handfallen efter inatt - ingen riktig SHN fråga

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
pia-lotta

handfallen efter inatt - ingen riktig SHN fråga

Inlägg av pia-lotta »

Hej!

Jag och sambon står lite handfallna så här på morgonkvisten efter en ovanlig natt (iaf i vårt hem) och reflekterar över hur vi reagerade och om vi gjorde rätt 8) . Tänkte jag skulle be er kloka forumister om hjälp :) .

Dotter har alltså sovit underbara 12 tim sedan 6 månaders ålder tack vare SHN. Enstaka uppvaknanden har avhjälpts med ramsan. Nu är hon 1 år 10 månader och i natt hände något konstigt som undrar om vi verkligen hanterade rätt.

Vid 3-tiden står hon upp och gallskriker - mardrömmar tänkte vi och la henne mjukt ner. Det hela fortsätter i intervaller av 2 min - 10 min och även om det var mardrömmar först så är hon till slut vaken. Hon står upp och är hysteriskt arg (antagligen för att hon vaknat och fattar inte varför hon inte får gå upp) och ledsen (vilken varg släppte vi in :?:) vart annat om. Om jag hörde att hon bara var arg hade vi ramsat bestämt men hon grät verkligen hysteriskt ledsamt. Tanken från när vi kurade slog mig: att man inte ska låta dem vara ledsna i sängen utan lugna dem på plats och gå med ramsan. Inget barn kan somna med en spänd kropp ståendes skrikandes. Knappt lägga sig ner själv. Men hur lugnar man en sån stor tjej? Buffa går ju knappast.

Så vi fortsätter - i 3 timmar - att gå in och lägga henne för att snabbt gå ut med ramsan. :shock: 8) Har inte varit så här trött sedan vi kurade :?

Gjorde vi rätt? Samtidigt som det var det enda sättet att få henne lugn så ska man ju minimera trafiken men å andra sidan inte låta henne vara ledsen för då är hon inte trygg. :?: :?:

Hoppas ni förstår mitt svammel - är som sagt lite trött 8) 8)

Kloka kommentarer mottages tacksamt.

Pia-Lotta
Dotter f?dd 031101, Barnaboksbarn fr?n 2 m?n
Dotter f?dd 051225, Barnaboksbarn fr?n start
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
För det första så se det som en engångsföreteelse. Fundera inte på att det kommer hända inatt igen.

Min känsla är att du gör rätt i att gå in och lägga ner henne. Men jag skulle nog stanna och lugna henne vid sängen. Kanske med en solfjäder på ryggen. Klappa lite över ryggen utan att säga något. Var lugn och trygg i magen själv och förmedla den känslan till henne.

När du känner att hon är helt lugn så kan du gå ut med en liten ramsa.
Jag vet inte om jag tänker "rätt" men för mig känns det bättre att vara inne en längre stund och att lugna ordentligt än att springa fram och tillbaka.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Sån´t här händer lite då och då! Vad det beror på behöver och kan man inte alltid veta utan man agerar efter själva situationen.

:idea: Det KAN vara tecken på öroninflammation! Då gör det ont att ligga ner. Om det förtsätter på dagen med kink så KAN det vara halsont eller blåsor i munnen. Kolla det! Har varit med om liknande situationer då just dessa saker har varit det som varit bekymret. Då får man ju åtgärda besvären. Därefter använder man verktygen som vanligt!

:idea: En så stor flicka kan man lugna med tillrätta läggande och solfjäder/omstoppning. Stoppa om med handfasta tag. Jaghar en egen variant som funkar jättebra i sådana lägen.Jag brukar högt och tydligt säga "Du ligger i sängen och sover. Här har du din kudde, ditt täcke, din gosefilt och "namnet på barnet". SÅ - nu kan du sova igen. Natti nu - sov så gott!" Här brukar jag säga detta 2-3 gånger medan jag "håller" omstoppningen tills barnet blir lugnt. Därefter ut med ramsan och ATTITYDEN! Cirkusen som blev i natt berodde nog på att ni skapade oro genom att "springa in och ställa frågor" till henne.

:D Lycka till!
pia-lotta

Inlägg av pia-lotta »

Tack snälla ni för att ni tog er tid att svara!

SJÄLVKLART :D händer det inte inatt igen! Men om det gör det kommer jag vara säkrare på min sak. 8)

/Pia-Lotta
Gäst

Nattskräck

Inlägg av Gäst »

Hej,

jag skulle tro att det som hände i natt var vad man brukar kalla för nattskräck. Vår son hade liknande nätter när han var i samma ålder. Skrik och okontaktbarhet. Rätt obehagligt för er föräldrar första gången det händer, men man vänjer sig så småningom. I vårt fall var det oftast flera nattskräcksnätter i rad för att sedan följas av flera någon eller några lugna veckor. Hampus var inget kurbarn, så vi tog inte till ramsa eller andra verktyg. Istället gick vi upp med honom och satte på Teletubbies på TV. Det verkade oftast lugnande på någon minut och sedan nattade vi honom snabbt och lätt och han fick somna om själv. Säkert ett helt icke-okej tips på den här sidan, men det funkade för oss!

Lycka till!
Pea
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Det är (upprepade) situationer som denna solfjädern är till för. Håll, utan ord, lilla barnet på plats efter distinkt tillrättaläggande och bre ut händerna fast och statiskt tills hela lilla kroppen känns sömntung. Det får ta den tid det tar, och det är ingen katastrof om lilla älsklingen faktiskt skulle hinna somna. Gå ut och ge en mjuk och saklig bekräftelseramsa x4.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
pia-lotta

Inlägg av pia-lotta »

Åter igen tack för era svar. Självklart så hände det inte natten efter - då sov hon sina 12 timmar igen :D . Men när en sån här händelse dyker upp i framtiden vet jag vad jag ska göra så jag inte släpper in OROvargen iaf. 8)

/Pia-Lotta
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Bra, bra :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"