Är jag i rätt forum.... ang sömn?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Majsan67

Är jag i rätt forum.... ang sömn?

Inlägg av Majsan67 »

Vet inte om jag är i rätt forum o skriver, men provar.

Förra året fick jag Tindra, nu 19 månader som aldrig sov och jag höll på att gå under. Vi fick ordning på det till slut och idag sover hon som en prinsessa. 1,5 timme på dagen och somnar 19 och sover till 07. :D

Nu till Ida 11 veckor, som är raka motsatsen till sin syster till sätt och sömn också. Hon somnar runt 20.30-21 och sover oftast till 06.30-07 nästa morgon. :D
Hon somnar alltid själv, det är bara att lägga ner henne så somnar hon.
Vad är då problemet kan man ju undra.

Jo, efter EXAKT 30 minuter VARENDA sovpass, så börjas det, hon skriker inte, utan hon krorrar och gnölar och sparkar och fäktar. :evil: Så var det inte första 1,5 månaden då kunde hon sova flera timmar i sträck under dagen.

Jag har försökt allt, första veckan dök jag till vagnen, och vagna och till slut somna hon om ordentligt och kunde sova nån halvtimme till. Sen provade jag att låta henne vakna då efter 30 min, men hon är då aldrig riktigt nöjd, helt enkelt för att hon inte är utsövd.
Nu vagnar jag och jag vagnar, och nu känner jag att det börjar bli lite frustrerande, jag hinner liksom inte göra nånting förrän hon har sovit färdigt som hon tycker. Och jag hinner ju inte med storasyster på samma sätt heller. Men framförallt så måste Ida sova mer.

3 längre pass på dagen hade ju varit idealet. Hon gör likadant på kvällen, efter EXAKT 30 minuter så börjas det och kan ta en timme innan hon somnar in och då sover hon.

På dagarna kan jag få gunga tills det gått minst en timme då hon sover medans vagnen går, eller har jag tur somnar hon in och sover 1,5.

Så här kan det inte fortsätta....

Hur ska jag göra .... jag har inget mer att ta till känns det som...
Mamma Majsan med 4 underbara ungar.
Marcus 92, Mattias 94, Tindra 04 och Ida 05
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D På Kurbarnens hjälpforum får du antagligen fler svar :idea:

Börja med ett fast schema, tycker jag, för dagslurarna också. Och träna upp vagningstekniken bättre - se Verktygslådan; du ha nog "fastnat" rätt rejält :!:

Det låter som om hon ligger på rygg - "sparkar och fäktar". På mage med larm är mitt heta tips :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

annawahlgren skrev::D På Kurbarnens hjälpforum får du antagligen fler svar :idea:
Det är hon ju... :wink:
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Majsan67

Känns som rätt forum ;)

Inlägg av Majsan67 »

Det står kurbarnens hjälpforum längst upp på sidan :o

Jo nog har jag fastnat alltid, det har börjat gå upp för mig.

På mage ligger hon ALLTID på natten, med andningslarm som sig bör :)
Hon somnar nämligen själv på sidan, därför ligger hon oftast så på dagen. (På mage kommer hon inte till ro själv, eller det kanske hon inte ska utan vagning?) Har provat magläge då också, men 30 minuter senare så är det igång, men då med näsan i madrassen istället.
På kvällarna somnar hon på sidan själv, sedan vänder jag runt henne när hon somnat in.

Jag tror förstår du Anna att jag skall sätta på dvd:n som följde med sova hela natten-boken :lol: köpte den nån månad innan Ida föddes för att vara beredd, har läst i boken men inte kommit mig för att kolla dvd:n... hrrmmm :oops:

Jag kan tänka att det kanske också är så att jag behöver vara striktare med tiderna på amningen, nu har jag dålig koll på hur lång tid det går emellan utan det blir lite hip som hap :? Det KAN kanske vara så att hon helt enkelt är körig i magen och att det är därför hon blir orolig.
Efter morgonmålet så somnar hon oftast oxå in, men ligger då och knorrar i upp till 3 timmar då hon sover halvt om halvt, kan helt enkelt inte komma till ro.

Att hon ska rapa är jag också väldigt noga med för att eliminera magkör...
Jag sätter på din dvd så får jag börja där :D
Mamma Majsan med 4 underbara ungar.
Marcus 92, Mattias 94, Tindra 04 och Ida 05
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Jösses :oops: :oops: Ber allra ödmjukast om ursäkt :shock: (Får skylla på att jag väl kröp för lite som barn. Lässvårigheter :roll: )

Utsätt inte det arma lilla Skräpet - hon är ju inte tre månader än! - för dvd:ns behandling av Avancerade Sömntrasslare i betydligt högre åldrar :!: Däremot kan du kanske se på vagningen av lilla Tuva alldeles i början hur du kan "studsa till" det lite :?: Och buffa kan man också göra vid behov. Och lägga tillrätta med solfjäder. (Så du klarar dig med tre minuters titt :lol: )

Jag tror på magläge från början; sidoläge/fostersyällning är mest för nyfödda (nu blev hon plötsligt "stor" :lol: ) och sedan att du hjälper henne över den där 30-minuterströskeln med effektivare vagning (och betydligt kortare). För lilla älsklingen har uppenbarligen "fastnat" hon också :D Det går förbi :D

Fila på schema :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"