Kurad i aug, strular med läggning nu!!! Hjälp!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
maernsp

Kurad i aug, strular med läggning nu!!! Hjälp!

Inlägg av maernsp »

Hej hej allihopa

Nu är det dags igen! Känns som att så fort man får minsta motgång så är man här direkt! :oops: I o för sig helt underbart att det finns ett sånt här forum där människor är så snälla o hjälpsamma, o största tacket naturligtvis till Anna Wahlgren som finns här för oss lite osäkra föräldrar. O:)
Nu till mitt lilla problem:
Vi kurade Wille, blir ett år 17/12, i augusti o har fått till det rätt bra nu, känns det som. Lite funderingar kring att lägga in bara en längre lur istället för två korta som han har idag, men gruvar mig lite för schemat kommer att kastas om rejält isåfall. Hursomhelst så har han nu de senaste tre veckorna, typ, varit VÄLDIGT ledsen vid läggning. Har hänt ett par gånger att han gråtit i 45 min o det har ju inte hänt sen före kuren! Vi kör ramsan, men det känns inte som att den tar riktigt, hur märker man det egentligen? Ska han tystna när man ramsar eller? Efter första veckorna så somnade han ju efter lite prat, ev lite gråt, men jag gjorde då så att när jag la honom så ramsade jag x4 o sen om han bara pratade eller gnölade (inte grät) så bekräftade jag inte efter de ljuden, gjorde jag fel då? Jag ansåg att min ramsa blev bekräftelsen, men det kanske var tokigt... :?: Nu känns det ju som så, eftersom det har varit så här senaste veckorna.....
Trodde iallafall först att det här var nån typ av återfall, eller vad man nu ska kalla det, men nu har det hållt i sig lite väl länge. Kanske det är dags att lägga om till en lur om dagen nu, han har natt 19-07 o sen första luren på 45 min kl 9, andra luren 13,30 o även den 45 min. Kanske det blir lite för sent att sova till 14,15-14,30, så han inte kan somna vid 19, eller vad tror ni?

Jag vore supertacksam för tips o synpunkter o om nån kan berätta för mig vad vi gjort fel!

Kram
Marita Eriksson
mamma till Wille, 041217, kurad i slutet av aug
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Backa bandet lite, men titta inte bakåt. Se inte på det som du skulle kunna ha gjort fel under kuren. Det funkade då, så då var det ju rätt - eller hur?! Att leta fel hjälper ingen, bättre att leta efter det som är rätt :wink:

Du behöver jaga ut lite vargar ur huset, nu när han ställer nya frågor. Din attityd måste vara att du tar hand om problemen, så att han kan sova.
Ramsa högt och tydligt, med stadig röst och klart budskap (inget tröstande eller ömkande så långt örat når). Sedan gör du något som du "måste" göra (diska, dansa, baka...) bara det låter så att han förstår att det inte finns något att bekymra sig över.

Vid riktig kris kan en solfjäder eller liten buffning vara på sin plats. Lugna honom i sängen och gå ut med ramsa.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
kattis73
Kontakt:

Re: Kurad i aug, strular med läggning nu!!! Hjälp!

Inlägg av kattis73 »

maernsp skrev: Efter första veckorna så somnade han ju efter lite prat, ev lite gråt, men jag gjorde då så att när jag la honom så ramsade jag x4 o sen om han bara pratade eller gnölade (inte grät) så bekräftade jag inte efter de ljuden, gjorde jag fel då? Jag ansåg att min ramsa blev bekräftelsen, men det kanske var tokigt... :?:
Jag har inga bra svar till dej men just detta vill jag kommentera. Det är helt rätt att göra som du beskriver här. När kuren är genomförd så behöver man endast bekräfta om barnet skriker eller gråter. Efter lite gnäll, prat och gnöl behövs ingen bekräftelse. Eller rättare sagt, man avslutar besked-ramsan i bekräftelse.
:heart: Storebror född -02
:heart: Mellanbror född -05, kurad vid 5 månader
:heart: Lillebror född -09, SM från 3 veckor
:heart: Lillasyster född 120607, SM från start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"