Vaken fram till väckning?!?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
josell

Vaken fram till väckning?!?

Inlägg av josell »

Hej,

Vi har precis genomfört andra natten av SHN-kuren med vår son. Vi tycker att vi har förberett oss bra, genom att läsa och träna mycket, och tror på metoden. Vi har hela tiden känt oss laddade och vi känner att det här kommer att lyckas. Vi har också gjort framsteg! Att få honom att somna första natten tog 45 min (en pärs!), men i natt somnade han redan efter 9 min! Han sov också tio timmar (ca 19.15-05-15) med endast ett kort avbrott, då vi fick honom att somna om m h a ramsan efter några minuter. Även dagarna känns bra, vi håller schemat och tycker att det funkar.

Idag på morgonen vaknade han dock vid 05.12 och kunde inte somna om. Jag arbetade hela morgonen, med växlande ramsa i olika tonlägen och bekräftelseramsa när han lugnade sig/tystnade. Vid ett några tillfällen gick jag också in och buffade. Jag inväntade reaktionen, försökte att lyssna av ordentligt innan svar och ibland kändes det som om han verkligen lyssnade, andra stunder inte alls. Det gick verkligen upp och ner; under långa tider grät han och ibland mycket, under andra tider och vid ett antal ställen trodde jag att han var på väg att somna. Han lugnade sig dock aldrig helt, snarare eskalerade det under morgonen från gny/gnöl till gråt/skrik och när klockan var 07.15 (väckningstid) hade han fortfarande inte lyckats somna in – fast han var jättetrött sedan länge.

Nu till frågan: :?:
När klockan blev 07.15 kände jag att jag hade tre alternativ, av vilka inget kändes bra:

1. Fortsätta i samma stil med att försöka få honom att somna och därmed gå över tiden + marginalkvarten. Det kändes dock inte som om det skulle fungera: han hade redan varit vaken två timmar och jag skulle troligen passera schemat med god marginal.
2. Fortsätta marginalkvarten ut och sedan ta upp honom gråtande. Det kändes verkligen som ett dåligt alternativ - det skulle vara att bekräfta att vargen kommer och att han blir upplyft bara han gråter tillräckligt länge.
3. Sista alternativet – och det jag valde - var att hålla på med buffningen längre så att han somnade för att låta honom sova marginalkvarten och sen väcka honom till en glad morgon. Han somnade efter 7 min (buffning i tre omgångar) och fick sova 5 innan jag väckte honom. Strax före att marginalkvarten tagit slut.

Eftersom ”vargtimmarna” var riktigt svåra (1,5 timmar, sov 06.35) även igår så skriver jag för att få hjälp om vad jag ska välja om detta händer även i natt.

Mvh

Jo
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Hur gammalt är lilla barnet :?:

Det är ju fullkomligt strålande, det du/ni gör, och resultatet har varit otroligt fint. Ni är så vackert på gång :lol: Så varför misströsta efter bara andra natten :?: :!:

Alternativ 3 var bra. Det betyder inte att det alltid ska vara så. SHN-kuren är en process. Det kan vara fem steg fram, två tillbaka. Det gäller att lyssna av, noga noga :wink:

Fortsätt nu, läs på igen - kanske augustikrönikan kan inspirera? - och känn dig så duktig som du är :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
josell

Inlägg av josell »

Hej Anna,

Och tack för snabbt – och uppmuntrande - svar! Vår son är sex och en halv månad, har sovit bra största delen av sitt liv men började vakna om nätterna för en och halv månad sedan, i början någon gång per natt men sedan allt oftare – tills ”rekordet” 27 ggr per natt…

Jag skulle inte säga att vi egentligen misströstar – vi tycker ju också att det har gått jättebra hittills med det mesta, bättre än vi hade trott!

När jag läser mitt brev från morgonen inser jag dock att jag kanske inte riktigt skrev varför morgonen (morgnarna) kändes så jobbig(a). Vår konkreta fundering handlade som jag skrev om hur vi skulle avsluta ”minst dåligt”, men det jobbiga är hur morgontimmarna har varit. Av morgonens två timmar bestod den första inledande halvtimmen av gnöl/gny och det kändes som om ”dialogen” fungerade ganska bra. Resterande en och en halv timme gick förvisso upp och ner, men bestod till väldigt stor del av häftig till hysterisk gråt/skrik – och vi har en kille som väldigt sällan skriker, eller gråter för den delen, över huvud taget. Han orkade inte riktigt skrika på slutet och hulkade/snyftade sig till slut till sömns när jag buffade honom, helt utmattad. När vi tog upp honom hade han kastat sig runt i sängen, rivit sig i ansiktet och till hälften krupit ur sin pyjamas. Det var ganska uppenbart att han haft ett par tuffa timmar…

Har du tankar kring hur vi bäst hanterar detta om det händer i natt igen?

Hälsningar,

Jo
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Använd solfjädern om du tycker du verkligen vill ingripa. Håll honom på tillrättalagd plats lugnt och statiskt tills lilla kroppen är sömntung. Gå ut med ramsan därefter.

En god regel är att tassa in när lilla älsklingen sovit precis tio minuter (se augustikrönikan) och fixa till eventuella konstigheter. Det märker han inte.

Det är inte meningen att han ska vara olycklig. När du verkligen hör att han ber om hjälp, inte är arg och svär utan ledsen på riktigt - måste du lugna honom :!: Men minns hela tiden att dina insatser ska bli kortare och kortare. Som just lugnande påminnelser om att du faktiskt är där och har bössan laddad :lol:

Pris och beröm :lol: :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"