Vi har precis genomfört andra natten av SHN-kuren med vår son. Vi tycker att vi har förberett oss bra, genom att läsa och träna mycket, och tror på metoden. Vi har hela tiden känt oss laddade och vi känner att det här kommer att lyckas. Vi har också gjort framsteg! Att få honom att somna första natten tog 45 min (en pärs!), men i natt somnade han redan efter 9 min! Han sov också tio timmar (ca 19.15-05-15) med endast ett kort avbrott, då vi fick honom att somna om m h a ramsan efter några minuter. Även dagarna känns bra, vi håller schemat och tycker att det funkar.
Idag på morgonen vaknade han dock vid 05.12 och kunde inte somna om. Jag arbetade hela morgonen, med växlande ramsa i olika tonlägen och bekräftelseramsa när han lugnade sig/tystnade. Vid ett några tillfällen gick jag också in och buffade. Jag inväntade reaktionen, försökte att lyssna av ordentligt innan svar och ibland kändes det som om han verkligen lyssnade, andra stunder inte alls. Det gick verkligen upp och ner; under långa tider grät han och ibland mycket, under andra tider och vid ett antal ställen trodde jag att han var på väg att somna. Han lugnade sig dock aldrig helt, snarare eskalerade det under morgonen från gny/gnöl till gråt/skrik och när klockan var 07.15 (väckningstid) hade han fortfarande inte lyckats somna in – fast han var jättetrött sedan länge.
Nu till frågan:
När klockan blev 07.15 kände jag att jag hade tre alternativ, av vilka inget kändes bra:
1. Fortsätta i samma stil med att försöka få honom att somna och därmed gå över tiden + marginalkvarten. Det kändes dock inte som om det skulle fungera: han hade redan varit vaken två timmar och jag skulle troligen passera schemat med god marginal.
2. Fortsätta marginalkvarten ut och sedan ta upp honom gråtande. Det kändes verkligen som ett dåligt alternativ - det skulle vara att bekräfta att vargen kommer och att han blir upplyft bara han gråter tillräckligt länge.
3. Sista alternativet – och det jag valde - var att hålla på med buffningen längre så att han somnade för att låta honom sova marginalkvarten och sen väcka honom till en glad morgon. Han somnade efter 7 min (buffning i tre omgångar) och fick sova 5 innan jag väckte honom. Strax före att marginalkvarten tagit slut.
Eftersom ”vargtimmarna” var riktigt svåra (1,5 timmar, sov 06.35) även igår så skriver jag för att få hjälp om vad jag ska välja om detta händer även i natt.
Mvh
Jo