Schema funderingar sömn/mat

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Mamma mia

Schema funderingar sömn/mat

Inlägg av Mamma mia »

:D Hej alla kloka forumister! :D :D

Har fortfarande (har tidigare skrivit tråd i ämnet) lite funderingar kring Agnes schema. Har fått ordning på sömnen så där är inga problem 8) men däremot känner jag att det är lite tätt mellan måltiderna speciellt eftersom hon har börjat krångla och vill inte äta som tidigare, vänder bort huvudet och kniper ihop munnen ganska tidigt in i måltiden. (se även här tidigare tråd :D )

Schemat ser ut så här:
7.15 God morgon
Amning+150-220 välling
08.45 Frukost tidigare ca 2 dl gröt+ smörgås nu endast några skedar gröt samt ett par små bitar smörgås.
9.30-11.30 sova
12.00 lunch, tidigare minst 2 dl mat samt 1 dl fruktpuré nu mellan 1-1 1/2 dl mat och lite fruktpuré.
14.30 mellis, youghur+frukt eller dyl.
17.00 middag ungefär som lunchen och tidigare också som tidigare lunch.
18.45 välling 100-250 ml.

:arrow: Känner spontant själv att jag skulle vilja dra ihop frukost 1+2 men får då inte till lunchen i förhållande till sovandet.
:arrow: Skulle dessutom gärna behålla lunchen vid 12 och skulle kanske kunna dra ut på frukost 1 till att vara 7.30 men då blir det 4 1/2 timme till lunch känns lite länge :?:
:arrow: Dessutom vaknar hon ibland redan vid 6.30 och då är det länge att vänta med välling till 07.30 (tar givetvis inte upp henne tidigare än strax efter 7 men oftast inte förrän 7.15 även om hon är vaken då hon oftast är nöjd och mest pratar för sig själv)
:arrow: Om frukost 1+2 skall vara ihop skulle jag hellre vilja ge gröt än välling eller är hon för liten för det ännu med gröt direkt på morgonen? Skall även sluta amma på morgonen inom kort.
:arrow: Anna rådde mig i tidigare tråd att ha 1,5 tim sömn på förmiddagen men jag har återgått till 2 tim då Agnes var väldigt trött. Hon sover hela sina pass både på f.m och e.m och jag får oftast lägga henne 15-30 min tidigare på kvällen eftersom hon är jätte trött. Är det ändå kanske snart dags att dra ner på förmiddagsluren :?:

Tja som ni ser fortfarande lite funderingar kring schemat :roll: ... goda råd mottages, som alltid tacksamt :!: :D :D :D
Mamma till en liten underbart go tjej, Agnes f?dd p? julafton 04!
SHN kur startad 20/5

Bild
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Det låter som om hon har ätit massor. Så även om hon inte är året än, så kanske det ändå är naturligt att hon inte riktigt orkar äta så mycket längre.

Du funderar kring lunchen. Vi hade ett tag fem timmar mellan välling på morgonen och lunch. Då var hon i och för sig vrålhungrig när hon vaknade men då var maten också alltid klar.

Eftersom vi har kört ensamlek länge så åt jag frukost själv innan jag tog upp henne, så det blev inte någon frukost 2 förrän efter hon var ett år. Nu äter hon några bitar bröd och dricker mjölk. På helgerna äter vi ägg också, det gillar hon, så det går ner.

Det kanske också börjar bli intressant att pröva själv. Att hon får hålla en sked och få hjälp att äta själv.

Några tankar från mig.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Mamma mia

Inlägg av Mamma mia »

Tack LO! :D :D

Ja "äta" med egen sked och även plocka med bitar grönsaker eller frukt, samtidigt som hon äter, kör vi med redan. Verkar dock lite som om hon blir distraherad från att äta ordentligt när det finns annat att "pilla" med. :wink: Fortsätter dock i samma spår, är ju viktigt att hon lär sig äta bitar och att hon får känna att hon kan själv.

Tror också att jag låter frukost 2 vara kvar men mer som ett litet "plock" mål smörgåsbitar o.dyl (försöker med lite gröt men vill hon inte ha får det vara), hon får äta som hon vill men det blir ändå en påfyllning innan långluren.

:?: Undrar förresten vad ni, som har barn som inte gillar havregrynsgröt, ger era istället :?: Agnes är inte förtjust i havregrynsgröt, inte ens med bär eller fruktpuré till. Jag vill inte ge de otroligt söta färdiggrötarna längre och mannagrynsgröt är ju uteslutet eftersom det kokas på mjölk och då blir det för mycket mjölkprodukter på samma dag eftersom jag även har mjölkprodukter i maten oftast. (Nu hamnade kanske denna fråga fel, skulle vara på mat och mage?)
Mamma till en liten underbart go tjej, Agnes f?dd p? julafton 04!
SHN kur startad 20/5

Bild
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Du kan koka mannangryn på havremjölk. Det blir lika gott. Smakar väl inte exakt samma, men det vet ju inte hon. Jag äter det själv ibland och tycker att det funkar kanon. (äter inte mjölkprodukter alls själv)

Annars kan man koka gröt på rågmjöl, jag kommer ihåg att jag älskade rågmjölsgröt när jag var liten.
Själv blandar jag alltid rågflingor och havregryn 50/50. Det har jag gjort till Vera sedan hon var 10-11 månader i alla fall.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"