Vi är säkert många som flera gånger stått i snabbköpskassekön och kikat ner i andras vagnar och FÖRFASATS över vilka enorma mängder godis folk köper åt sina barn, eller?
När jag var liten (på 70-talet) rymde en knökfull godispåse kanske 30 bitar karra, vi fick aldrig köpa mer än en halv påse (och det var mycket det med) dvs 15 bitar ca. (Om jag offrade hela veckopengen och köpte 5-öres kolor bara, så fick jag 40 stycken som jag kunde sitta och lägga i mönster i flera timmar. De var pyttesmå så de fyllde lite drygt halva påsen. Ni vet de med rutigt papper, ljuva nostalgitrippar?!) Vid särskilda tillfällen fick vi barn dricka läsk, typ på fest eller kalas och då DELADE jag och mina två syskon på EN 33 cl läskeblask!!!!!
Idag utgör bottenskyla i en plockgodispåse säkert 40 bitar, botten är numera platt och inte spetsig nämligen. Många barn får fylla påsen några centimeter upp, vissa barn flera gånger i veckan. (Vad hände med lördagsgodiset?) Många barn dricker läsk till måltiderna ofta, vissa dagligen och det finns som regel en 1,5 liters flaska i kylen att fylla på ur.
Är det bara jag som är en gammal 34-årig surkäring som tycker detta är en förskräcklig utveckling? Dessutom med ökningen av feta barn i åtanke, för att inte tala om karies som nu tom ses hos förskolebarn!
Söta drycker, dvs även söta light-drycker, stimulerar aptiten - kan vara värt att komma ihåg vare sig man har ett alltför matvilligt eller ett matvägrande barn.
Bland det värsta jag sett är en mamma som gav sin knappa 1-åring 220 ml saft i nappflaska på stan, jag höll på att bryta ihop!!!! Små barn ska inte dricka sött!!!!! Inte i min värld iallafall, eller är jag dum i huvet??
Det jag vill förmedla är: tänk till när ni ger era barn godis och läsk, gärna en extra gång. Måste de få det alls? (Lätt för mig att säga vars barn bara är 4 månader, hihi, självinsikt. Välkomna igen om två år och kör ner det här inlägget i min hals, haha.)
Jag tror att vi grundlägger våra barns vanor tidigt, såväl sovvanor som ätvanor.