vaknar efter läggning

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Theresepalmereek

vaknar efter läggning

Inlägg av Theresepalmereek »

Hej alla hjälpsamma människor!

Nu har välsignat med en lillasyster till Benjamin. Hon är så klart helt underbar och vi njuter av tillvaron. Några frågor har dock uppstått. Lillasyster oförenligt sm och det går bra. Hon är nu ca fem veckor och när hon fyllde tre veckor började hon vakna efter läggning på såväl dagslurarna som inför natten. Vi lade henne sovandes men efter att ha sovit i 5-10 minuter vaknade hon och började skrika. Jag tog då upp henne och gav mer mat vilket resulterade i att hon sov vidare. Nu när hon blivit lite större känns det som att jag inte ska behöva ta upp henne längre när hon vaknar och ge mer mat. Vi har därför börjat vagna henne när hon vaknar. Ibland lyckas vi, ibland inte. Idag lade jag henne 10:40 och efter att ha vagnat 4 ggr på 50 minuter tog jag upp henne och gav mer mat. Hon sög helt ok och somnade om efter ett minuter. Nu ligger hon på sidan och sover min säng (jag ammade liggandes) för jag vågar inte riskera väcka henne genom att lägga henne i vagnen. Hur ska vi hantera dessa uppvak?

Storebror har hanterat lillasysters ankomst ganska bra. Han får emellertid panik ibland när jag ska amma och skriker och håller krampaktigt tag runt min hals. Än så länge är min man hemma också och kan ta honom när han reagerar så, men hur ska jag göra när jag är ensam? Jag förklarar för honom att jag ska ge lillasyster mat och att han kan sitta bredvid mig under tiden, men det räcker inte. Ibland har jag fått putta bort honom för han klättrar o h skriker och jag är rädd att han ska komma åt lillasysters huvud o h göra henne illa. Tips tack :wink:

Kram
Älskade Benjamin 2011-04-27
Älskade lillasyster 2012-12-20
Theresepalmereek

Re: vaknar efter läggning

ammar enligt sm ska det vara! Inte oförenligt sm :D
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Grattis till en lillasyster :heart:

Vad det gäller den nyanlända lillasyster så är det mer mat som gäller, helt säkert. Det tar ju ett tag innan de får in den rätta tekniken att suga och i början blir de rätt trötta av att tutta så de orkar inte få i sig allt de egentligen skulle behöva.
Har för mig att det ligger en ökningsperiod runt fyra veckor och då får man amma lite oftare. Så håll humöret uppe, mata på så mycket det bara går så ska du se att det löser sig inom kort.

Man kan också fylla på med ersättning efter amningen så här i början. Det har jag gjort med alla mina fyra som varit tröttmössor och inte riktigt fått i sig tillräckligt i början. När de blivit tre månader så har de inte längre behövt någon extra påfyllning och min amning har inte blivit negativt påverkad alls.

Vad det gäller den nyblivna storebrodern så handlar det om att han måste behövas. Panik är ju inte alls roligt, däremot kan det vara roligt att hjälpa till att slänga blöjor, te x att lasta dem på en traktor och köra till soppåsen. Hämta viktiga saker till dig som behövs, kanske någon speciell filt som lillasyster ABSOLUT måste ha när hon ska äta. Ladda med några bra böcker där ni sitter, förkasta inte tv - att få titta lite på en film är bra mycket bättre än att få panik och klättra på dig så lillasyster inte kan äta. Jag packade små papperspåsar med leksaker, jag tog dem från barnens rum, och så fick de packa upp dem och det var ju jättespännande och så lekte de fint en stund. Men just att kunna hjälpa till är jätteviktigt, hålla i lillasyster och få henne att rapa är en bra uppgift, en viktig sådan.

