Hjälp med schema till en "trekvartare".

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Mata

Hjälp med schema till en "trekvartare".

Inlägg av Mata »

Hej alla!
Vill kura min (om 2 veckor) 6-månaders. Hon sover aldrig mer än 45 min. åt gången på dagarna. Kanske är det inte omöjligt att få till det längre, men jag har ju en vild 2-åring att ta hand om också så då är det lite svårare om det blir krångel.
I SHN-boken föreslår AW till en som frågar, att helt enkelt köra 4 st trekvartare om dan och 12 tim. på natten.
Jag får dock inte till schemat när jag jämkar med mat och så.
När bör sista sovstund på dagen börja och sluta?

Vill att hon ska sova 19.10-07.10 på natten. Första sovstund bör vara ca en timme efter 07.10.
Har räknat och räknat.... antar att jag är för trött just nu.
AW säger att när nätterna sitter kan man sen enkelt köra ihop 2 av trekvartarna på dagen och få en längre sovstund. Bör man vänta en månad med ett sånt försök? Eller redan efter några dagar?

Förövrigt är hon ett väldigt skrikigt barn och har varit nästan hela tiden. Jag hoppas att det ska bli bättre med regelbundna ät och sovtider.

Hade tänkt vagna, vill dock inte ha vagnen inne för länge, så när kan man börja lägga henne i spjälsängen istället? När hon sover hela natten utan problem antar jag, eller?

Måste huvudet vara åt höger? Hon verkar annars mest vänstervriden vid vanligt insomnande.

Vi har sovit alla i samma sovrum tills nu men under kuren flyttar jag in den lilla i gästsovrummet, bör jag ha henne där en månad tills det sitter innan jag flyttar henne med storasyster tillsammans?

Jag verkar helt förvirrad va? Hemskt trött nu fast hon "bara" vaknar 2-3 ggr natt. hon somnar ju om men inte jag...
KRAMAR till den som har tips!!! :roll: Mata
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen och LYCKA TILL :lol:

En timme efter morgonen är lite tidigt. Jag brukar rekommendera dags för lur 2 tim efter första målet, möjligen 1,5 - om det nu är vad barnets tendenser visat :roll:

Nu har du ju inte börjat än och det finns ingenting som säger att hon inte skulle kunna ha en 1,5-timmes mitt på dagen någonstans där det passar. Du får inte utgå från att du inte kan se till att hjälpa henne till att sova så pass :!: Att hon nu vaknar hela tiden efter 45 min är en klassiker och ingenting att hänga upp sig på som någon sorts regel som till varje pris måste vidmakthållas. Schemat ska göras efter det som passar alla. Man tar i möjligaste mån hänsyn till de tendenser lilla barnet lagt i dagen men bara om de passar in i resten av tillvaron :idea: :lol:

Att hon skriker och har skrikit mycket tyder på 1, övertröttjhet, 2. en väldig massa osäkerhet (=obesvarade, eller felaktigt besvarade, frågor). Genomför kuren och du får inte bara ett nytt liv utan ett nytt barn också :lol: :lol: :lol:

Vagnen är bra under kuren, om inte annat till dagslurarna men också för effektiv vagning nattetid om det krävs, så du kanske ändå ska överväga att införskaffa en reservvagn, billig begagnad, för innebruk :?: Så fort nätterna "sitter" kan du använda spjälsängen även för åtminstone den längre luren, men det är synd om hon inte också får sova ute. (Försök vara konsekvent här från början :!: )

Huvudet bör läggas åt höger; det begtyder inte att hon "ska" sova så. Hela tillrättaläggandet, som du bör utföra efter konstens alla regler som det står, är till för att förmedla budskapet till lilla barnahjärnan att all aktivitet upphör och att det är dags att sova. Sedan byter barnet ställning hur som helst.

Ja, låt henne vara i fred tills sömnen sitter men du måste inte räkna med en hel månad :!: Ta nu en sak i taget och satsa på kurens fyra första dygn, sedan uppföljningsveckan... och sedan resten :wink: Den dagen, den glädjen :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"