Fyramånaderstrassel? Långt...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
ms Sophie

Fyramånaderstrassel? Långt...

Inlägg av ms Sophie »

Finns det något sådant som fyramånaderstrassel?
Dottern är inne i en trasselperiod i alla fall och jag undrar vad jag kan göra för jag börjar bli ordentligt TRÖTT!
Hon har sedan en tid tillbaka (2månader) somnat vid 20:00 på kvällen, vilket blev 19:00 efter vintertiden. Och det är inga problem. Vi har ingen ramsa eller så, men en kvällsrutin så att vid 18 åker pyamasen på och ca. 18:15 börjar "operation tankning" så att hon ska vara fullproppad. Vid 18:45-19 ungefär läggs hon och småbuffas om det behövs. Läggningen brukar ta max 10 minuter. Sedan har allt varit frid och fröjd.
Hon har sedan en månad tillbaka inte fått något 02-mål, utan första maten kommer vid 05. MEN, det har inte inneburit att hon sover över 02-tiden inte. Hon vaknar, knölar, gnäller och skriker om inte jag buffar henne så hon somnar. Detta tar förvisso sällan lång tid, max 5 minuter, men fast hon inte får mat så vaknar hon ändå. Hon är ju inte hungrig eftersom hon accepterar att somna om så lätt.
Någon natt har hon sovit ända fram till 05! Men de är få räknade, men det bevisar ju för mig att hon kan!

Nu till kärnan med mitt inlägg. De senaste nätterna har hon börjat trassla mer och mer. Vaknar oftare och oftare. I natt började hon trassla redan 01:30 och höll på till och från (först 1 timme emellan, sedan 30 minuter och på slutet av natten praktiskt taget hela tiden kändes det som) tills matdags vid 05. Sedan vaknade hon igen vid 05:45!
Våran morgonrutin brukar bestå av att hon, när hon äter andra omgången vid ca. 07, får ligga i sängen med mig och så äter hon liggandes och sen har hon sin egen lilla vakentid när hon vaknar till ordentligt och ligger och pratar med takfläkten och filosoferar i ca. 30 minuter. Så vår dag börjar 07:30-08:30.
I dag var hon ledsen när hon vaknade efter andra måltiden, det är hon aldrig annars utan ligger och småpratar då. Jag bytte till det andra bröstet (vilket jag inte brukar göra annars) och då åt hon ordentligt och länge.
Är det något med åldern, har hon en växtperiod, eller jag som gör något fel? Rutinerna är desamma som de varit i två månader som sagt var.

Jag misstänker att daglurarna också kan vara en del av det hela. Hon har aldrig fått till det där med att sova långa lurar på dagen. 30 minuter är det hon klarar själv! Om hon ska sova längre får jag stå på pass och vagna, buffa etc. och då kanske hon sover mer, men det är inte säkert. Inte ens när vi är ute och går och hon ligger i vagnen sover hon automatiskt längre än 30 minuter. Jag ger henne förutsättningarna för att sova, men hon gör inte det längre än 30 minuter. De gånger (typ 3 av 10) då jag kämpat och fått henne att kunna sova 1.5 timme (lite osammanhängande, men ändå ett långt sovpass) är hon mycket gladare och jag tror hon sover bättre på nätterna då (är inte säker, har inget "schema" för det, men tycker det känns så).

Hur kan vi komma förbi detta? Hur får jag henne att sova längre på dagarna? Behöver hon mer mat?
All hjälp och tips tas tacksamt emot :)
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Lite kompletterande information till mitt inlägg och mina frågor.
Vi försöker köra en variant av standardmodellen. Eftersom dottern så hårdnackat vägrar sova längre än 30 minuter är det mycket svårt att hålla 4-timmarsschema (2 timmar vaken, 2 timmar sömn) hur jag än försöker. Därför har jag försökt mig på en tretimmarsvariant - 2 timmar vaken och 1 timme sömn - vilket går si så där. Hon får vara i vagn/vagga/säng en timme, men sover oftast bara 30 minuter. Sammantaget får vi sällan ihop 15.5 timmars sömn, snarare 14.5-15 timmar på ett dygn.

Sedan har vi social delaktighet i att hon varje dag är med när jag gör frukost, hon hjälper mig med tvätt, disk och dammsugning när det behövs och vi har även tid då vi bara umgås, skrattar och "busar".

Det var väl allt för denna gång :)
a

Inlägg av a »

Jag kan förmedla lite av det som Anna svarat mig då vi började med kuren. Fyra månaderstrasslet är säkert bara det att hon blivit äldre och barn som har obesvarade frågor frågar bara mer och mer ju äldre de blir. För att få bort trasslet måste du ge ordentliga svar. Kanske är det så att barnet inte får i sig tillräckligt med mat på dagen och därför blir dagssovandet för kort. Mata på, när det tar stopp, gör något annat i 10 minuter och sen kan du få i mer igen. Ta bort nattmaten direkt. Hon får bättre aptit på dagen om hon slutar äta på natten plus att hon vet aldrig om det är matdags eller inte när hon vaknar upp.

Sen måste ni lära henne att våga vara trygg och somna om av sig själv när hon vaknar. Läs på i kuren, köp boken. Buffar du henne tills hon nästan sover? Hon ska maximalt lugnas när det verkligen behövs men somna om ska hon göra själv. När hon vågar somna om på natten kommer hon även att göra det på dagen och dagslurarna blir längre. Glöm ej ett exakt schema så hon vet vad som händer. Passar 3 timmar mellan målen ha det så men ha det likadant varje dag.

