Schema

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Arem

Schema

Inlägg av Arem »

Hej!
Första gången någonsin jag skriver på ett forum. Så rätta mig om jag skriver på fel ställe :D .

Jag har en dotter på nu strax över 3 månader, mitt första barn. Jag läste Barnaboken under graviditeten och blev frälst. Jag var inställd på att följa den i stort sätt till punkt och pricka. Detta har väl gått sådär :). Jag har kört i stort sätt enligt SM hela tiden. Men har haft lite svårt att få till sömnrutinerna. J har varit en liten kvällstrasslare som har gråtit mycket på kvällarna mellan typ 18-21 (somnade för natten 22-23), när jag började räkan hur mycket hon sov på ett dygn upptäckte jag att det endast blev ca 13 h när hon var 2 mån. Jag började genast försöka få henne att sova mer, la henne i vagnen så fort hon verkade trött och vagnade tills hon nästan sov, detta gick bra, nu sover hon 15-16h/dygn. Kvällarna blev mycket enklare efter endast några dagar. Dock var hon fortfarande gnällig. Vi bestämde då att försöka lägga henne kl 19:00, detta tog 40 min buffande första kvällen sedan dess (3 veckor) har det tagit max 10 min, hon somnar alltid själv, när hon väl hittat sitt finger att suga på :D . När hon somnade kl 22 brukade hon endast vakna en gång per natt (ca kl 4) sedan hon började somna vid 19 vaknar hon tre gånger ca kl 22, 01, 04. Jag skulle gärna vilja att hon sedan sov till 7 detta går bra ibland men hon vaknat mellan 5.30-7 (jag väcker henne om hon inte vaknat kl7). Eftersom hon vaknar vid olika tider har jag svårt att få till rutinerna på dagen. J är fortfarande gnällig på kvällarna men det är mycket bättre än förut. Jag skulle vilja ha tips och råd från er på följande:

Hur kan jag få J att inte vakna 3 gånger på en natt? Behöver jag kura henne?
Hur ska jag få henne att sova till kl 7 på morgonen?
Hur ska jag tänka när jag spikar ett schema?

J sover på mage. På dagen alltid i vagn. Jag helammar.

Tack på förhand för råd!
Dotter född 2012-03-26
Irmasmamma

Re: Schema

Inlägg av Irmasmamma »

Hej Arem om hjärtligt välkommen till forumet och Späda och små! :D

Grattis till lillflickan! Och fint jobbat med SM så här långt. =D> Kvällstrasslet verkar ni ju nästan ha löst! Bravo :D
Arem skrev:Hej!
Första gången någonsin jag skriver på ett forum. Så rätta mig om jag skriver på fel ställe :D .
Härligt att det just blev på världens bästa forum då! :wink: 
Och du har hamnat i helt rätt kategori. 
Arem skrev:Jag läste Barnaboken under graviditeten och blev frälst. Jag var inställd på att följa den i stort sätt till punkt och pricka.
Ett klassiskt misstag... :P Vi är många "duktiga flickor" här på forumet som slitit vårt hår för att allt inte blir perfekt på en gång: "Men jag gör ju exakt som det står i boken!!?" :mrgreen: 
Men man får helt enkelt försöka slappna av och komma ihåg att det finns en liten en med i bilden som måste få tid att hänga med i svängarna och lära sig hur den här världen funkar också! Hur påläst mamma än är redan under graviditeten menar jag... :wink:
Arem skrev:Hur kan jag få J att inte vakna 3 gånger på en natt? Behöver jag kura henne?
För det första går det inte att regelrätt kura på enbart bröstmjölk/ersättning, och för det andra så tror jag inte att det behövs med en liten som är så fint Standardmodellerad. :D
Man kan genomföra en minikur/nattmålskur för att få ner antalet nattmål till ett. Se Trenätterskuren i BB, under 1-månadskapitlet. 
Om jag var du skulle jag bestämma en lagom tid för nattmålet och alltid väcka då. Och vid alla andra uppvak be liten att somna om med vagning/buffning (om det behövs). På så sätt fick iallafall vi bukt med nattliga uppvak; Liten kunde tillslut känna sig trygg med att mamma har koll, och behövde inte vakna och undra om det var dags för mat eller inte... 

Du säger att liten är dryga tre månader.... Ungefär vid den tiden brukar de små börja bli rysligt hungriga! Kanske dags att börja låta henne smaka lite riktigt käk? :P
Läs denna finna länk om införandet av smakportioner: Mer mat åt småfolket!
Arem skrev:Hur ska jag få henne att sova till kl 7 på morgonen?
För oss var nyckeln att hitta den lagoma tiden för nattmålet så att liten orkar ända fram till morgonen. Vi hade (och har fortfarande) natt 19.30-07.30. För oss var den bästa tiden att äta 04.30. Blev det senare så var inte liten hungrig till frukost och blev det tidigare så stod hon sig inte ända till morgonen. 

