Jag körde SHN-kuren för två veckor sedan och är så glad för nu sover min son (som är 9 månader) 11 timmar lite drygt per natt, mot att han vaknade ett par gånger innan - jag känner mig som en ny människa!
Dock så vaknar han 6.10 på morgnarna och i schemat ska han sova till kl.7. Jag har läst här och kör nu på tipset att köra en pankramsa och om det inte hjälper sätta på klassisk musik. Jag har kört det en vecka nu och vissa morgnar somnar han om (men endast kanske 15 minuter i stöten, sen får man köra igen) och andra ligger han och muttrar och skriker till. Då stänger jag inte av musiken utan den har fått vara på. Men han vaknar fortfarande precis 6.10. Hur lång tid brukar det ta innan sover sig igenom till 7? Han sover aldrig hittills till 6.45 då jag ska kunna gå in och väcka och göra glad morgon. Utan han ligger och muttrar, så jag går in när han är tyst någon sekund och kör glad morgon då. Är detta ok?
Vidare så ska han egentligen sova 9.30-10.30 på morgonen, men han vaknar nästan alltid 10.00. Han vaknar aldrig och är bara glad, utan börjar gnälla direkt. Kör jag ramsan då blir han arg. Nu har jag testat att köra klassisk musik även då, och det funkar helt ok. Är det ok? Kommer det komma till en punkt när han är glad när han vaknar och inte direkt gnäller?
Vid hans långa lur, 12.30-14.00, vilken han gör i vagnen ute, är det väldigt sällan han sover hela passet, oftast endast en timme. Är detta vanligt? Det är så jobbigt att köra vidare då med att få honom att somna om igen (iom att det är innan 15 min som är ok.), men det är bara att köra på med det eller? Eller är det ok att bara låta honom sova 1 timme? (han får ju inte 14,15 timmar då, utan mindre.
Tack på förhand! Ser verkligen fram emot lite experttips
/Anna