Desperat mor & treåring behöver kvällshjälp!

Skriv svar
VeronicaBu
Kontakt:

Desperat mor & treåring behöver kvällshjälp!

Inlägg av VeronicaBu »

Hej,

Jag har varit här tidigare, men det var länge sen nu.
Jag har en underbar, kreativ och på alla sätt klok liten pojk härhemma. Nu har trotset så smått börjat smyga sig på (han har varit rätt tidig med alla kända "faser") och han har blivit, ska vi säga en utmaning :lol: För det mesta tar jag trotset med ro och bemöter med svar, är konsekvent osv, och han fattar numera vinken direkt och "ger upp" snart på det mesta.

Dock har detta med kvällsinsomning blivit ett problem, vilket det aldrig tidigare varit.
Ha skriker och gråter och vill inte och, som han säger, "får inte", det blir desperata hulkanden och panik. Jag själv har väldigt svårt för detta då jag, sen 10 års ålder, har hemska minnen av mina egna insomningssvårigheter.

I normala fall har jag inga problem med att läsa av honom för att se vad som är trots-betingat och vad som är "äkta", men i detta fall är det svårt, jobbigt och tidskrävande, för hela familjen. Vi får ingen rutin eller konsekvens längre, även om vissa kvällar går bättre än andra. Jag märker att läggningstiden blir senare och senare eftersom vi alla tre i familjen verkar dra oss lite för denna stund. :oops: :cry:

Jag har normalt kontroll på det mesta och allt har alltid varit så lätt med honom, iom alla fina rutiner vi haft så har jag alltid vetat och sett på honom vad han velat och menat.
Nu pratar han så bra också, så han KAN ju förklara för mig. Om han vill. [-(

Han har nyligen blivit fri från blöjan även nattetid, kan det ha med saken att göra?

Tacksam för att återigen få ta del av era kloka råd och hjälp!

Mvh

Veronica 8-[
Vronkan- mamma till Caspian f. 26/2-10, BB-barn sen 5 veckors ålder.
inger
Kontakt:

Re: Desperat mor & treåring behöver kvällshjälp!

Inlägg av inger »

VeronicaBu skrev:Hej,

Jag märker att läggningstiden blir senare och senare eftersom vi alla tre i familjen verkar dra oss lite för denna stund. :oops: :cry:

Jag har normalt kontroll på det mesta och allt har alltid varit så lätt med honom, iom alla fina rutiner vi haft så har jag alltid vetat och sett på honom vad han velat och menat.

Han har nyligen blivit fri från blöjan även nattetid, kan det ha med saken att göra?

Mvh

Veronica 8-[
Jag tror att svaret ligger i det du skriver här om din attityd och att läggningstiden därmed blir senare och senare.
Attityden är ditt problem och inte hans.
Sätt dig ner och fundera med papper och penna på hur du vill att läggningen ska se ut. Bestäm en tid. Bestäm en nattningsrutin. Det ska vara något ganska kort. Vare sig du väljer en sång, en kvällsbön, skrattet till godnattet eller saga beroende på vad som är er familjs melodi håll fast vid det.
Besvara hans protester som frågor.
Som om han frågar.
Ska man sova om natten?
Svar ja.
Mål få tillbaka honom i sängen.
Eventuellt behövs en minikurning här. Han behöver sova 12 timmar per natt.
Två underbara tonåringar

http://barnboksnatet.blogspot.com/
inger
Kontakt:

Inlägg av inger »

VeronicaBu skrev:Hej,

Mvh

Veronica 8-[
Det där med pratet är en fälla, vi tror gärna att de kan förklara mer än de kan. Vi lever i ett prates kultur. Barnläkare Lagerkrantz har förklarat hur små barn int ekan fatta beslut alls. Den delen av hjärnan är inte utvecklad ännu.

Jag tror inte att det är blöjan i sig. Han läser av din attityd.
Du måste jobba på att leda visa lära och hjälpa till sömn och då med tanke på att han inte är mogen att besluta en sådan sak alls.
Två underbara tonåringar

miniz

Inlägg av miniz »

Hej!

Jag tror som inger att du/ni màste ha attityden pà plats.

När han börjar med sitt läggningstrots fàr du ha màlet för ögonen. han ska somna gott och tryggt i sin egen säng. Sà du màste ge honom säkra, lugna, tydiga svar och besked.
till att han har fàtt dricka vatten, borstat tänder varit pà toa (här fàr man komma upp pà toa efter nattning, én gàng om inget sârskilt är pà gàng) och att allt det som ska vara gjort är gjort. efter det kör du med en slags ramsa,
ja älskling , det ser vi pà i morgon, go natt och sov sà gott. Ja älskling, det gör vi i morgon, go natt och sov sà gott.

Har du läst om trotsbarnet i Barnaboken?
Och om lilla àlen som ska lâgga sig? Guld!

Kram. :D
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
VeronicaBu
Kontakt:

Inlägg av VeronicaBu »

Hej!
Tack för väldigt bra svar!

För det mesta upplever jag dock att jag är konsekvent och trygg i att "nu ska du sova", men ändå drivs han nånstans till denna "hysteri" vissa kvällar.
Några tankar kring detta eller är det bara min inbildning att jag har den approachen? #-o

Om trotsbarnet har jag läst, men inte den lilla ålen. Det ska jag göra genast \:D/

Kram på er! :heart:
Vronkan- mamma till Caspian f. 26/2-10, BB-barn sen 5 veckors ålder.
inger
Kontakt:

Inlägg av inger »

VeronicaBu skrev:Hej!
Några tankar kring detta eller är det bara min inbildning att jag har den approachen? #-o

:heart:
Du har svaret på det i din fråga i inlägget där du beskriver hur ni alla tre drar er för läggstunden, att den drar ut längre och längre på tiden. Där är din akilleshäl och det läser ditt smarta barn av.
En känd pedagog lär en gång sagt att den framgånsrika fostraren är den som först fostrar sig själv.
Vi behöver i bland som vuxna arbeta på att komma över våra inre hinder. Om jag också känner ett obehag för att treåringen ska lägga sig och treåringen läser av mitt obehag då uppstår en osäker situation. Treåringens uppgift är då att fråga. Utan frågor lär man sig inget. Och den vuxna behöver vara övertygad i sitt svar. Ja på kvällen lägger man sig och sover sina 12 timmar. Svaret behöver sitta i handlingarna i attityden.

Du behöver komma över din negativa känsla inför läggstunden så att du återigen kan vara den som leder, visar och hjälper.
Två underbara tonåringar

Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"