Hej Arem om hjärtligt välkommen till forumet och Späda och små!
Grattis till lillflickan! Och fint jobbat med SM så här långt. =D> Kvällstrasslet verkar ni ju nästan ha löst! Bravo
Arem skrev:Hej!
Första gången någonsin jag skriver på ett forum. Så rätta mig om jag skriver på fel ställe

.
Härligt att det just blev på världens bästa forum då!
Och du har hamnat i helt rätt kategori.
Arem skrev:Jag läste Barnaboken under graviditeten och blev frälst. Jag var inställd på att följa den i stort sätt till punkt och pricka.
Ett klassiskt misstag...

Vi är många "duktiga flickor" här på forumet som slitit vårt hår för att allt inte blir perfekt på en gång: "Men jag gör ju exakt som det står i boken!!?"
Men man får helt enkelt försöka slappna av och komma ihåg att det finns en liten en med i bilden som måste få tid att hänga med i svängarna och lära sig hur den här världen funkar också! Hur påläst mamma än är redan under graviditeten menar jag...
Arem skrev:Hur kan jag få J att inte vakna 3 gånger på en natt? Behöver jag kura henne?
För det första går det inte att regelrätt kura på enbart bröstmjölk/ersättning, och för det andra så tror jag inte att det behövs med en liten som är så fint Standardmodellerad.

Man kan genomföra en minikur/nattmålskur för att få ner antalet nattmål till ett. Se Trenätterskuren i BB, under 1-månadskapitlet.
Om jag var du skulle jag bestämma en lagom tid för nattmålet och alltid väcka då. Och vid alla andra uppvak be liten att somna om med vagning/buffning (om det behövs). På så sätt fick iallafall vi bukt med nattliga uppvak; Liten kunde tillslut känna sig trygg med att mamma har koll, och behövde inte vakna och undra om det var dags för mat eller inte...
Du säger att liten är dryga tre månader.... Ungefär vid den tiden brukar de små börja bli rysligt hungriga! Kanske dags att börja låta henne smaka lite riktigt käk?

Läs denna finna länk om införandet av smakportioner:
Mer mat åt småfolket!
Arem skrev:Hur ska jag få henne att sova till kl 7 på morgonen?
För oss var nyckeln att hitta den lagoma tiden för nattmålet så att liten orkar ända fram till morgonen. Vi hade (och har fortfarande) natt 19.30-07.30. För oss var den bästa tiden att äta 04.30. Blev det senare så var inte liten hungrig till frukost och blev det tidigare så stod hon sig inte ända till morgonen.
Hur har ni det med mörkläggningen förresten? En mycket viktig detalj som inte går att tumma på... BECKsvart ska det vara i rummet! 8) Minsta glipa väcker små pyttisar där på morgonkulan....

Här kommer lite
mörkläggningstips!
Arem skrev:Hur ska jag tänka när jag spikar ett schema?
Jag har personligen alltid tyckt det varit svårt att "läsa av" litens rytm och spika schema därefter, så jag har hela tiden plankat TorsMammas
exempelscheman rakt av.

Fast förskjutit en halvtimme för att natt 19.30-07.30 passar vår familj bättre.
Arem skrev:J sover på mage.
:thumbsup: Har ni ett andningslarm? Det rekommenderas varmt oavsett sovställning!
Hoppas du fått svar på dina frågor och att du ska trivas hos oss härinne på SoS!
Ps. Kan du förresten gå in under Kontrollpanelen - profil - ändra signatur, och skriva in litens födelsedatum i din signatur? Det gör det lättare för oss som svarar att hålla reda på hennes ålder....