Vad händer NU??

Sagomamma
Inlägg: 742
Blev medlem: sön 21 nov 2004, 19:52
Ort: Hässleholm i Skåne
Kontakt:

Vad händer NU??

Inlägg av Sagomamma »

Milde himmel :shock: :!:

Saga har börjat vakna på nätterna igen! Ojojoj, i flera nätter har hon vaknat och inte kunnat somna om! Det började med att hon var lite dålig och vaknade, sen sov hon som vanligt och nu är det vissa nätter som hon är vaken i upp till ett par timmar :!:

Som inatt, från 04.30-06.00 och sen vaknade hon ändå 07.15 igen och var vaken! Hennes normala tid är 08! Sov som vanligt på dagsluren och inte varit övertrött alls idag heller! Men det har mamma varit...

INGA ramsor biter, hon lyssnar och liksom "hör" dem, men fortsätter gråta... :cry: Inte heller tillrättaläggning funkar, och solfjädrar man henne lugn (det går jättelätt, hon blir lugn bara man går in i rummet i princip) så blir hon ledsen så fort man går ut och skriker upp sig på nytt! Ja, uppenbarligen gör jag ju "fel" eftersom det tar sån evinnerlig tid och hon förmodligen somnar av utmattning till sist :cry: !

Är det vanligt att de mitt i 18-månadersperioden genomgår även jobbiga nätter? (Som om inte dagarna räckte :roll: ?) Och snälla, visst går de över?

Så -sparka mig i häcken nu- jag är ändå för trött för att känna något :wink: !
Gäst

Re: Vad händer NU??

Inlägg av Gäst »

Sagomamma skrev: Och snälla, visst går de över?

Så -sparka mig i häcken nu- jag är ändå för trött för att känna något :wink: !
:P Ok! :lol:

:idea: Inget "går över"... Om man har DEN inställningen - hur ska man då kunna inse sin egen förträffliga förmåga att få rätt på saker och ting? Fundera på det!

:idea: Jag tror att du gör för mycket - vanligt misstag :wink: !

:idea: Vid första pipet så går du in och lägger till rätta med rejäla och trygga tag. Därefter solfjäder vid behov. Sedan UT och gå på med ramsan! Avvakta så att du inte ramsar för mycket. Ramsa ner henne när hon tar fart och häng med över "toppen". Var enveten i ramsan och kör på! Avväg noga hurvida den verkligen behövs - här är det lätt att det blir underhållning nämligen.

:idea: Natt två använder du bara ramsan och då än mer sparsmakad. Ramsa vid första pipet och avvakta sedan.

:D Det här fixar du galant!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Ge Mammut Marias eminenta rad fyra natter som en minikur och har lilla ungen inte vett att uppfora sig efter det (heller), sa minns att solfjadern i sin mer brutala, till 1000 % stensakra variant, ar till for att overbrygga dessa hopplost langa vakenpass i natten, som sma barn inte alls mar bra av.

Da susar man in tyst, genast man forstar vart det barkar, och lagger barnet tillratta i favoritsovstallningen med inte alltfor karleksfulla hander utan mer av modell knoggla ner en hog tvatt sa den tar mindre plats. Sedan haller man pa plats med halva sin kroppstyngd :lol: Nej, men mycket fast, tungt fast inte hart, verkligt stadigt. Sager inte ett ord och andas (helst) inte heller sa det hors, och det ska vara beckmorkt i rummet.

Och dar star man, orubblig, statisk i trycket over hela lilla kroppen, tyst och tigande och vantande, mean ryggen gar av (nastan). Det far da ta den tid det tar, och det ar inte fel i ett totalkrislage som detta om lilla barnet faktiskt skulle hinna somna medan man star dar.