Än en gång stort grattis till nykomlingen och resten av familjen.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Theresepalmereek

Tack för ditt svar Susan! Vi har givit ersättning som tillägg sedan hon var två veckor så vi gör allt för att få i henne så mkt mat som möjligt.Men vi får fortsätta kämpa. Vi ska även börja jobba hårdare på att få henne att vara vaken i upp emot två timmar varje vakenpass. I nuläget blir det ibland bara en timme för att hon är så trött.
En annan som börjar bli ordentligt trött är jag. För en vecka sedan genomförde vi treveckorskuren. Första natten fick jag vagna två ggr varav en gång i en halvtimme eftersom hon skrek så :( . Rätt vad det var blev hon dock tyst sen fick jag väcka henne kvart i fem för att ge mat. Hon hade då inte ätit på nästan åtta timmar :shock: ! Natt två fick min man vagna tre kortare, fast mer uttspridda, omgångar. Även då gick det nästan åtta timmar mellan matningarna. Tredje natten fick vi vagna fyra ggr under en 40-minutersperiod. Efter 7, 5 timme utan mat vaknade hon sen. Så vi trodde kuren var lyckad. Ack så fel vi hade. Sedan kuren vaknar hon med 2-2, 5 timmars mellanrum, vilket hon även gjorde innan kuren. I natt somnade hon 21:10, ammade 23:30, 02:00, 04:00 fick jag henne o somna om utan mat och 05:10 ammade jag igen. Sedan dess har jag försökt få henne att somna om men varken jag eller min man har lyckats än. Vad ska vi göra?!! Ska vi göra kuren igen? Hur får vi i så fall den att fungera den här gången? Vi har koll på vagningen så vi vet att det inte är den som är problemet. Hon svarar dock ganska dåligt på både vagning och buffning och ofta får de verktygen henne att initialt skrika mer. I famnen kommer hon dock snabbt till ro. Ibland får vi henne att somna själv. Detta sker dock bara om vi lägger henne rejält trött, på sidan, med en skön solfjäder. När vi lägger henne på mage och hon inte har somnat så blir hon väldigt arg och börjar frusta och stånka och sen skrika.
Kan ni hjälpa oss att få lugnare nätter?

Kram Therese
Tutan

Inlägg av Tutan »

Hej och välkommen hit! Grattis till dottern! :D Underbart att ni satsar på standardmodellen från start =D> .

Jag är lite inne på det som Susan skrev om att det kan vara ökningsperioden som märks. Det är kanske därför hon vaknar mer på natten, tänker jag. Så fortsätt mata på mera på dagen och lugna er ett tag med att få bort nattmålet.

Magläget kan väcka lite protester, speciellt om den lilla håller på att slumra till gott i famnen. Ni har väl andningslarm? Om ni vagnar eller buffar på ett korrekt sätt så kommer hon snart att komma på att vagning/buffning betyder sovdags och att det är skönt med magläget. Vid din lilla dotters ålder har jag gjort så att jag har vagnat mina barn till sömns. Målet har givetvis varit att de så småningom ska kunna somna själva men för att hålla nere ambitionerna och stressen så har jag bjudit på lite extra vagning. Det finns tid att backa senare, när liten blivit lite större - så har jag resonerat.

Bra tänkt av er att försöka öka vakentiden, men pressa henne inte för mycket. En övertrött bebis är inte heller kul. Det är inte många månadsgamla bebisar som orkar vara vakna i två timmar. Runt 1,5 timme är nog mer normalt.

Gällande storebror så har jag kört med varianten "Oj, lillasyster är hungrig! VAD ska hon äta?" (och börjat leta i kylskåpet och rådfrågat storebröder vad de tror hon kan äta). Rätt snart kommer svaret att maten finns hon mig och så pekar de på tuttarna. "Va?? :shock: Finns maten där? Nej, det måste du visa mig? Kom och följ med mig till soffan och visa var lillasysters mat finns". Typ så. :D

Det ska bli kul att följa er framöver! :D

:heart:
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
Theresepalmereek

Tack för ditt svar Tutan!
Lillasyster växer och frodas. Hon är en social liten tös som älskar att ligga och konversera :heart: :heart: . Man kan riktigt se hur hon försöker härma munrörelserna och utstötta små söta ljud :D . Sm går sådär. Mitt ena bröst har börjat sina och jag pumpar för att försöka få igång det. Tilltagen är en snabbätare och efter att ha sugit i 7-8 min på ena bröstet är hon nöjd och vill inte ha mer. Påfyllningen senare är inte heller speciellt intressant utan genererar mest skrik och viftande små händer. Hon tenderar även att bli övertrött ganska ofta och vi har svårt för att läsa henne. Hon är nöjd och glad ena minuten för att nästa minut börja skrika och spänna sig. Att försöka lägga henne då leder till lång kamp med vagning i flera omgångar. Enda gången läggningarna är lugna är då hon har somnat på axeln och vi kan lägga ner henne i vagnen sovande. Att somna själv klarar hon inte alls eftersom hon börjar skrika så fort vi lägger ner henne. Hur trött ska hon vara för att kunna somna själv? Jag klarar inte av att bara låta henne skrika för att se om hon kan lugna sig själv. De ggr vi låtit henne skrika ett par minuter har skriket bara blivit värre och värre...

