Godis och läsk

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

mammamy

Godis och läsk

Inlägg av mammamy »

Vill bara passa på att göra detta forums kloka föräldrar ännu mer vakna över ett modernt fenomen, nämligen läsk och godis I MÄNGD.
Vi är säkert många som flera gånger stått i snabbköpskassekön och kikat ner i andras vagnar och FÖRFASATS över vilka enorma mängder godis folk köper åt sina barn, eller?
När jag var liten (på 70-talet) rymde en knökfull godispåse kanske 30 bitar karra, vi fick aldrig köpa mer än en halv påse (och det var mycket det med) dvs 15 bitar ca. (Om jag offrade hela veckopengen och köpte 5-öres kolor bara, så fick jag 40 stycken som jag kunde sitta och lägga i mönster i flera timmar. De var pyttesmå så de fyllde lite drygt halva påsen. Ni vet de med rutigt papper, ljuva nostalgitrippar?!) Vid särskilda tillfällen fick vi barn dricka läsk, typ på fest eller kalas och då DELADE jag och mina två syskon på EN 33 cl läskeblask!!!!!
Idag utgör bottenskyla i en plockgodispåse säkert 40 bitar, botten är numera platt och inte spetsig nämligen. Många barn får fylla påsen några centimeter upp, vissa barn flera gånger i veckan. (Vad hände med lördagsgodiset?) Många barn dricker läsk till måltiderna ofta, vissa dagligen och det finns som regel en 1,5 liters flaska i kylen att fylla på ur.
Är det bara jag som är en gammal 34-årig surkäring som tycker detta är en förskräcklig utveckling? Dessutom med ökningen av feta barn i åtanke, för att inte tala om karies som nu tom ses hos förskolebarn!
Söta drycker, dvs även söta light-drycker, stimulerar aptiten - kan vara värt att komma ihåg vare sig man har ett alltför matvilligt eller ett matvägrande barn.
Bland det värsta jag sett är en mamma som gav sin knappa 1-åring 220 ml saft i nappflaska på stan, jag höll på att bryta ihop!!!! Små barn ska inte dricka sött!!!!! Inte i min värld iallafall, eller är jag dum i huvet??

Det jag vill förmedla är: tänk till när ni ger era barn godis och läsk, gärna en extra gång. Måste de få det alls? (Lätt för mig att säga vars barn bara är 4 månader, hihi, självinsikt. Välkomna igen om två år och kör ner det här inlägget i min hals, haha.) :lol: :lol:
Jag tror att vi grundlägger våra barns vanor tidigt, såväl sovvanor som ätvanor. :shock:
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Hej! Instämmer fullt och fast! Men jag lovar det är inte lika lätt när de blir lite äldre. :D Själv har jag en snart tre-årig liten buspojke. Honom "jagade" jag genom ICA idag för att han skulle lägga tillbaka godiset som han plockat från hyllan :lol: Nu har vi ganska fasta regler här hemma, godis bara på lördagar (och i mkt begränsad mängd), läsk väldigt sällan och saft dricks bara om vi har främmande eller på helgerna.
Det bästa av allt är att vi föräldrar (i vår lilla familj) också äter mindre godis nu än vad vi gjorde förr tack vara våra nya regler :D
Det jag ångrar är att vi introducerade sötsaker så tidigt... han var nog bara runt året när han fick smaka första gången. Det hade gott kunnat vänta, han visste ju inte ens vad godis var :?
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
father of sons

Inlägg av father of sons »

Instämmer! :wink:

För att inte tala om alla suspekta "mellanmål" som är förtäckt godis.

För mycket socker ger speedade barn...som kraschar när "kicken" avtar.
Lightprodukter är inte heller bra. (Sockerfritt må vara sockerfritt - men knappast osötat!) Aspartam (finns i de flesta lightprodukter) omvandlas till aceton i kroppen. Aspartam misstänks väl också vara cancerframkallande i stora mängder.
HelBoB
Kontakt:

Inlägg av HelBoB »

Tjenixen,

första gången min dotter fick godis så var hon 2 år och 3 månader. Och hon fick det på dagis avslutningens fiskdamm av alla ställen!! Och då går hon på ett dagis som vi är JÄTTENÖJDA med och som hon trivs urbra på (inte beroende på godiset).