Hur har ni det med mörkläggningen förresten? En mycket viktig detalj som inte går att tumma på... BECKsvart ska det vara i rummet! 8) Minsta glipa väcker små pyttisar där på morgonkulan.... :roll:
Här kommer lite mörkläggningstips!
Arem skrev:Hur ska jag tänka när jag spikar ett schema? 
Jag har personligen alltid tyckt det varit svårt att "läsa av" litens rytm och spika schema därefter, så jag har hela tiden plankat TorsMammas exempelscheman rakt av. :P :oops: Fast förskjutit en halvtimme för att natt 19.30-07.30 passar vår familj bättre. :D
Arem skrev:J sover på mage.
:thumbsup: Har ni ett andningslarm? Det rekommenderas varmt oavsett sovställning! :wink:

Hoppas du fått svar på dina frågor och att du ska trivas hos oss härinne på SoS! :D

:heart:

Ps. Kan du förresten gå in under Kontrollpanelen - profil - ändra signatur, och skriva in litens födelsedatum i din signatur? Det gör det lättare för oss som svarar att hålla reda på hennes ålder.... :D
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Arem

Inlägg av Arem »

Hej!

Tack för snabbt och utförligt svar =D> !

Jag tror som du säger att J skulle kunna äta mer. I natt vaknade hon fyra gånger och sög som en dåre. Det verkade som att hon inte riktigt blev nöjd. Vi har testat att ge flaska med ersättning på kvällarna men hon fattar inte att hon ska suga på den. Finns det några tips på hur man skulle kunna få henne att ta flaskan?

På BVC säger dom nu att man ska vänta till 6 mån med smakportioner, vet du vad detta baseras på? Känns väldigt länge att vänta! Hur har ni resonerat?

Vi har nu bestämt att köra Torsmammas schema denna vecka på dagtid och till helgen köra en trenätterskur för att få J att endast äta 22 och 04. För att sedan efter någon vecka när det satt sig ta bort även 22 målet, vad tror ni om det? Jag tror det är klokt som du sa att sätta klockan när hon ska äta, då behöver varken hon eller jag fundera på saken :D.

Angående mörkläggning så testade vi det inatt och det var lite lättare att få J att somna om till kl 7 då =D> ! Tack för tipset :D !
Dotter född 2012-03-26
Cony

Inlägg av Cony »

Hej och grattis och välkommen och hela tjohejset! :D :heart:

Angående maten...
Arem skrev: Vi har testat att ge flaska med ersättning på kvällarna men hon fattar inte att hon ska suga på den. Finns det några tips på hur man skulle kunna få henne att ta flaskan?
Alla små flasktrasslare mår bra av ett ömt järngrepp, se film:
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... arngreppet

Annars använd sökfunktionen här på forumet så hittar du helt säkert många som haft små som inte fattat grejen med flaska riktigt. Jag vet att det där med storlek på napphål kan vara nyckeln ibland, maten ska ju gärna komma i lagom takt, inte alldeles för fort, men inte för långsamt heller. Man får testa sig fram. :)
Arem skrev: På BVC säger dom nu att man ska vänta till 6 mån med smakportioner, vet du vad detta baseras på? Känns väldigt länge att vänta! Hur har ni resonerat?
Vi började med smakisar för Bobo när han var drygt tre månader, lite smått med banan och sen med lite sötpotatis. Nu är han sju månader och äter t.ex. en torskfilé och potatis till lunch och gröt gjord på 1½ dl havregryn till kvällsmat, och sen gärna lite efterrätt på det! :shock: (Poäng: Man kan ibland knappt tro hur mycket dom kan äta om man låter dom...) :!: :lol:
Bobo levererad med kejsarsnitt pga säte 23/11-11 (39+0). Barnabokad från början. Bobo har två fullständigt utsökta bröder födda 02 och 04, som bor med oss på halvtid.
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hälsar varmt välkommen jag med :D

Ja, hâller helt med Cony :heart: Mer mat ât smâfolket :thumbsup:
Arem skrev:På BVC säger dom nu att man ska vänta till 6 mån med smakportioner, vet du vad detta baseras på?
WHO rekommenderar helamning till sex mânader vilket är ett väldigt bra râd för mammor som inte är säkra pâ att kunna ge sina barn "säker" mat (smutsigt vatten t ex) annars. Men i länder som Sverige sâ finns det ingen anledning att vänta till sex mânader. Tycker jag! Mina smâ har fâtt börja med skedmat vid ca 4 mânader (men de sov bra, hade de inte gjort det sâ hade jag nog börjat ännu lite tidigare). Med vâr Storebror sâ följde jag alla officiella râd och det resulterade i bättre och bättre nätter fram till ca 3 mânader dâ det började vända. Nattamningarna eskalerade och jag blev ett vrak. Sprang dâ pâ första SHN-boken och insâg att min lille kille antagligen var hungrig! Med ett lite annat tänk om barn och sömn, samt rejält med mat, sâ började han sova som folk pâ stört.

Sâ, var inte rädd att mata. Hâll koll pâ magen sâ att bajseriet fungerar och lât annars honom äta tills det tar stopp vid varje mâl.
Cony skrev:(Poäng: Man kan ibland knappt tro hur mycket dom kan äta om man låter dom...)
Exakt! :P

Arem

Inlägg av Arem »

Hej igen!