Har hamrar (eller pressar/tynger) man verkligen in budskapet, sa att inte skuggan av tvivel kan uppsta: PA NATTEN SOVER MAN och for att kunna sova sa skont LIGGER MAN NER. Plafs. Still. Och blir kvar dar :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Sagomamma
Inlägg: 742
Blev medlem: sön 21 nov 2004, 19:52
Ort: Hässleholm i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

Tack för era råd! :heart: Grejen är den att hon ligger ner... Med öppna ögon, gråtandes, klagandes -monotont som om hon fastnat liksom :shock: :cry: . Dessutom tystnar hon och lugnar sig så fort man kliver in i rummet för att lägga tillrätta. Och det händer ju inte varje natt, utan snarare varannan ibland, och ibland var fjärde natt. Som nu. Nu har jag avvaktat och avvaktat, och försökt göra andra ljud i huset och det har snart gått två timmar... :(
Gäst

Inlägg av Gäst »

Sagomamma skrev:Grejen är den att hon ligger ner... Med öppna ögon, gråtandes, klagandes -monotont som om hon fastnat liksom :shock: :cry: . Dessutom tystnar hon och lugnar sig så fort man kliver in i rummet för att lägga tillrätta.
:idea: Det verkar som att hon fastnat just pga av att du har gått in. Hennes tanke kan vara "nu ligger jag här och skriker så kommer mamma snart in". Sedan går det hela runt. Hon tror att det ska vara så, liksom.
Sagomamma skrev: Nu har jag avvaktat och avvaktat, och försökt göra andra ljud i huset och det har snart gått två timmar...
:idea: Här hade jag gått in och "stört" henne med ett rejält tillrättaläggande - plafs (även om hon ligger ner)! Då hade reaktionen blivit lite mer "toppad" = går snabbare över än gnölande. Dessutom tar ramsan då också.

:D Lycka till!
Sagomamma
Inlägg: 742
Blev medlem: sön 21 nov 2004, 19:52
Ort: Hässleholm i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

:shock: Tror snart att vi blir tokiga... :roll:

Hon har verkligen fått för sig att hon ska fortsätta så här... :evil: Överhuvudtaget är det lite si och så just nu, hon blir lite sur även när vi går ut ur rummet på kvällen då hon ska sova -trots skrattsalvorna stunden tidigare :!: SÅ jag antar att det "hänger med" även i natten kanske? Hur som helst, så har jag märkt att "slammer" och "andra ljud i huset" fungerar ganska bra för att lugna henne!

Men man kan lätt bli lite trött på att gå upp varje natt och ladda bössan "manuellt" om man säger :lol: , kan man sätta på lite musik utanför kanske -och ha igång den hela natten? (Risken finns i och för sig att vi inte hör henne då... :? )

Detta att hon vaknar trots mina föresatser (som ni beskrivit ovan) innebär det att jag helt enkelt gör FEL, eller att hon måste få en stund på sig att "förstå" att inga vargar kommer åt henne fortfarande? Och är det vanligt att de börjar undra över vargen igen i hennes ålder, och hur lång tid brukar det ta tills de känner sig trygga igen? (Många frågor så här i natten även från mig -men bara till er :wink: )
Gäst

Inlägg av Gäst »

:roll: Alltså - jag vet inte riktigt.... :shock: :wink:

:idea: Jag har inte varit med om liknande sak precis - inte så länge. Och det tror jag beror på att jag gjort just INGENTING!

:idea: När jag hör något i natten så pangramsar jag direkt. Sedan avvaktar och kommer där en reaktion så får den nå sin kulmen och ebba ut. Kan ta en 10 minuter ibland men under den tiden har jag gjort just inget annat än att dra täcket överhuvudet :wink: . När skriken toppat och därefter dalat så har jag ramsat en kortis igen. Ibland har det kommit en reaktion igen och då har jag haft samma taktik som innan bekrivet. Kan gå några rundor på detta tema och första gången kan det nog ta 45 minuter innan omsomnande. Men därefter brukar det gå förbi på ca 3-4 nätter och då med kortare vakentid.

:idea: Sätt på lite musik istället för att vara uppe och spring - det är väl en god idé!