/Helena
Mamma till lilla damen Veronica 2002-03-29 och
lillfr?ken Rebecka 2004-06-05

B?rjade kuren p? minstingen den 6/12!!!
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

Exakt de funderingar jag själv har haft, så någon gammal surkärring är du inte i alla fall :!: I så fall är jag också det, och jag är bara 26 :!:
mammamy

Inlägg av mammamy »

HelBoB!
Jag hoppas du tog upp saken med ditt jättebra dagis, jag hade blivit gaaaalen :evil: om jag var du!!!
Skönt att fler redan reagerat, jag har inte lilla my (liten och arg) som alter ego utan orsak och kan vara lite hetlevrad ibland. :wink:
Father of a son: är du hundra på det där med acetonet? Jag är lite skeptisk. Vad gäller aspartam misstänker man att det är cancerframkallande i stora mängder men man har inget kunna besvisa i kontrollerade studier, än iallafall. Jag äter ganska mycket aspartam eftersom jag är diabetiker och än så länge har jag inte mått dåligt av det men det kan ju komma surt efter i framtiden.
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Jennie

Inlägg av Jennie »

Ja, jag är snart den enda som har vatten i muggen till min son...

Det jag känner är att nu är det ju lättare att styra vad de äter (mina är snart 6 år och 16 mån) men hur blir det när de blir äldre och går i skolor som säljer allt socker?? Det är väl bara att hoppas att man har gett dem goda vanor som de fortsätter med :roll:
Mamma till två goa gossar födda -99 & -03.
shn-kuren införd julen 03 på yngsta med underbart resultat!!!
father of sons

Mammamy - Det var en kock som berättade om aspartam för mig. Ganska säker på att det stämmer. :!: :?: Kan försöka kolla upp det ...
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Japp, håller med till 100% och det gäller att inkludera sig själv i det. :D

En sak som dock kanske är än viktigare är attityden till godis, glass och annat. Varför ger man det och hur? Är det en belöning, är det muta, är det uppblåst i förväntan :?: Om du äter upp så får du lördagsgodis... :? Du som varit så snäll och duktig...synd om dig annars...

Viktigt för mig har varit att mina barn ska ha ett avslappnat beteende till godis etc och inte vara besatta av det som många barn är. :D Att kunna ta en bit och vara nöjda med det. Inte heller se det som en belöning utan just kunna njuta av "livets goda" (eller vad det nu är) emellanåt.

Har ju ett lite större barn och börjar kunna se ett litet resultat av det arbetet. I somras kom hon och frågade om hon fick ha godisförbud ett år :?:

Lillsasyster 15 månader har dock redan full koll på vad godis är. Ser det absolut inte som något problem. Skulle hon se det någon gång så får hon en 1/2 bit och sedan är sakerna bort trollade. Det är inte där skon klämmer som skapar alla hemskheter utan det är just förhållandet till det goda :!: :D

:D :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
HelBoB
Kontakt:

Inlägg av HelBoB »

Ett litet tips,

min dotter gillar inte godis som fastnar i tänderna. Fyller man de första godispåsarna med sånt godis, så tappar dom intresset. Iallafall hon.
Fast nu har hon fått upp ögon för godisremmar för det hade Pippi i en av filmerna...

/Helena
Mamma till lilla damen Veronica 2002-03-29 och
lillfr?ken Rebecka 2004-06-05

B?rjade kuren p? minstingen den 6/12!!!
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Ååå, vad jag håller med dig Mammamy!!!

Clara fick inte socker innan 2 veckor innan 2-års-dagen, (och då menar jag inte socker överhuvudtaget, inte bara godis, läsk o.s.v).
Hon fick hemkokt fruktpuré, naturell yoghurt o.s.v.
Folk tittade snett på mig :cry: Undrade vad jag höll på med...
Alla andra fikade, och Clara fick ett äpple, men hon nöjde ju sig med det :wink: Själv var jag STOLT! :D

Den dagen jag var "tvungen" att börja med det, var efter en kraftig magsjuka. Man skulle då ge Pro-Viva-dryck för att hon sakta skulle återhämta sig.

