Nattningsrutinen? (blev ett långt inlägg...)

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
juline

Nattningsrutinen? (blev ett långt inlägg...)

Inlägg av juline »

Vi har helt klart problem med att hitta en bra nattningsrutin (det har vi nog alltid varit dåliga på både med vår "stora" tjej och lillasyster som vi nu försöker hitta bra rutiner för).

Jag skrev ett tidigare inlägg ("är vi på väg åt fel håll? HJÄLP") om våra problem vid nattningen då hon blir ledsen redan på väg ner i sängen, eller nu, redan när vi säger godnatt.
Anna W svarade att vi förmodligen hade för långdragna nattningar och vi har nu kortat ner dem och försöker få henne att skratta så mycket vi bara kan innan det är dags för sängen.
Men det går inte så bra...
Vi tror att det stora problemet är att hon är alldeles för trött. Hon sover sitt korta pass (45 min) på em vid 13.30 - 14.15, sen lägger vi henne vid 18.45. vi har tyvärr inte kommit så långt att vi har börjat kura henne på dagtid, det känns bäst att sätta nätterna först. Så att "slänga in en fem minuters lur" senare på em (då storasyster är hemma också) tar enormt på krafterna (på mamma).

Vi skulle helst vilja att hon sov det långa passet (1,5 timme) på em men när vi har försökt med det har det resulterat i att hon bara har sovit 45 min på fm och ca 35 på em.

Bortsett från att hon är så trött - är det någon som har tips på hur man kan göra en bra och kort nattningsprocedur för en snart 8 månaders tjej?
Vi vill inte bada henne varje kväll för hon har väldigt torr hud och får eksem över hela kroppen :cry:

Det känns som det bara blir ett okontrollerat kaos inför varje sänggående - inte konstigt att hon fortfarande tar tid på sig att somna!
Men nätterna har blivit jättebra!!! Hon sover som en liten gulle-gris, somnar om av sig själv och vi har fått väcka henne kl 7 på morgonen :heart: :D
mamma till tv? tjej-?nglar f?dda 03 och 05
Filippa

Kaos vid läggning

Inlägg av Filippa »

Hej hopp!

Vår lilla tjej på snart 11mån har också torr hy men vi badar henne ändå varje kväll. Hon älskar det så :D Vi har i massor med olja och smörjer sen med miniderm(suverän salva). När vår dotter är extra trött och grinig så tar vi fram bärselen. Det fungerar fortfarande. Hon är fortfarande med i händelsernas centrum men hon får lite välbehövlig vila. Här vi sen lägger henne är det bara godnatt till lampa och spargrisen och ner i sängen. Detta trix har fungerat bra för oss.
Lycka till!

Hälsningar Anni
mamma till son f?dd mars-01 och dotter f?dd januari-05
juline

Inlägg av juline »

Tack för svaret Anni!
Vi tycker att vi gör det så snabbt och ikväll skrattade hon ordentligt tillsammans med oss innan jag och storasyster sa GODNATT och gick ut.
sen var det rakt ner i sängen och godnatt, och så blev hon jätteledsen / arg / frågande?
Natten till i dag sov hon 11 tim och 40 min :D trots att hon skrek / grät / gnällde och stökade runt i sängen i 20 min även igår.

Just nu skulle jag vilja ha Anna´s hemnummer! :wink:

Vi smörjer henne med miniderm och visst myser vi med bad :heart:
men vi vill helst inte ha det som en stående rutin mycket också för att vi vill ha en rutin som vi lätt kan fullfölja även om en av oss måste natta båda barnen själv ibland.

Vi får väl fortsätta smyga till och dra ifrån tills vi har hittat något som gör henne nöjd, vi ska också prova att låta henne sova någon (marginal-)kvart längre på dagssömnen så att hon inte är för trött på kvällen...

Just NU sover hon iallafall... :sleep:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Förstår jag rätt - har hon bara en 45-minuters lur på hela dagen :?: I så fall är hon ju alldeles för trött.

Om inte, det finns ingen anledning att "virra" på dagarna, särskilt inte om nu nätterna är så fina - enklast är att införa hela paketet på en gång, det blir tydligare för barnet så :!:

Nattningsproblemet förstår jag inte heller riktigt - även om ni absolut inte vill bada henne varje kväll måste hon väl tvättas en smula och det kan man göra kul och skönt. Mat före och nattslurk efter, och så skrattet-till-go'nattet och puss på den som inte lägger och kanske på något annat också som ska nattas, och så in i rummet och så ner i sängen och så hej då, och ramsa som låter glad :lol: Skriv ner en liten procedur och etablera den, och tacka för nätterna och jaga ut vargarna som faktiskt ingenting har att hämta där :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
juline

Inlägg av juline »

Tack Anna! alltid lika kul att få svar att "kur-mamman" själv :D

NEJ, hon sover 1,5 timme på fm (09.30-11.00) och 45 min på em (ca 13.30-14.15).

Vi ger henne gröt vid 18.15 men sen ammar jag direkt efter (!) det kanske är ett fel? Ska vi sätta på pyjamas (och självklart tvätta! :wink: ) busa på magen mm och sen amma?
Ett andra fel vi kanske gör är att vi är alla i det rum hon ska sova i och busar / skrattar och sen går de som inte ska vara kvar ut...

Vi tänkte efter uppföljningsveckans slut flytta in hennes säng i storasysters rum som de nu ska dela men vill inte göra det förrän det har lugnat sig inför läggningen. Eller så kanske det skulle göra något positivt för nattningen? att hon inser att även storasyster går och lägger sig?

Hoppas att du har tid att svara igen! :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"