla underbara dotter som är fem veckor idag och ända från födseln vänt på dygnet och haft sin piggaste period mellan kl 22 och 02. Hon har varit jättesvår att hålla vaken efter mat på dagarna och jag har verkligen kämpat för att väcka henne. Vi har haft standardmodellen som mål från start försökt aktivera och hålla henne vaken på dagarna för att vända tillbaka men nu efter två veckor är det fortfarande en liten duracell-bebis som tittar storögt på sina föräldrar på nattkröken. Problemet har inte blivit bättre av att hon de senaste dagarna inte äter bra heller. Hon skriker och blir arg när jag ammar henne. Lägger upp henne på axeln och rapar då och så får jag hålla på i evigheter och det känns inte som hon får i sig någon mat alls. Jag har pumpat ur mjölk och pappa har gett flaska för att vi ska se att hon får i sig mat och känna oss säkra på att vi kan lägga henne. Hon kanske är övertrött och inte orkar äta? Vi har inget schema än men de senaste dagarna har sett ut ungefär såhär:
Vaknar ca 8.00 Mat, umgänge, mat trött och somnar efter ca 1 timme som medvetslös. Antaglien för att hon inte sovit så länge på natten.
Sover ca 9-11. 2-2,5 timmar ofta stånkandes och stönandes men inga skrik, har blivit mindre och mindre dock.. Från början har det här passet varit det längsta sammanhängande men nu har nätterna faktiskt tagit över som längsta pass så det har verkligen gått framåt! Brukar också sova här eftersom nätterna varit så struliga. Ibland har hon sovit på balkongen.
Vaken/sover stötvis ca 11-14. Väldigt svår att hålla vaken, somnar och vaknar om vartannat. Lägger för att sova men vaknar och eftersom hon strulat och inte velat äta vid påfyllningen har jag tagit upp henne och gett mer mat varefter hon somnar igen. Så går det omvartannat, ingen ordning alls... Och varför blir hon så arg när hon får mat? Jag förstår verkligen inte! Har ju funkat så bra förut på dagarna att ge mat när hon visat lite missnöje men nu har vi kvällsstrul även på dagarna
Blir osäker jag ska försöka få henne att somna om och strunta i att hon varit vaken för kort eller strunta i att hon sovit och fortsätta målet? Blir ju så snuttigt och jag vet varken ut eller in ibland! Vill ju ha rätt balans mellan att lindra överlevnadsångesten och skapa bra förutsättningar för henne att äta och sova!
Sover ca 14-16 Brukar ofta vara ute och gå eller stå på balkongen och sova. kan behöva vagna lite.
16-17.30 ca Vakenpass
17.30-19.30 Sover.
19.30-20.00 Vakenpass
20.00- olika. 21 tom 22.30 Tog upp när hon vaknade för att ge mat. Har ibland väckt henne för att hon ska vara vaken nog mycket inför natten om hon sovit länge också. Är det dumt?
ca 21/22 - 01/02 Vaken och pigg som en mört! Försöker lägga tidigare och vagna men pga matstrulet är det svårt att veta om hon är mätt och därför har fått förutsättningar för att sova. Matade med urpumpad mjölk på flaska för att veta att hon åt men hon skriker då också och det känns inte alls kul. Är kanske övertrött? Ska vi försöka lägga henne tidigare? Får vagna av och till i minst en timme. Sista nätterna har vi ställt in oss på att vara vakna och verkligen ha rätt attityd att hjälpa henne att sova och det känns som det funkar hyfsat. Det jobbigaste är att hon är skriker när hon får mat och borde vilja äta. Några tips?
Mat ca kl 4. Somnar om igen bättre och bättre. Förra veckan var det vagning som gällde ca 1 timme här också.
Blir ju ett nattmål som går ihop med kvällsmålet eftersom hon kan vara vaken upp till 4-5 timmar.
Några råd till en förvirrad mamma som verkligen tror på Anna Wahlgrens metoder?!
Hon sover på mage med larm såklart!