Natt- och matstrul för femveckorsbebis - långt

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
F'lippas mamma

Natt- och matstrul för femveckorsbebis - långt

Inlägg av F'lippas mamma »

Hej!

Vet inte riktigt var jag ska börja så det här blir nog långt... Hoppas någon orkar läsa. Skulle behöva lite råd om vi gör rätt med vår lilla underbara dotter som är fem veckor idag och ända från födseln vänt på dygnet och haft sin piggaste period mellan kl 22 och 02. Hon har varit jättesvår att hålla vaken efter mat på dagarna och jag har verkligen kämpat för att väcka henne. Vi har haft standardmodellen som mål från start försökt aktivera och hålla henne vaken på dagarna för att vända tillbaka men nu efter två veckor är det fortfarande en liten duracell-bebis som tittar storögt på sina föräldrar på nattkröken. Problemet har inte blivit bättre av att hon de senaste dagarna inte äter bra heller. Hon skriker och blir arg när jag ammar henne. Lägger upp henne på axeln och rapar då och så får jag hålla på i evigheter och det känns inte som hon får i sig någon mat alls. Jag har pumpat ur mjölk och pappa har gett flaska för att vi ska se att hon får i sig mat och känna oss säkra på att vi kan lägga henne. Hon kanske är övertrött och inte orkar äta? Vi har inget schema än men de senaste dagarna har sett ut ungefär såhär:

Vaknar ca 8.00 Mat, umgänge, mat trött och somnar efter ca 1 timme som medvetslös. Antaglien för att hon inte sovit så länge på natten.

Sover ca 9-11. 2-2,5 timmar ofta stånkandes och stönandes men inga skrik, har blivit mindre och mindre dock.. Från början har det här passet varit det längsta sammanhängande men nu har nätterna faktiskt tagit över som längsta pass så det har verkligen gått framåt! Brukar också sova här eftersom nätterna varit så struliga. Ibland har hon sovit på balkongen.

Vaken/sover stötvis ca 11-14. Väldigt svår att hålla vaken, somnar och vaknar om vartannat. Lägger för att sova men vaknar och eftersom hon strulat och inte velat äta vid påfyllningen har jag tagit upp henne och gett mer mat varefter hon somnar igen. Så går det omvartannat, ingen ordning alls... Och varför blir hon så arg när hon får mat? Jag förstår verkligen inte! Har ju funkat så bra förut på dagarna att ge mat när hon visat lite missnöje men nu har vi kvällsstrul även på dagarna :(

Blir osäker jag ska försöka få henne att somna om och strunta i att hon varit vaken för kort eller strunta i att hon sovit och fortsätta målet? Blir ju så snuttigt och jag vet varken ut eller in ibland! Vill ju ha rätt balans mellan att lindra överlevnadsångesten och skapa bra förutsättningar för henne att äta och sova!

Sover ca 14-16 Brukar ofta vara ute och gå eller stå på balkongen och sova. kan behöva vagna lite.

16-17.30 ca Vakenpass

17.30-19.30 Sover.

19.30-20.00 Vakenpass

20.00- olika. 21 tom 22.30 Tog upp när hon vaknade för att ge mat. Har ibland väckt henne för att hon ska vara vaken nog mycket inför natten om hon sovit länge också. Är det dumt?

ca 21/22 - 01/02 Vaken och pigg som en mört! Försöker lägga tidigare och vagna men pga matstrulet är det svårt att veta om hon är mätt och därför har fått förutsättningar för att sova. Matade med urpumpad mjölk på flaska för att veta att hon åt men hon skriker då också och det känns inte alls kul. Är kanske övertrött? Ska vi försöka lägga henne tidigare? Får vagna av och till i minst en timme. Sista nätterna har vi ställt in oss på att vara vakna och verkligen ha rätt attityd att hjälpa henne att sova och det känns som det funkar hyfsat. Det jobbigaste är att hon är skriker när hon får mat och borde vilja äta. Några tips?

Mat ca kl 4. Somnar om igen bättre och bättre. Förra veckan var det vagning som gällde ca 1 timme här också.

Blir ju ett nattmål som går ihop med kvällsmålet eftersom hon kan vara vaken upp till 4-5 timmar.

Några råd till en förvirrad mamma som verkligen tror på Anna Wahlgrens metoder?!

Hon sover på mage med larm såklart!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Oj då, vilket litet Skräp!