:D Lycka till!
Sagomamma
Inlägg: 742
Blev medlem: sön 21 nov 2004, 19:52
Ort: Hässleholm i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

:roll: Oj oj oj... Vad gör jag uppe kl 03.42 egentligen :?:

Samma visa inatt igen, det har varit lugnt ett par nätter faktiskt, hon har vaknat tidigt men inte på natten åtminstone!

Vi har jobbat lite på insomnandet så hon somnar för det mesta glad och nöjd, och klassisk musik utanför har säkert gjort sin del! Men just nu är jag farligt nära att lyssna på alla andra föräldrar som sitter hos sina ungar tills de somnar -de får åtminstone gå och lägga sig ganska snart igen... :roll: Här kan jag ju få sitta länge. Men det är ju heller ingen bra lösning, absolut inte, jag vet jag vet... Åh blääää (nu kommer liite gnäll) jag spyr snart på detta nattvaknande :evil: :D :!:

:roll: Vilket konstruktivt meddelande :roll: verkligen... men jag behövde bara skriva av mig lite i natten... :roll:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:shock: Men vad gör du uppe?! Det "känns i hela huset" att du sitter där och spyr! GÅ OCH LÄGG DIG MÄNNISKA! :wink: :lol:

:idea: Dra täcket över huvudet-metoden är i särklass bäst i dessa fall. Det handlar - vad jag kan se - om en klassisk överkoncentration. Du har "hållt på" länge nu - hjälper det? Nääää......... Så bryt mönstret och gör annorlunda!


:D Tuffa men vänliga :heart: ord från lilla mig - din ovän i natten :wink: :lol: !
Love
Inlägg: 156
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 12:10

Inlägg av Love »

Nyfiken som följt tråden undrar hur det går med Sagas nattsömn?

Jag kör just nu en minikur med dottern och sover på madrass utanför hennes rum för att kunna pangramsa direkt när hon börjar pipa på natten (Under tråden "Vargar").

Lycka till!
Solstråle född i april 2004.
Började använda verktygen vid 2 månaders ålder och behövde därför inte köra ngn kur.
Ny liten Aftonstjärna född april 2012
Standardmodell nästan från början. Nu dags att ta sig ur vagningsträsket (start 16:e augusti 2012)
Sagomamma
Inlägg: 742
Blev medlem: sön 21 nov 2004, 19:52
Ort: Hässleholm i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

:D Uppdatering äntligen :D för de som är intresserade!

Har inte velat ropa hej förrän jag verkligen vetat att vi varit över ån -men det verkar det som att vi är nu sedan kanske en månad tillbaka!

NU är hon glad när vi lägger henne och hon sover hela natten till väckning precis som vanligt! Vi har kortat hennes dygnssömn med en halvtimme, och om det är det som hjälpt eller helt enkelt arbetet är svårt att säga -och det spelar ingen roll heller :lol: , mer än att man kanske ska återinföra halvtimmen igen snart? Vad tror ni :?:

:shock: MEN vad man blir knäpp i huvudet när man inte får sooova :!: :!: :!: Det varade ändå sina två-tre månader!! Sanslöst trist!
Kit
Inlägg: 830
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:35

Inlägg av Kit »

=D> :sleep: :heart:
:heart: Jag sökte en Bibel och fann Barnaboken.

:heart: Matte till minilejon som ramsas i spinn.

:heart: Det är inte för att det är svårt, som du inte vågar. Det är för att du inte vågar, som det är svårt.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Hm, jag får nog ta till min lilla intuition här :shock: eftersom jag råkar ha träffat lilla söta, ljuva, ljuvliga Sagomamma och kan tänka mig att hon har vissa - hm - problem med - ska vi säga Sakligheten :?: :lol:

Man älskar ju sina små. Som en galning. Man kan göra allt för dem. Inklusive offra sitt liv. Allvarligt. Det är ju så.

