Problem att lägga på magen...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Zanna

Problem att lägga på magen...

Inlägg av Zanna »

Hej!
Jag började kura igår kväll. Jag har läst boken, sett filmen, övat buffning o ramsning och gett mej fanken på att han nu ska sova hela natten lång. Killen (8½ månad) har inte haft problem med att ligga på mage tidigare, med napp, och igår blev det kalabalik. Ingen napp o ingen vattenflaska, som tidigare varit säkra kort att lugna med. Han skrek o skrek o spände sej o vägrade att ligga på mage, så fort jag vänt över honom vände han sej åt sidan. Det går inte att hålla honom kvar, helt enkelt, vilket gjorde det omöjligt att buffa. Efter ett tag, typ 20 minuter, när jag antar att han är så slut att han inte orkar längre, funkar det att lägga honom på mage o buffa. Då är det inga problem, därifrån funkar allt. Idag har dagslurarna haft samma problem. Jag började med att lägga honom, lät honom ligga på rygg först för att se om han vände sej om själv o ramsade utanför dörren. Det funkade inte alls. Efter en kvart av skrik och motspjärn slocknade han med snyftningarna i halsen...

Vad gör jag för fel??? Jag hade verkligen laddat för detta o undrar om det "ska" vara så här eller vad jag ska ändra på?

Hoppas på snabbt svar...
:? Tack! /Zanna
Love

Inlägg av Love »

Zanna,
Det är ngt nytt som händer när han ska sova (att ligga på mage). Hans krumbuktande är en fråga: Ska det vara såhär? Ditt svar är JA! Kör solfjädern tills han är lugn. Jag brukar tänka att solfjädern är som att hålla tryggt och hårt om en person som är hysterisk så att de inte skadar sig själva. Dvs. ditt barn är jättetrött och behöver sova. Då måste du hålla händerna tryggt, lugnt och säkert på ryggen och rumpan så att han kan komma ner i varv.

Hoppas du förstår hur du ska gå tillväga. Det är några tuffa dagar ni har framför er men ger du honom samma besked varje gång han ska sova har han snart fattat galoppen.

Lycka till! Vi finns här!
Solstråle född i april 2004.
Började använda verktygen vid 2 månaders ålder och behövde därför inte köra ngn kur.
Ny liten Aftonstjärna född april 2012
Standardmodell nästan från början. Nu dags att ta sig ur vagningsträsket (start 16:e augusti 2012)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Love :D

Kära nån, du började i går kväll. Dra inga förhastade slutsatser :shock: Det är så första kvällen ser ut :evil: :shock: Miljoner frågor inför allt detta nya. Du såg ju att det hela funkade när han väl börjat lugna ner sig. Då var han mottaglig. Fortsätt därifrån och gå vidare.

Inte vara otålig nu :!: Du får väl åtminston ge kuren sina första fyra dygn :?: :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Zanna

Inlägg av Zanna »

Hej igen o tack för era svar!
Jo, det var lite kaotiskt de två första nätterna, och lite strul för dagslurarna, men det hade jag förberett mej på. Tredje natten vaknade lillkillen en gång o jag lät honom vara o han somnade om alldeles själv! I natt var fjärde natten o han vaknade flera gånger o jag gick upp och ramsade. Jag kanske var lite snabb i vändningarna o skulle ha låtit honom ligga själv ett tag till. Vi har en så liten lägenhet att han måste sova i samma rum som oss, men vi har skärmat av med en vikskärm så han ser oss inte i alla fall, o jag springer upp o ställer mej ute i hallen o ramsar. Men, det kanske är därför jag vaknar för tidigt, så att säga, att jag hör minsta knyst. Jag kanske ska börja med öronproppar :) Hursomhelst. Det känns verkligen som att vi är på rätt väg! Och det känns, naturligtvis, jättebra!

Tack återigen för ert stöd!
/Zanna
Zanna

Inlägg av Zanna »

Hej!
Ville bara säga att lillkillen nu för första gången i sitt liv har sovit 10 timmar i sträck under kurens 6:e natt! Han somnade om fint med en ramsa (provade först att låta honom vara, men han började gråta o skrika mer o mer) på nån minut. Kanonskönt! :lol: :D
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Grattis :D Pris och berom :lol:

Nu borjar den stora Trottheten... Men forsok verkligen halla schemat (med marginalkvartar om det behovs :wink: ) :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Zanna

Han sover!

Inlägg av Zanna »

vill bara skryta lite till :wink: o berätta att lillkillen nu sover hela nätterna igenom. Varje natt! Min man är mäkta imponerad, o vi båda tacksamma för en kanonbra bok! :D :D :D
Gäst

Inlägg av Gäst »

:thumbsup: Toppen! Härligt för alla - bra gjort!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"