Att vända sig och mammas sömn

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Tessan
Kontakt:

Att vända sig och mammas sömn

Inlägg av Tessan »

Hej på er!
Helt otroligt..jag har nu sedan en vecka förlängt vår morgon till kl 7 och natten börjar en timme tidigare, kl 19. Inte en enda gång har jag fått ramsa eller annat, hon sover med undantag för några små gruffar som hon löst själv
:lol: :lol: :D :D :D
Så coooool 8) 8) 8) 8)

Men nu har jag lite problem själv. Jag sover rent ut sagt S**tdåligt. Drömmer, vaknar mitt i natten och måste upp på toaletten. Är det någon av er som känner igen det här?
Som att jag är orolig för något, vet inte vad.

Sen till nästa undran. I Barnaboken finns det en rad som har fastnat i mitt huvud och jag blir inte av med den. I kapitlet för 3-4 månaders bebisar står det "att vända sig från mage till rygg går i ett huj".
Emma har vänt sig kanske 10 gånger och det är inget hon gärna gör.... Jag bara undrar om det är ok att hon ännu inte visar tecken på att vända sig speciellt ofta och från rygg till mage har aldrig hänt, knappt med hjälp heller..
Numer är det heller inte speciellt kul att ligga på mage. Jag har flera leksaker jag alternerar emellan, men hon blir frustrerad och arg efter 5 minuter. Kan det vara så att hon tycker att det är för tungt att hålla upp sig själv med armarna? Frustrerad över att hon inte kommer någonvart? Några tips på vad jag kan göra?

/Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Tessan!

Till din tröst kan jag meddela, att Hugo har inte vänt sig själv någon enda gång än - och han är äldre än din tös... Jag är inte orolig; på BVC har de sagt att det där är väldigt individuellt. Vi leker vändningsleken ibland; han får hålla i mitt finger och så stretar han sig rent med minimal hjälp från mig. Och så får han massvis med beröm! Jättekul, tydligen...

Hugo kan också bli lite putt ibland när jag lägger honom på mage - men jag envisas. Lägger fram roliga leksaker, och är det ändå grinigt lägger jag mig helt sonika bredvid honom - på mage... -Hej!
Då brukar han bli så paff att han glömmer bort att vara sur... brukar ligga bredvid honom och prata, titta i en spegel som jag lagt fram till honom, eller läsa tidning/bok. Han är mycket nöjdare och orkar ligga på mage i längre stunder om jag ligger på mage bredvid... Stretar sig framåt med kålmaskålning, och jobbar en himla massa... När han lägger huvudet på armen och börjar suga på pekfingret - bryter jag och vi gör något annat. Då har vi i regel legat på mage ungefär en kvart. Jag försöker utgå ifrån att ligga på mage är det normala - på rygg ligger man när man har ensamlek eller när man är på skötbordet, eller när mamma dinglar med en trevlig bitleksak framför en, så att kam kan öva på att greppa...

Hoppas det här kan hjälpa dig lite!
Tessan
Kontakt:

Tack

Inlägg av Tessan »

Tack tack!
Nu har jag lyckats igen med att skriva i fel forum
:oops: :oops: :oops: :oops:

Nu är jag lite lugnad, jag blir bara stressad av tanken tror jag så det oroar..
Vaddå nojjig första barnet mamma :lol: :!: :roll:
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
malkon mimmil?inen

Inlägg av malkon mimmil?inen »

Jag känner igen det där med att mamma inte sover.. När min stora pojke var kurad och sov som en liten gris var jag ett vrak. Vaknade flera gånger, drömde, gick i sömnen.. Det gick över på ett par veckor, sen sov jag som en stor gris, he he. Det kommer du också göra!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Ja - först ska man verkligen få in i skallen att man får SOVA - att man kan räkna med att lilla barnet sver på nätterna :shock: :lol: Sedan blir man zombie i tio dagar - två veckor, och alla undrar: "Varför är du så trött? Du får ju sova nu!"

Svaret är: just därför :shock:

Det går förbi... :!: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"