Tidigt uppvaknande och dagslurarna

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Winston

Tidigt uppvaknande och dagslurarna

Inlägg av Winston »

Hej!

Jag körde SHN-kuren för två veckor sedan och är så glad för nu sover min son (som är 9 månader) 11 timmar lite drygt per natt, mot att han vaknade ett par gånger innan - jag känner mig som en ny människa! :D

Dock så vaknar han 6.10 på morgnarna och i schemat ska han sova till kl.7. Jag har läst här och kör nu på tipset att köra en pankramsa och om det inte hjälper sätta på klassisk musik. Jag har kört det en vecka nu och vissa morgnar somnar han om (men endast kanske 15 minuter i stöten, sen får man köra igen) och andra ligger han och muttrar och skriker till. Då stänger jag inte av musiken utan den har fått vara på. Men han vaknar fortfarande precis 6.10. Hur lång tid brukar det ta innan sover sig igenom till 7? Han sover aldrig hittills till 6.45 då jag ska kunna gå in och väcka och göra glad morgon. Utan han ligger och muttrar, så jag går in när han är tyst någon sekund och kör glad morgon då. Är detta ok?

Vidare så ska han egentligen sova 9.30-10.30 på morgonen, men han vaknar nästan alltid 10.00. Han vaknar aldrig och är bara glad, utan börjar gnälla direkt. Kör jag ramsan då blir han arg. Nu har jag testat att köra klassisk musik även då, och det funkar helt ok. Är det ok? Kommer det komma till en punkt när han är glad när han vaknar och inte direkt gnäller?

Vid hans långa lur, 12.30-14.00, vilken han gör i vagnen ute, är det väldigt sällan han sover hela passet, oftast endast en timme. Är detta vanligt? Det är så jobbigt att köra vidare då med att få honom att somna om igen (iom att det är innan 15 min som är ok.), men det är bara att köra på med det eller? Eller är det ok att bara låta honom sova 1 timme? (han får ju inte 14,15 timmar då, utan mindre.

Tack på förhand! Ser verkligen fram emot lite experttips :D

/Anna
Manfred10

Re: Tidigt uppvaknande och dagslurarna

Inlägg av Manfred10 »

Hej och välkommen hit! :D
Skriv gärna in födelsedatum för barnet samt datum för kurstart i kontrollpanelen-profil-signatur så är det lättare att svara i din tråd.

Vad roligt att du får så fina resultat av kuren! :D

Vi är inga experter här inne bara vanliga mammor! :wink: men jag ska se om jag kan hjälpa dig vidare.

Hur ser era dagar ut? Schematider, lurar, måltider, utevistelse, social delaktighet osv. svara gärna detaljerat! 8)

Tidiga mornar kan skvallra om hunger... eller för mycket sömn på schemat.

Fm-luren har du satt till 60 minuter, ett naturligare sömnpass är 45 minuter.

Långa luren för så stora killar funkar bättre i spjälsäng i mörkt, svalt rum där man kan få röra sig och ligga som folk, om du frågar mig.... 8)

Innan jag kan svara dig mer vill jag se erat schema! :D

Om du inte hittat den här platsen redan så finns här massor med bra läsning

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=20621

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Winston

Inlägg av Winston »

Hej igen!

Tack för återkoppling!

Vårt schema ser ut så här:

19-07.00 Nattsömn
07.05 Välling
07.15-08.15 Lek
08.15 Frukost (gröt, frukt och smörgås) Här sitter han med ganska länge vid bordet och jag äter samtidigt.
9.00-9.30: Lek (kryper, står och utforskar saker, busar med mig, etc.)
09.30-10.15 Förmiddagslur (har blivit 45 min istället för timme) (sover han i sängen)
11.00 Lunch (mat och frukt)
11.15-12.30 Lek, med när jag gör mig i ordning, ofta hinner vi med att gunga eller nåt innan han ska sova.
12.30-14.00 Långa luren (sover han ute i vagnen)
14.15 Mellis (gröt och frukt oftast)
14.30-17.00 Den här tiden är vi oftast iväg på nåt sätt, antingen på någon aktivitet/öppen förskola, på stan, eller hemma hos någon som också har barn, eller hos mormor/farmor
17.00 Middag (mat och frukt)
18.00-19.00 (lek, bad, välling och lek igen)

Om han får stå på balkongen eller att man är ute och tar en promenad under långa luren sover han ofta 1,5 timme, men om man gör någonting annat under tiden så märker man direkt att man stör honom och han sover då inte så länge.

Sedan jag postade mitt förra inlägg har han sovit till 6.30 en morgon och 6.40 en, så det verkar kanske som det går åt rätt håll... :)

Gällande vad vi gör på dagarna så försöker vi gå till parken och gunga och titta på de äldre barnen, träffa barn i mammagruppen eller gå till öppen förskola, iallafall några gånger i veckan. Ute är vi varje dag. Ibland kan vi vara på stan och Winston tycker det är jättekul att antingen sitta i vagnen och kolla på folk, eller vara i bärselen. Men jag är också noga med att han varje dag ska få ordenligt med tid att krypa runt och busa och leka, för det har han ett jättebehov av.

Du skriver att långa luren oftast är bättre i sängen än i vagnen. Kan man på något sätt få in den tidigare då tror du? Nu ligger den ju mitt i dagen, och det är lite svårt att alltid bara vara hemma den tiden.

Ser fram emot svar!

Tack!!

