Dottern är inne i en trasselperiod i alla fall och jag undrar vad jag kan göra för jag börjar bli ordentligt TRÖTT!
Hon har sedan en tid tillbaka (2månader) somnat vid 20:00 på kvällen, vilket blev 19:00 efter vintertiden. Och det är inga problem. Vi har ingen ramsa eller så, men en kvällsrutin så att vid 18 åker pyamasen på och ca. 18:15 börjar "operation tankning" så att hon ska vara fullproppad. Vid 18:45-19 ungefär läggs hon och småbuffas om det behövs. Läggningen brukar ta max 10 minuter. Sedan har allt varit frid och fröjd.
Hon har sedan en månad tillbaka inte fått något 02-mål, utan första maten kommer vid 05. MEN, det har inte inneburit att hon sover över 02-tiden inte. Hon vaknar, knölar, gnäller och skriker om inte jag buffar henne så hon somnar. Detta tar förvisso sällan lång tid, max 5 minuter, men fast hon inte får mat så vaknar hon ändå. Hon är ju inte hungrig eftersom hon accepterar att somna om så lätt.
Någon natt har hon sovit ända fram till 05! Men de är få räknade, men det bevisar ju för mig att hon kan!
Nu till kärnan med mitt inlägg. De senaste nätterna har hon börjat trassla mer och mer. Vaknar oftare och oftare. I natt började hon trassla redan 01:30 och höll på till och från (först 1 timme emellan, sedan 30 minuter och på slutet av natten praktiskt taget hela tiden kändes det som) tills matdags vid 05. Sedan vaknade hon igen vid 05:45!
Våran morgonrutin brukar bestå av att hon, när hon äter andra omgången vid ca. 07, får ligga i sängen med mig och så äter hon liggandes och sen har hon sin egen lilla vakentid när hon vaknar till ordentligt och ligger och pratar med takfläkten och filosoferar i ca. 30 minuter. Så vår dag börjar 07:30-08:30.
I dag var hon ledsen när hon vaknade efter andra måltiden, det är hon aldrig annars utan ligger och småpratar då. Jag bytte till det andra bröstet (vilket jag inte brukar göra annars) och då åt hon ordentligt och länge.
Är det något med åldern, har hon en växtperiod, eller jag som gör något fel? Rutinerna är desamma som de varit i två månader som sagt var.
Jag misstänker att daglurarna också kan vara en del av det hela. Hon har aldrig fått till det där med att sova långa lurar på dagen. 30 minuter är det hon klarar själv! Om hon ska sova längre får jag stå på pass och vagna, buffa etc. och då kanske hon sover mer, men det är inte säkert. Inte ens när vi är ute och går och hon ligger i vagnen sover hon automatiskt längre än 30 minuter. Jag ger henne förutsättningarna för att sova, men hon gör inte det längre än 30 minuter. De gånger (typ 3 av 10) då jag kämpat och fått henne att kunna sova 1.5 timme (lite osammanhängande, men ändå ett långt sovpass) är hon mycket gladare och jag tror hon sover bättre på nätterna då (är inte säker, har inget "schema" för det, men tycker det känns så).
Hur kan vi komma förbi detta? Hur får jag henne att sova längre på dagarna? Behöver hon mer mat?
All hjälp och tips tas tacksamt emot