Jag undrar därför: Ska vi läggagga henne när första irritationen kommer även om hon bara varit vaken i 50 minuter?
Ska jag göra påfyllning tidigare, typ redan efter 45 minuter?
Jag lade henne precis efter att ha varit vaken i en timme och nu ligger hon och gallskriker,trots att hon fått påfyllning och visade irritation. Är irritationen inte tecken på trötthet? Hon är inte nöjd med något när hon väl börjar gnälla. Vill inte bli buren, inte ligga under gymmet, inte ligga på mage ... nu ligger hon i min famn igen o suttar på nappen och blundar. Alltså är hon trött! Vad kunde jag gjort annorlunda?

När det gäller storebror är det både positivt och negativt. Positivt är att han tycker bättre om lillasyster nu och blir inte längre ledsen när jag ska amma. Igår pussade han henne dessutom flera gånger :heart: :D . Hans mammighet har dock eskalerat till absurdum. Han skriker och gråter bara jag går två meter ifrån honom. När jag skulle duscha häromdagen skrek han utanför dörren till han klöktes. Till slut satte min man honom i spjälsängen och stängde dörren. Han fortsatte dock skrika i flera minuterna till min man gick in och höll om honom. Idag skrek han mamma minst tjugo ggr medan jag gick på toaletten. När jag skulle bre mackor i morse och sade " mamma ska bara äta frukost" (vi hade suttit på golvet och lekt en stund) skrek han förtvivlat och slet i mig. Jag satte mig på huk och höll om honom men utbrottet gick inte över förrän min man kom och tog honom. Jag försökte distrahera honom genom att be honom bära in en blomma på hans rum för att sätta i fönsterbrädan. Han tog blomman, gick tre steg och blev sedan ledsen igen och kom tillbaka.
Hur ska jag hantera utbrotten? Jag brukar hålla om honom och säga "mamma är här, jag ska ingenstans" men det hjälper inte alls. Han har ångest och jag vet inte hur jag ska hjälpa honom. Dessutom stressar det mig och ger mig magont vilket klart påverkar amningen negativt.

Allt gott!
Kram
Theresepalmereek

Hej igen!

Jag vill bara tillägga att jag ikväll försökte förekomma övertröttheten hos lillasyster och lägga henne för natten redan vid första tecknet på irritation. 19:05 lade jag därför henne efter att hon ätit 110 ml bröstmjölk. Klockan 20:20 tog jag upp en pigg tös. Jag hade då vagnat 7 omgångar sedan läggningen :x ! Jag hade även försökt ge henne mer mat två gånger, men hon vägrade äta och blev jätte sur på mig [-X . De kvällar vi håller henne uppe längre slutar även de med utdragna läggningar. Det verkar alltså kvitta hur vi gör. Några tips? Både jag och min man är kvällströtta och det hade varit så skönt om läggningarna kunde gå lite snabbare. Är det kanske dags för ett schema?

Kram
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Jag skulle gjort precis som du, lagt vid minsta tecken på övertrötthet. Jag har alltid tyckt det är lättare att lägga en lite för pigg bebis än en lite för trött. Glöm inte skrattet till gonattet, ju svårare läggning, desto mer skratt behövs!

Vid två månader kan man spika ett schema, så börja fundera hur ni vill ha det. Det gäller ju att få till rätt antal sömntimmar under dagen så att det är en precis lagom trött bebis som läggs för natten. Glöm inte bort att tiden mellan smekmånad och första schemat för många är väldigt skakig!

Vad gäller storebror har jag en nästan lika gammal tös hemma och jag känner igen utbrotten. Ofta handlar det om att hon har svårt att kommunicera vad det är hon vill. Har du läst om förtrots inne på Barnafostran? Du kan även starta en egen tråd för storebror där, här på späda och små är vi bäst på småttingar upp till året.

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"