Får gratulera :lol: Hon låter alldeles underbar.

Du har ställt "diagnosen" rätt, vad jag kan förstå. Hon har vänt på dygnet, och det kan man göra - särskilt i samband med den egentliga födelsen, som ju inträffade för just två veckor sedan. Mer om detta står att läsa i Barnaboken. Och hon är för trött för att äta mitt i natten - dvs på dagen... Mamma och pappa har dessutom nog inte riktigt tänkt på att hon är så stor som hon är; hon är alltså inte nyfödd längre. Det missar man lätt :!: (Det kan man missa ända upp mot årsdagen... :roll: )

Dags att vända tillbaka dygnet, alltså. Börja med att läsa "Marie och Samuel - en mailkorrespondens" (SHN - så här kan det gå till) så får ni tips om hur man håller små älsklingar vakna respektive hjälper dem att sova på anständiga tider :wink:

1. Låt matningen försiggå inom en timme och en kvart, inte mer :idea: Inga knockputslurkar längre, alltså. Är man sur när man läggs får man hjälp att komma i ro i stället. Det lugnar också överlevnadsångesten. Och uppenbarligen är hon rätt övertygad om att hon kommer att överleva (snyggt jobbat :lol: ) eftersom hon gnölar och kan bli ilsken vid matdags. Det blir man inte om man fruktar för livhanken.

2. Gör ett schema utifrån principen 2-2, där man förstås ibland får välja 1,5 respektive 2,5 i stället eller bara skriva en en kvart här eller där i stället för en halvtimme. Där får ni känna er fram och tänka högt och på papperet. Schemat ni slutligen "spikar" ska sedan gälla benhårt från och med nu och minst en vecka framöver innan ni ens drömmer om att utvärdera. Och när man då "ska" vara vaken, ska man det, punkt slut. Nu får ni användning för er fantasi :!: Ge er inte. Och minns att ni ska ta stadigt i henne, inte nyföddhetsförsiktigt (vilket bara gör henne nervös/arg). Hon är inte så ömtålig som hon ser ut :wink:

3.Öva upp vagningen (med tyngd i vagnen) och gör tillrättaläggandet före så distinkt att lilla barnahjärnan uppfattar signalerna: dags att göra ingenting dvs sova. Vagnandet kan du läsa på om här på sidan i Verktygslådan och även i Barnaboken. Det gäller att få upp rätta snitsen :P

Jag skulle tro att dessa punkter ger svar på dina frågor. Om inte får du återkomma, vilket jag räknar med att du gör ändå :lol:

Med ca 3 timmar mellan målen, från slut till start, hinner hon bli hungrig och börja äta bättre, men var beredd på att det kommer att ta några dagar innan den polletten trillar ner. ta inget extra för det utan genomför först och främst tiderna. Med rättvänt dygn och sex timmar natt kommer också aptiten :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
F'lippas mamma

Tack så mycket för ditt svar! :D

Är nog helt rätt diagnos att vi varit överdrivet oroliga att hon är liten fortfarande och måste ha mat hela tiden! Vägde på BVC idag och hon växer så det knakar, hoppar över kurva efter kurva så nog får hon tillräckligt med mat. :oops: Nu känner jag mig tryggare i att hon faktiskt inte är hungrig utan behöver hjälp att sova bara. Har så svårt att höra henne skrika bara men jag vet ju att det bara är frågor och hon egentligen har det bra!

Idag har hon faktiskt varit mycket lättare att hålla vaken på dagen också, kanske är ett trendbrott! Och natten var rätt ok den också, nattimmen har krupit framåt från 1 till ca 24 i natt.. Har däremot fortfarande fått mat när hon vaknat vid 4-tiden fast det inte gått så många timmar sen sist. Känns som det går åt rätt håll i alla fall! Nu sover hon sedan en timme efter knappt två timmars vakenpass. Lite gnällig mot slutet. Hon vill verkligen ha omväxling när hon är vaken! Lätt för en matfokuserad mamma att förväxla med hunger. :wink: Har fått vagna av och till under sovpasset men bara kort varje gång.

Lite funderingar om schema - har skrivit upp hennes tider sedan födseln men har svårt att se ett mönster. Idag tex har hon varit mycket piggare redan från morgonen och sov inte så länge på förmiddagen som hon brukar. Kanske för att natten blir bätte och bättre. På dagarna sover hon oftast knappt 2 timmar och behöver ofta hjälp till att sova så länge. Är 1,5 timme för kort sovpass att planera med? Och är 1,5 timme minimum för ett "mål" som inte är nattmål? Eller kan vi lägga ett timmesmål vid 22-23 inför natten och efter sex timmars sömn bara ha ett 20 minuters mål som följs av ytterligare 2-3 timmars sömn?