/Anna
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Hej och välkommen säger jag också :D

Angående schemat så ser det på det stora hela jättebra ut. Ett litet tips skulle kunna vara att flytta fram lunchen så att den hamnar närmare långluren, kanske till 11.30? Om man får gå och lägga sig med riktigt mätt mage så brukar man sova bättre. Detta skulle kanske kunna vara en av anledningarna till att han sällan sover hela långa luren.
Sedan jag postade mitt förra inlägg har han sovit till 6.30 en morgon och 6.40 en, så det verkar kanske som det går åt rätt håll...
Kanon! :thumbsup:

Som Manfred10 skrev så sover de flesta små mycket bättre i säng än i vagn. Särskilt på långluren. Att lägga den tidigare tror jag blir lite problematiskt eftersom det är den luren som man har kvar i flera år framöver.
Vi har aldrig haft långluren i vagn, det funkade inte för oss. Jag ville också ha långluren i vagn för att kunna göra saker mitt på dagen, men vår tjej sov aldrig bra i vagnen (ofta bara 1 timme). Vi valde då att planera dagen så att vi har våra aktiviteter på förmiddagen eller eftermiddagen så att alla fick en välbehövlig paus mitt på dagen. Men jag vet andra som alltid har haft långluren i vagn och det har funkat bra för dem. Man får helt enkelt göra det som passar bäst i sin egen familj.

:D
//Norahsmamma
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Winston

Inlägg av Winston »

Tack för svar och tips!

Nu har Winston helt plötsligt vaknat 5 två morgnar. Jag drar igång Mozart högt, men han sommar aldrig riktigt om utan är jättearg. Är det vanligt att man kan få sådana här tillbakagångar? Och ska jag strunta i musiken? Andra morgonen nu verkade han nästan bara bli ännu argare.

Han har dessutom fortfarande aldrig sovit till kl.7. Vanligast är att han vaknar vid 6.15 och sen antingen bara ligger och muttrar eller så får jag köra klassisk musik till typ 6.45. Detta betyder att vi aldrig får gå in och väcka honom och göra glad morgon, utan han är alltid vaken och ligger och muttrar eller är arg och då försöker vi gå in när han är tyst nån hundradels sekund och göra glad morgon. Då är han oftast glad på en gång. Gör vi fel på nåt sätt eller han det vara så att han faktiskt är pigg 6.15 och intr kommer sova till 7?

Väldigt tacksam för hjälp!
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Det kommer säkert att ge med sig bara ni fortsätter att jobba vidare! Viktiga är att välja en strategi och köra med det.
Vi har inte orkat sätta igång musik på mornarna utan hållit tanken - på natten händer inget så det är lika bra att sova vidare.. Vi hade för tidiga mornar i en månad efter kuren. Och har dem ibland fortfarande. Mycket hänger ihop med hur dagen varit, får man tillräckligt med fysiska utmaningar - social delaktighet - viktiga uppgifter.

Vissa barn är riktiga duracelldjur :lol: som kräver REJÄLA utmaningar fysiskt och ordentligt med frisk luft! Som du skrev märker du att din son har behov av att röra på sig! Ut och krypa och kräla i mark o terräng ;) Vara med i dagliga sysslor - en 9 månaders kan bra diska, torka damm, trycka på knappar, släcka lampor med lite assistans av vuxen..

Har du barnaboken? Där hittar du guldvärda tips och ett underbart sätt att förstå sig på vad barnen behöver i olika åldrar!
Du kan också söka bland favorittrådarna på social delaktighet så hittar du konkreta tips på hur man kan utmana de små ;)

Men nej - jag skulle inte ta upp tidigare, utan ge klara besked om vad som gäller. Mamma har koll på när det skall sovas, ätas och vaknas ! :)
Ha en skön lördag!
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

Winston skrev: --- då försöker vi gå in när han är tyst nån hundradels sekund och göra glad morgon. Då är han oftast glad på en gång.
Helt rätt och underbart :wink: :lol: Pris och beröm för vackert arbete =D>
Winston skrev: Gör vi fel på nåt sätt eller han det vara så att han faktiskt är pigg 6.15 och inte kommer sova till 7?
Viil bara tilläggsvis påminna om mörkläggningen - visserligen är det mörkt ute nu på morgnarna längre än till 6.15, men det kanske kommer in lite ljus någonstans utifrån ändå. Var uppmärksamma på det - dörrspringor etc. Det ska vara så mörkt hos lille Winston att man bokstavligen inte kan se handen framför sig. Då "ser" han att det (fortfarande) är natt och somnar om. Reservera Mozart för ev. skrik nu - åtgärda inte mutter :!:

Mer mat på dagarna, till varje mål, är också något jag vill tipsa om utöver det förträffliga du redan fått höra.

O:) :heart: :sleep:

:arrow: NETSMAK - "Postat: sön dec 02, 2012 2:14 pm, om LILLE AARON - jag har gjort en ny tråd med ditt inlägg, någonting blev konstigt här. VÄLKOMMEN dit :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Winston

Inlägg av Winston »

Tack för alla tips! Vi kämpar på med morgnarna, oftast ligger han nu bara och pratar/muttrar från 6.10 till 6.45. Jag har valt att inte köra Mozart längre, utan de morgnar han skriker kör jag ändå bara pangramsa och sen får han vara. Imorse var en sådan morgon. Han vaknade 5.15 och var arg till 6, men då somnade han faktiskt om till 6.45. Så skam den som ger sig verkar det som! :P

Uppskattar verkligen all feedback jag fått här, ovärdelig!
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Passar på och berömmer för fint arbete! =D> =D> :heart:
det kommer att ge med sig!

jag tyckte att vändpunkten för oss var en morgon då dottern faktiskt somnade om! Då fick hon liksom korn på att sova vidare tills mamma väcker :)
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"