nätterna fungerar inte

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
-josefine

nätterna fungerar inte

Inlägg av -josefine »

Hej.

Jag skulle behöva lite hjälp med min son Adam som nu är tre måndader. Vi har följt barnaboken ända sedan Adam föddes. Jag skrev tidigare ett inlägg om hans oroliga sömn,

I dagens läge sover han MASSOR bättre men det finns ännu några krux som jag behöver lite hjälp med.

Vårt schema ser ut såhär:
mat 7
sova 8.30-9.15
mat 10
sova 11-13
mat 13
sova 14.30-16
mat 16
sova 18.15-19
mat 19
+nattslurk strax innan godnatt
natt 21-07
Detta ger alltså 8,5h vakentid och 15,5h sömn/dygn och 10h nattsömn

Trots att vi kört med shema ända sedan han var 1 mån vaknar han fortfarande upp 3-4 ggr/natt. Då han vaknar brukar han ligga och vända huvudet från sida till sida. Efter en stund börjar han gråta. Han låter mest trött och lite arg. Han gråter en stund sen tystnar han några sekunder och sen börjar han gråta igen. Så här håller han på i ca 10-15 min. Sen somnar han om igen. MEN varje natt gör han detta 2-4 gånger. (i sitt tre månader långa liv har han sovit två nätter utan att vakna upp en enda gång) Våra vänner säger att Adam sover ju så jätte bra men jag tycker att han borde få sova utan att vakna upp en ända gång.

Då han vaknar går vi sällan in och gör något. Några enstaka nätter har han låtit ledsen - då har vi solfjädrat. Har ni erfarenheter av detta? Vad skall vi göra.

De gånger som vi solfjädrat reagerar han och blir arg. Det tar ungefär lika länge för honom att somna om då vi solfjädrat och då vi inte solfjädrat.

:arrow: Borde vi solfjädra direkt han börjar böka? Vi ramsar inte ännu (han e tre mån) eller
:arrow: skall vi låta honom vara? Han vet ju definitivt vad som gäller på natten eftersom vi kört såhär så länge han kan minnas.
:arrow: hur fungerar en minikur?
:arrow: Ni som kurat eller kört enda från början - hur sover era? Nog Sover domväl hela natten utan att ni hör något av dom? Visst är det målet?

Adam växer fint. Då han föddes var han på minussidan på viktkurvan men nu har han gått upp och ligger rejält över medeltalet för hans ålder Så han har blivit en liten tjockis ;) En verkligen söt sån ;) Han kastar upp lite efter nästan varje måltid så han får nog tillräckligt med mat.

På dagen sover Adam ute i vagnen och på natten i egen spjälsäng på mage med larm. På morgonen har han 20 min ensamlek och han trivs bra på filten på golvet dagtid. Ibland får han ligga på rygg och leka i babygymet. Ibland gör jag mat medan han ligger brevid och tittar på. Vika byke är också en klassiker.

Dagtid när jag sätter ut Adam i vagnen gråter han ofta en liten skvätt innan han somnar. Är detta ok??

Snälla ni som har svar - svara! Jag behöver hjälp för Adams skull
son f?dd augusti 2005. Verktyg och standardmodell sedan f?dseln. Kurad efter kaos och sover numera 12 h!
maria1984

Inlägg av maria1984 »

hejsan
Kan nog inte hjälpa dig men det var kul att du hade en lika gammal kille.
Min Elias är född den 17 augusti och vi har precis börjat kura lite smått men vi använder ramsan och det funkar ganska bra.
Sommnar han om själv på natten
Elias gråter också lite i vagnen innan han sommnar fast jag vagnar då tills han tystnar.
vi har samma schema också... kul
maria
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"