MEN - på natten :?: :?: Då ska det jäklar i det vara akutkris, om man ska upp och härja. Alltså - då ska man åka till akuten. I princip. Då ska det vara så illa att det är fara för livet.

Förstår du mig :?: PÅ NATTEN SOVER MAN. Eftersom dina ömma åtgärder inte funkar (även om det ser fint ut nu - pris och beröm :lol: ) - måste du nattetid lära dig bli en ganska rejäl satmara. Jag vet att det inte ligger för dig :oops: :lol: :shock: :lol: Det ska liksom intevara något snack om saken. Vad som än händer eller inte händer på natten, tar vi hand om det i morgon. MEN INTE PÅ NATTEN. För på natten sover man, punkt slut :!:

Jag ,enar inte att du måste hata barnet. Du måste bara skilja på sak och person. Hon är inte olycklig och det är inte synd om henne men PÅ NATTEN SOVER MAN och det ska vara ställt utom diskussion. Så är det bara :!:

Jag fanns för mina barn. Alltid. Jag jobbade inte borta en dag. Jag var tillgänglig för dem jämt. Men gud nåde den unge, som fick för sig att öppna dörren till mitt arbetsrum (som jag inte hade; det var sovrummet eller vardagsrummet) den arma 1,5 timme som det var meningen att alla skulle sova middag och som var vad jag hade för att jobba ihop till brödfödan. Den ungen fick veta att om jag inte fick jobba i fred, kunde hela bunten till ungar titta i himlen efter falukorv på bordet. Och den ungen gjorde aldrig om det :oops:

Ytterst handlar det ju om överlevnad, och att sova är också en överlevnadsfråga :!:

Så du ska helt enkelt inte acceptera något som helst tjafs på nätterna och måste lära dig att bli klädsamt arg.

Ja, jag vet att det är svårt, men du måste se det som nödvändigt :!: :!: PÅ NATTEN SOVER MAN :!: :!: Och det gäller er alla :!:

Och du ska se att nästa morgon, när du verkligen sagt ifrån, skitsurt, kommer lilla Saga att vara mer älskvärd än någonsin. För att hon äntligen fick besked :idea:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Gäst

Inlägg av Gäst »

:P Härligt Anna! För nu ska jag bekänna att det varit en varg på besök i Mammutborgen 8) :lol: !

:idea: Minstingen (dryga 2) har sovit som en klocka seda födseln - typ... :sleep: Och nu härom natten så började hon gala! In for jag :shock: och trodde än det ena och än det andra :shock: :roll: . Nåväl - tyst blev det efter en liten stund. Tills natt två... Då började det om igen - såklart! Jag ramsade lite halvhjärtat och undrade om det brann på sovrummet eller så... :roll: :lol: . Tänkte en stund på alla forumister som tror att jag är helt vargfri :P :lol: . Jag gick in och kollade igen - ja, det är ju enklare att slåss för sina principer än att leva upp till dem :oops: 8) :lol: . Nåväl - natt tre var det galet! Och då - äntligen - blev jag klädsamt galen och röt i med både punkt-slut, pang och basta så att det sjöng genom väggen. Jag hörde hur hon for ner i sängen med en lättnadens suck och jag smög in en stund senare för att titta på henne. Hon sov med ett leende på läppen och sedan dess har hon sovit gott igen!


:P Jag har ju nöjet att alldeles snart få träffa Sagomamma \:D/ och då du! Då ska jag coacha fram den klädsamt arga Mardrömsmamman :mrgreen: som finns gömd där inne :twisted: :wink: :lol: :heart:!
Sagomamma
Inlägg: 742
Blev medlem: sön 21 nov 2004, 19:52
Ort: Hässleholm i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

:shock: Problem med Sakligheten :shock: Jag? Kan väl aldrig vara sant? :roll: :lol: I lööv you too, Anna -och Tack än en gång :wink:

Snart, snart får du skaka lite vett i mig igen Mammut -alltid lika uppfriskande! :shock: :lol:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"