Jag skulle behöva lite hjälp med min son Adam som nu är tre måndader. Vi har följt barnaboken ända sedan Adam föddes. Jag skrev tidigare ett inlägg om hans oroliga sömn,
I dagens läge sover han MASSOR bättre men det finns ännu några krux som jag behöver lite hjälp med.
Vårt schema ser ut såhär:
mat 7
sova 8.30-9.15
mat 10
sova 11-13
mat 13
sova 14.30-16
mat 16
sova 18.15-19
mat 19
+nattslurk strax innan godnatt
natt 21-07
Detta ger alltså 8,5h vakentid och 15,5h sömn/dygn och 10h nattsömn
Trots att vi kört med shema ända sedan han var 1 mån vaknar han fortfarande upp 3-4 ggr/natt. Då han vaknar brukar han ligga och vända huvudet från sida till sida. Efter en stund börjar han gråta. Han låter mest trött och lite arg. Han gråter en stund sen tystnar han några sekunder och sen börjar han gråta igen. Så här håller han på i ca 10-15 min. Sen somnar han om igen. MEN varje natt gör han detta 2-4 gånger. (i sitt tre månader långa liv har han sovit två nätter utan att vakna upp en enda gång) Våra vänner säger att Adam sover ju så jätte bra men jag tycker att han borde få sova utan att vakna upp en ända gång.
Då han vaknar går vi sällan in och gör något. Några enstaka nätter har han låtit ledsen - då har vi solfjädrat. Har ni erfarenheter av detta? Vad skall vi göra.
De gånger som vi solfjädrat reagerar han och blir arg. Det tar ungefär lika länge för honom att somna om då vi solfjädrat och då vi inte solfjädrat.
Adam växer fint. Då han föddes var han på minussidan på viktkurvan men nu har han gått upp och ligger rejält över medeltalet för hans ålder Så han har blivit en liten tjockis
På dagen sover Adam ute i vagnen och på natten i egen spjälsäng på mage med larm. På morgonen har han 20 min ensamlek och han trivs bra på filten på golvet dagtid. Ibland får han ligga på rygg och leka i babygymet. Ibland gör jag mat medan han ligger brevid och tittar på. Vika byke är också en klassiker.
Dagtid när jag sätter ut Adam i vagnen gråter han ofta en liten skvätt innan han somnar. Är detta ok??
Snälla ni som har svar - svara! Jag behöver hjälp för Adams skull