Hon får fortfarande vatten till maten och godis bara på lördagen, fikar vi (händer max 1 gång/vecka) får hon numera äta det.

Vad vill jag med det jag skrivit nu då :?:
Jo, jag vill ha råd, om någon orkat läsa allt :shock: :?:

Ida, som nu är 1 år, 8 mån. har "gått i samma skola".
Fram tills nu har hon accepterat det.
Nu börjar det bli svårt...
På lördagarna, när Clara får sitt lördagsgodis, vill hon också ha! :shock:
FAST hon inte vet vad det är.
Jag varierar med att ge henne frukt eller torkad frukt (jag vet :oops: , russin är HELLER inte bra för tänderna, men det är ju bara på lördagen)
Men nu i lördags blev hon så VANSINNIG att jag var tvungen att ta med henne till andra våningen för att hon skulle "glömma bort" Claras godis-skål...
Jag VILL verkligen, även med Ida leva efter Barnaboken, och inte ge henne socker innan 2-års-dagen, men det börjar bli ohållbart...

GE MIG TIPS PÅ SAKER HON KAN FÅ ISTÄLLET!!!

Eller är jag löjlig nu.... :oops: :oops: :oops:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Löjlig är du inte men kanske väljer du att ta en strid lite i onödan... ge henne en liten liten skål... Hon är nog så pass stor att hon börjar fundera varför storasyster får och inte hon.
Det är ju inte farligt med socker i måttliga mängder. Tvärtom lite socker behöver de faktiskt :D
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
mia75

Inlägg av mia75 »

Nä, jag tycker inte du är löjlig, jag tänker också försöka hålla ut i det längsta med nummer två. Men behöver det vara helt sockerfritt? Man kan ju tex ta frukostflinor, de är sötade men nyttigare än godis, såna där ringar som finns ser lockande och goda ut.
Till min fyraåring ger vi mineralvatten istället för läsk, det finns ju så många goda smaker på det också nu! Fast man ska ju inte ge det till mindre barn, eller är det efter ett år det är ok?
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
father of sons

Ok, jag lovade att återkomma angående aspartam.

Aspartam bryts ned i mage och tarm, en av nedbrytningsprodukterna är metanol (träsprit). Andra nedbrytningsprodukter är tex fenylalanin och asparaginsyra. (Källa: Livsmedelsverket)

Dock ska väl intaget vara mycket stort för att det ska vara någon fara.

:!: :D
K-ina

Inlägg av K-ina »

Jag förfasas men har svårt att leva upp till mina egna ideal! Vi har godis och läsk både fredag och lördag men aldrig annars. Lillen är vet helt klart ALLT om godis och annat sött och gott. Det var mycket lättare med Axel som inte behövde veta att det överhuvudtaget fanns förrän han var bra mycket större än den gången Gustav smakade för första gången! :roll: (Grannens tvååring stoppade in största Mashmallowsen i munnen på honom när han var 10 månader. Och i det läget var kvävningsrisken helt klart ett större problem än sockerberoendet...) :shock:

Annars måste jag säga att lördagsgodis är en suverän uppfinning! Är litet rädd för att skapa nojjor runt godis och förbjuda för mycket. Vi äter och NJUTER på lördagar och även på fredagkvällar... I veckorna blir det inte ens så mycket som en diskussion runt godis eftersom att vanan att INTE äta i veckan är lika stor och betydelsefull, som vanan att äta godis på lördagar är. Jag slipper tjat i affären och jag minns hur Axel ca. 3 år sa på Konsum när vi närmade oss godishyllan: "Det är lördag idag..." Nej sa jag det är bara torsdag... "Kan det inte vara liiiite lördag?!!!" Han fick nobben även om jag närapå smälte... Var det inte ett raffinerat sätt att tigga på så säg? :lol:
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"