Frågor inför kuren

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
kattis73
Kontakt:

Frågor inför kuren

Inlägg av kattis73 »

Nu har jag läst hela shn-boken, valda delar flera gånger, och sett dvd'n två gånger. Jag har förstått att den är lite missvisande på det sättet att de inte lämnar rummer under ramsan!?

Hur som helst, jag har några frågor innan vi kör igång. Jag vet att man bara ska se framåt och inte tänka på hur "det brukar vara" men jag frågar ändå. :) När vi lägger Isak nu (utan att ha kurat alltså) så lägger jag tillrätta och ger nappen och går ut. Det går jättebra, men nappen ska ju bort, så då blir det naturligtvis frågor. Vi har testat utan napp ibland, och då ligger han ju tyst först, sen börjar han böka och söka efter nappen, men det tar flera minuter eller mer innan han börjar gnälla och tillslut "fråga" på allvar.

Mina frågor:
1. Första natten: Ska jag buffa initialt, trots att han troligtvis inte frågar till en början?

2. När jag första natten buffar, vid varje besked, ska jag buffa tills han tystnar eller fortsätta ända tills han är helt avslappnad? Vid påminnelsen?

3. När han vaknar på natten nu, så bökar och grymtar och gnäller han först, tror inte ens han är riktigt vaken. Vet inte hur lång tid det brukar ta innan han vaknar helt, eftersom vi i nuläget ger nappen så fort han piper till. :oops: Hur gör vi första natten på kuren? Man ska ju gå in direkt första natten, men gäller det första pip innan han ens vaknat på riktigt? Från andra natten vet jag att man kan avvakta och se om han somnar av sej själv, men hur gör jag första natten? Känns ju galet att gå in och ge besked innan han ens är riktigt vaken, men samtidigt vet jag ju att det är viktigt att ge beskedet så fort han börjar fråga.

4. Andra natten och framåt när ramsan ska ta över, och buffningen är kristilldelning, ska jag inte buffa vid första beskedet heller? Alltså vid läggning.
:heart: Storebror född -02
:heart: Mellanbror född -05, kurad vid 5 månader
:heart: Lillebror född -09, SM från 3 veckor
:heart: Lillasyster född 120607, SM från start
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Ja, lite missvisande ar det (jag har forklarat varfor i ett inlagg forut) sa ga efter boken, bara :wink:

"Testa" inte med napp eller utan, utan bestam dig/er. Ta bara bort den och glom den, sa gor lille Isak det ocksa. Inte lagga ansvaret eller "valet" pa honom :evil: :!:

1. Ja, som besked. Upplysning. Men kort. Avsluta med litet tryck modell solfjader, helt kort. Var noga med det distinkta tillrattalaggandet forst. Noga = tydligt och sakligt och snabbt, inte utdraget :!:

2. Han ska vara tyst och ligga still. (Avsluta med latt tryck en gang.) Da gar du ogonblickligen och ramsar dig ut.

3. Du ramsar direkt. Upplysningsvis. Lyssna av sedan.

4. Jo, litegrann som markering. Se 1. Men bara da, helst. Sedan galler det att spara till verkllig kris, om och nar en sadan kommer vilket inte alls behover handa :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
kattis73
Kontakt:

Tack

Inlägg av kattis73 »

Å tusen tack för svaren! Jag tycker du är helt fantastisk som är så aktiv här på forumen!!!

Måste bara få ett förtydligande på fråga 3. Du skriver att jag ska ramsa direkt. Men gäller detta även första natten :?: Jag trodde man skulle gå in vid minsta pip och buffa till tyst och sen ramsa sej ut? Att ramsan först gällde som första besked från andra natten? Men jag kan alltså ramsa först och avvakta med att gå in och buffa även första natten?
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack for varma ord :D

Ja, man kan borja med att ramsa redan forsta natten, utan att kanske for den skull inbilla sig att det ska racka... Sarskilt efter midnatt, nar lilla alsklingen hunnit vakna nagra ganger, skrikit/fragat och blivit buffad plus ramsad, och sa smatt borjar kanna igen ramsan och lyssna. Det "hor" man :wink: Eller ocksa hander det inte, och da far man ju buffa. Men man kan alltid ge barnet (och sig sjalv) en chans att ova :wink: :lol:
kattis73
Kontakt:

okej

Inlägg av kattis73 »

det verkar ju logiskt. Är så inne på att göra rätt och att läsa på att jag knappt vågar använda sunt förnuft. :shock:

Och jo, om nappen. Vi har ju hittills testat att ta bort den, men det har ju inte alls funkat, så nu är det slut-testat :!: Den ska bort när vi kurar, punkt slut. Är så förbaskat trött på den! Fast jag kommer sakna den när vi åker bil och lite annat, men det hjälps inte, bort ska den :!:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Bra, bra :D For bilen finns det mutor, you know :lol:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"