Tack igen!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Jag är ledsen att du fick vänta på svar här - förgäves... Mycket annat kom emellan för mig som du kanske sett i Gästboken.

Nu har lilla Skräpet blivit ett betydligt större litet Skräp :lol: Hur ser det ut nu :?:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
F'lippas mamma

Två månader och läggningsstrul

Hej, tack och god fortsättning! Har läst och berörts till tårar av de kärleksfulla berättelserna i gästboken :heart:

Har hänt en hel del på tre veckor och Filippa är snart två månader nu och så himla glad och god! :D Visst trassel kvarstår dock med läggning på kvällen/natten och jag är så glad att de här sidorna finns och så många är beredda att dela med sig och hjälpa till med råd och stöd! Jag har skrivit lite funderingar i MarieH's tråd "Jag vet att det här borde funka - vad gör jag för fel" där jag känner igen mig i många av inläggen och fått mycket bra inspiration!

Började vid 6 veckor att vara striktare med mat och sovtider men avvaktade med schema till annandagen då min man också var hemma och vi kunde dela på nätterna. Det känns bra med ett schema men nu efter en dryg vecka behöver det nog justeras lite. Har nog ibland använt marginalkvartarna lite väl frikostigt, ibland har första och andra sovpasset fått byta plats och kvällsstrulet har gjort att sista kvällsslurken flyttats fram och tillbaka. Det här schemat har vi alltså följt (mer eller mindre :oops: ) i en dryg vecka.

7.15 - Morgon, äta, vaken 1h 15 min. Ofta trött efter en timme redan.
8.30 - Förmiddagslur, sova 2 h
10.30 - Äta, vaken 2 h.
12.30 - Middagslur, sova 2 h
14.30 - Äta, vaken 1 h 30 min
16.00 - Eftermiddagslur, sova 1 h 30 min
17.30 - Äta, kvällsskötning, vaken 2 h
19.30 - Sova 2 h.
21.30 - Kvällsslurk, vaken ca 45 min
22.15 - Sova natt 5 h 30 min
03.45 - Äta, kort nattmål ca 30 min.
04.15 - Sova vidare natt 3 h

Filippa är mycket piggare på dagarna nu och inte lika vaken på nätterna så jag tycker nog vi lyckats vända på dygnet till slut. Ler och flirtar med oss speciellt första vakentimmen varje pass :D Däremot är 2-timmars vakenpass fortfarande svårt att få till utan att det blir väldigt kinkigt mot slutet så där har vi nyttjat marginalkvartarna rätt mycket. På förmiddagen somnar hon eller blir kinkig och på eftermiddagen/kvällen blir hon kinkig. Antagligen beror det på att hon nästan alltid vaknar under sovpassen och inte får den sömn hon behöver för att orka vara vaken två timmar. Vaknar i princip alltid efter 45 min - 1 timme eller tidigare och gråter eller stånkar och stönar och skriker till. :roll: Ibland/ofta hela den resterande sovtiden... Vagnar om hon skriker men gnölet brukar jag avvakta. Blir osäker om det är rätt med 2-timmars pass? Ska jag istället lägga in fler kortare sovpass? :?:

Ibland när vi är ute och hon ligger på rygg i vagnen kan hon vakna till och ligga vaken tyst och nöjd och sen somna om själv. Problemet då blir ju att hon inte får sin sovtid och sen inte orkar vara vaken när det är tid för det. Borde jag alltså försöka få henne att somna om fast hon inte skriker? :?:

Läggningen till sömnpassen på dagarna går ändå hyfsat bra jämfört med kvällen. Protesterar lite även om hon är jättetrött och nästan somnat sittande men inga längre stunder. De flesta kvällar däremot får vi vagna upp mot en timme eller mer. Vi vagnar och "inte vagnar" och tycker att tekniken är bra men hon verkar ha väldigt svårt att komma till ro. Övertrött? Och vad gör vi åt det? Så svårt att lägga vid rätt tidpunkt kan jag tycka. Ena stunden är hon jättepigg och glad och nästa kinkig och övertrött. :? Men det är ju där man har ett schema till hjälp förstås! Kanske lägga in max 1h 45 min vakenpass? Å andra sidan klarar hon säker 2 h om hon väl sover som hon ska!:?