Tack för svar! Jag tänkte uppdatera lite om hur det går. Och ber om lite mer hjälp! :P

Vi har nu kört typ Torsmammas schema på dagen i lite mer än en vecka och det går bra! Vi har fortfarande en del uppvak men med lite vagning så somnar hon om. Tror dock att vi kanske ska låta henne va lite mer :oops:. Det är eftermiddags sovningen som är svårast. Där vaknar hon ofta efter ca 30 min och lyfter huvudet och börjar prata och skratta :D svårt att få henne att somna om då. I stället har vi lagt till en extra lur i bärsele eller vagn kring kl 17.15 ca 20 min. Några kommentarer eller tips kring detta?

Vad gäller nätterna har vi kört två nätter med dottern i vagn. Vi har lagt henne utan större problem kl19 (i hennes säng)sedan gett mat vid 22 (flyttat över till vagnen) sen bestämde vi att nästa mål skulle vara 4. Detta har varit lite svårt att hålla helt. Första natten vaknade hon 00.30 och det tog cirka 1h för henne att somna om. Sedan vaknade hon vid 3 (då hon brukar äta) och var väldigt svår att få att sova, hon somnade i 5 min vaknade osv. Så vid 03.30 när hon sov tog vi upp henne och jag gav mat. Natt nr 2 tog det 10 min att få henne att sova när hon vaknade vid 00.30 =D> , det var även lite enklare när hon vaknade vid 03, men vi tog upp henne 03.30. Det har sedan varit relativt lätt att få henne att sova till 07, lite vagning vid 06-06.30 sedan har det gått bra! :D Några tips kring nätterna? Jag tyckte att det kändes för mycket att ta bort 22 matningen på en gång. Min tanke är att detta får sätta sig någon vecka och sedan ta bort 22 nattningen. När är det lämpligt att flytta över henne till spjälsängen gen? (vagnen börjar bli lite trång :) )

Vad gäller mat så har vi börjat med smakportioner! :lol: Det har gått bra, vi har kört två gånger per dag banan eller potatis på förmiddagen och gröt på em. Hon har inte protesterat det är snarare jag som har satt stopp efter ca 1-2 msk. Jag vill se att magen kommer igån först... hon har inte bajsat sedan vi började för 4 dagar sedan! #-o (brukar bajsa minst var 3:e dag). Jag gav lite katrinplommon puré i går kväll och i morse, så idag hoppas vi på bajs :lol: ! När väl bajset kommer hur snabbt ska man gå fram? Behöver man ge vatten när man börjar med smakportioner eller räcker amningen?

Som sagt tack igen för era råd! Hoppas på fler [-o< !
Dotter född 2012-03-26
Cony

Inlägg av Cony »

:)

Din känsla av att ni ska "låta henne vara lite mer" stämmer nog. Det är så otroligt lätt att hamna i "hjälpa till för mycket"-träsket. :wink:

Hur han ni det med mörkläggningen på dagslurarna? Det är förutsättningar för sömn som gäller, har hon haft en bra och aktiv vakentid, läggs mätt och ligger i vagn i mörkt rum/med mörkläggning över, har hon mycket goda förutsättningar för sömn. Att hon sen ligger och tjattrar lite är hennes grej, inget ni behöver justera med extra lur. (Vågar jag nog påstå...)

Kul att ni börjat med smakisar! =D> Hoppas bajseriet kommit igång nu. Katrinplommon brukar ju göra susen (kan vara bra att ge lösande på morgonen så att inte hela härligheten kommer mitt i natten...) :) Angående hur snabbt man ska gå vidare med matandet, vi gör olika, vissa (som jag) matar på tills barnet själv säger stopp, och blandar maträtterna hejvilt. Andra trappar upp lite mer varsamt, och håller sig till samma mat i några dagar för att se att magen hänger med.

Nu kräver hunden sin kvällspromenad, måste sluta.

Heja på! :heart:
Bobo levererad med kejsarsnitt pga säte 23/11-11 (39+0). Barnabokad från början. Bobo har två fullständigt utsökta bröder födda 02 och 04, som bor med oss på halvtid.
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Hej!

Tremånaders ska absolut klara nio timmars sömn utan mat på natten, så matar ni på ordentligt med vanlig mat på dagarna så kan ni gott ta bort 22-målet också om ni har lust. :D :thumbsup:
Om ni känner er mest bekväma med vagning så kan det ju vara bra om hon får sova i vagn tills hon satt hela nätter......MEN ni kan också sätta igång att träna buffning på varann :wink: , om lillan börjar bli storan och behöver mer svängrum i spjälisen. :wink:
Kan tillägga att vi aldrig har haft vår lilla sovande i vagn på natten, så det finns inga regler här!

Tips på lösande mat för hårda små magar: kiwi, päron, aprikos, katrinplommon, rapsolja, supermogen banan.
Undvik ris, majs, äpple, vete, omogen banan som är stoppande.
Du kan även ge "linfröslem" som du hittar recept på om du söker här på forumet.

Vi började ge vatten till maten redan från början, inte så mycket för att liten behövde vätskan som för att hon redan skulle ha vanan inne när skedmaten tog över mer.....

Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"