Hoppas det har varit till någon hälp! Och sätt igång det blir inte lättare bara för att hon blir äldre.
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Tack för svaret!
som du skriver så är nog maten boven i dramat till stor del. Hon äter som förut, men får inte i sig den mängd mat hon behöver som det verkar. Var på BVC i dag och längdmässigt ligger hon enligt sin kurva, men viktmässigt så har hon dalat. Inte så det är någon panik, hon har gått upp 360g på tre veckor. Upp till tre månaders ålder gick hon upp 300g i veckan och fram till nu har hon ökat 200 g i veckan, så 360g på tre veckor innebär 120g i veckan vilket är lite för att vara henne.
Så jag ska truga, truga, truga på dagarna nu.

Du skriver att hon får bättre aptit om hon slutar äta på natten. Hon har bara fått mat vid 05 under en längre period nu, hon har alltså somnat 19 och fått mat 05 = 10 timmar, så jag tycker inte att hon äter på natten när det är vid 05 (hon får ingen mat de gånger hon vaknar tidigare). Har dock tänkt att förlänga det till 07 i stället för 05 eftersom hon är fyra månader nu och ska klara det, men först måste jag börja ge ordentligt med mat på dagen.

3 timmar mellan målen går inte som det är i dag. Hon är trött när det gått 2 timmar och skulle vara övertrött efter 3 timmar.
Eftersom det fungerat, i mina ögon sett, bra tidigare och vi var på väg mot att hon skulle sova hela nätterna genom att se till att hon fick mat på dagen och regelbundenhet och sömn så känns det jobbigt nu när det vänt... men det är mycket för att jag inser att jag är mycket mer känslig för sömnbrist än jag trott. Att inte få sova en riktigt hel natt på mycket lång tid tär på tålamodet... Och att ha kommit i en ond cirkel - sover dåligt på dagen och sover därför dåligt på natten - gör att det känns tungt många gånger.

Men nu är det bara att ta nya tag och bryta den onda spiralen.
fruPuffen

Inlägg av fruPuffen »

Hej!
Din tjej låter precis som min Albin blev i 4-månadersåldern. Från att ha varit regelbunden och sovit jättebra på nätterna började han trassla, vakna mycket på natten och vilja äta samt gnällig på dagarna och vid insomning :( . Vi betämde oss för att något måste göras när det bara blev värre och värre så vi körde igång med SHN-kuren. Vi är mitt uppe i kuren nu och jag kan verkligen säga att den börjar ge resultat för vår del! Att ha schema gör att han äter mycket bättre vid de mål han får (i stället för att smådutta) och gnället vid insomning är nu nästan helt borta. Har precis fått honom att sova längre daglur på 1,5 h \:D/ (sov tidigare enbart 45-minutare) tack vare verktygen.
Mamma till A -05 och V -07
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

fruPuffen: Vad härligt att höra, inte att Albin trasslat :wink: , utan att det hjälper med verktygen!
Jag har själv provat att ge mer mat, i överflöd och lite oftare. Gör så att jag ger mat när hon vaknar och lite innan hon ska somna på dagarna för att öka produktionen, och med tanke på hur hon "glufsar" i sig så är hon nog ganska hungrig! Sedan har vi gett tillägg två kvällar nu + amning och hon äter, äter och äter! Så i detta fall verkar maten varit boven i det hela. Jag har inte märkt helt enkelt att hon inte fått tillräckligt i sig, även fast jag haft schema och (som jag tyckte) koll på det.
I går somnade dottern direkt vid 19. Jag la henne, sa godnatt-ramsa och gick ner för att äta mat. Sa till maken att snart så hör vi väl henne, men icke!
Nästa gång jag hörde henne var 05 i morse! Hon somnade enkelt om och sov till 06:10! 11 timmar, det är rekord här. Fast 12 timmar är målet och ska snart nås!

Dagslurarna fungerar, peppar, peppar, bättre också! Det är som du skriver att verktygen hjälper, och att hon får mer mat! Härligt är det. Dottern är piggare och jag är piggare!
a

Inlägg av a »

Kul att det går så bra för er! Mata på bara. Men försök hålla fasta mattider så att det inte bara blir småätande hela dagen. Se till att hon äter så hon storknar inom någon timme, på igen bara. Sen ska hon ha ett uppehåll så att hon blir hungrig igen, och äter tills hon storknar.

Tänk också på att när natten är slut och hon ska äta, då ska också morgonen börja för en fyramånaders tös. Inte äta och somna av igen. På det sättet vet hon när hon vaknar på natten att hon ska somna om i mörkret. Sen när det blir morgon, då blir det ljust och glatt och då får man mat.

Lycka till
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, fruPuffen :D Tack, a :D

Läs och lär, Ms Sophie :idea: Dags för uppstyrning :!: :!:

Fyramånaders små älsklingar är verkligen rena vanedjur och det är ett fantastiskt läge att köra in exakta tider och rutiner nu. Missnöjd blir man (lilla barnet) emellertid om sådana INTE gäller och då stegras frågorna och förvirringen för att kulminera kring sexmånadersåldern i totalt kaos.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"