Vet att natten borde kunna bli längre nu men jag vore glad om den bara kunde vara 6 timmar och läggningen funka. Nu vaknar hon alltid på natten innan det är dags för nattslurk och vi får vagna. Har läst i BB om lilla Hugo bla. men det känns så avlägset att jämföra med en liten knodd som alltid sovit långa pass. Kanske avvaktar några veckor till! Kan känna som Siri skrev i ovan nämnda tråd att jag har en tendens att bli för fokuserad på att schemat ska följas och besviken när det inte funkar och kan då inte njuta ordentligt av det lilla charmtrollet vilket ju är viktigt! Samtidigt är det ju viktigt att hon får sin sömn och nu är det lite si och så med det. Vi funderar på schemat och tar nya tag! Tvåmånadersgränsen ska ju vara en vändpunkt så jag hoppas på det! :P
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Hej på dej igen! Hoppar in även på denna tråd! Vi fick det att funka till slut med natten (eller killen fick det att funka.. Kan nog inte ta äran för det åt mej själv precis..). Fick bara ett par ideer när jag läste ditt inlägg.

Vi gjorde som så att vi arbetade in ett 1,45 min pass i hans schema just pga att det blev för jobbigt att hålla honom vaken den där extra 15 min på morgonen. Du kanske kan göra likadant? Låta henne sova lite mer under ett pass (Vi har t.ex. ett 2,5 h sovpass) och motsvarande korta av ett vakenpass lite. Vår skrutt är piggast på kvällen, så då klarar han av sina 2 h, men middagstid och morgonen är inte hans höjdpunkter precis. (Vårt schema finns på tråden "det funkar!" som jag precis postade..)

Vi brukar lägga killen på sidan i vagnen, istället för på rygg. Han vaknar direkt om han hamnar på rygg, så vi var tvugna att hitta på något annat. På mage är det svårt eftersom han har en massa kläder på sig för att klara kylan. Han gnölar nog också oftast till efter 45 min, men somnar oftast om av sig själv. Är inte helt säker på att dom egentligen är vakna ens, det är nog bara en överflyttningsfas från en sömn till en annan tror jag. :?:
F'lippas mamma

Har vänt på dygnet nu!

Filippa är nu 10 veckor och jag tänkte bara tala om hur bra det går nu med ätandet och sovandet jämfört med tidigare! Dygnet är helt rättvänt och hon orkar vara vaken på dagarna och är mycket glad och go mest hela tiden :D. Vet inte om det är tvåmånadersgränsen eller vårt ihärdande som gjort det, både och antagligen! Det tog sin tid och har gått lite fram och tillbaka. Vi är fortfarande inte helt framme med tex läggningarna som tar ca 10-15 minuter nu vilket ändå är så otroligt mycket bättre jämfört med 1-2 timmar tidigare. :shock:

Schemat är ändrat till lite kortare vakenpass och kortare sovpass mot kvällen. Nu börjar det bli dags att se över det igen eftersom hon sover allt bättre och bättre på nätterna och därmed orkar vara vaken längre på morgonen. 1.30 är en populär tidpunkt att vakna och då får vi ofta vagna lite, väcker sen vid 3 när hon äter intensivt. Äter massor på eftermiddagen/kvällen också med god aptit. Dagssömnen är lite strulig ibland men det är ju normalt har jag förstått när nattsömnen funkar bättre! Väntar bara på att min nattsömn ska förbättras lika mycket också :roll: .

När vi nu träffar kompisar på kvällar undrar de vad vi har pratat om för sömnproblem? Hon sover ju jättebra! :wink: Flera som haft det "lätt" i början, sovit bra tillsammans och ammat till sömns fortsätter ju med det även när bebisen blir äldre och märker att det fungerar allt sämre. Även om de får bebisen att somna blir det lite jobbigt när den vaknar igen på kvällen och de saknar verktyg att få dem att somna om förutom att också själva gå och lägga sig. Eller så tar de upp och bär runt och/eller låter bebisen snutta fast det ju inte är mat och tröst utan sömn de behöver även om det inte alltid är så uppenbart för deras ömma föräldrar :!: .

Känns väldigt skönt att våra ansträngningar nu ger sin belöning och jag rekommenderar AW's metoder till alla! :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"