Får det inte att funka

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Madison

Får det inte att funka

Inlägg av Madison »

Hej alla AW:are :heart: !
Jag heter Madde och födde mitt första barn den 20/2-12. Fick BB i present när jag var gravid och har läst massor. Kände mig väl förberedd när Frank kom till världen (förlossningen gick hur smidigt som helst tack vare alla övningar som finns i BB, redan där var jag fast! :D ). Därefter har jag kollat runt här på forumet så fort det dykt upp något jag inte har förstått eller undrat över. Men..

Vi har kört med standardmodellen sedan han var 3 veckor (han styrde helt enkelt upp sitt eget schema) och det har funkat bra. Men sedan i lördags (då han nästan var 6 veckor) har det hänt något. Frank vägrar sova längre än max 45 min på dagen och vill inte äta mer än 10 min på varje bröst. När han har ätit 10 min på varje bröst (kan inte ta paus emellan för då skriker han) så skriker han och vill absolut inte ta bröstet igen. Jag känner att han inte blir riktigt mätt trots att han hinner få i sig en hel del på kort tid! Tar man bort honom från bröstet blir han lugn och glad, men försöker man efter en stund igen så vägrar han fortsätta suga. När han har ätit får han följa med och göra hushållssysslor och sitta med mamma en stund i soffan innan det är dags för läggning. Han somnar men vaknar efter 45 min och vill inte somna om (trots vagning och buffning).

Konstigt är att han fortfarande sover bra på nätterna. Vi lägger honom mellan 20-21 och då sover han fram till runt 02 och därefter sover han till 06-06.30 då han vill upp. Det blir väldigt långa dagar med tanke på att han inte sover längre än 45 min vid varje lur. Känns som om vårt schema är helt förstört!

På BVC (som hittills inte haft så mycket klok att komma med..) säger dom att han är i en utvecklingsfas nu, kan det vara så?

Kvällarna är helt hemska pga att han är trött (och vad jag tror; hungrig!) men han vill inte ta bröstet. Vad ska jag göra? Vill ju helst helamma och är rädd att amningen ska störas om man börjar med ersättning.. Dessutom vägrar han bli runtburen eller stimulerad av någon annan än mig, pappa börjar bli lite ledsen på att inte få krama och gosa med sin lille kille som han gjorde innan. Det slutar med att han skriker sig hysterisk och inte lugnar sig förrän han får komma till mig och ligga lite på bröstet..

Tips och råd mottages gärna! [-o<
Mamma till Frank f. 20120220
Irmasmamma

Re: Får det inte att funka

Inlägg av Irmasmamma »

Hej Madde och :heart: -ligt välkommen till forumet och hit till Späda barn och små!

Grattis till din guldklimp! :D
Vad fint ni verkar jobba på =D> och skönt för er alla att liten sover så gott på nätterna!

Kom ihåg att lillen fortfarande är väldigt liten, och det brukar vara skakigt i början. Jag känner igen mig själv mycket i det du skriver, man vill göra allt RÄTT från början och undrar var det blivit fel nånstans.
Du ska inte fundera över schema ännu, utan bara försöka hitta en rytm. Sträva efter 2+2.

Jag tror som du att liten är hungrig, men också övertrött, så han orkar helt enkelt inte äta så mycket som han egentligen vill. Har du läst om kvällstrasslet i BB? En powernap på 5 eller 20 min tror jag är vad som behövs. Den kan ske i soffan, mitt i händelsernas centrum, men jag vet också att knät eller bärsele har funkat för många. Efter lite sömn brukar liten orka äta mer.

Det kan också vara så att ni är mitt uppe i en mjölkproduktionsökning, och då kan det vara bra att fylla på liten med ersättning efter att han har sugit tomt en stund på bröstet. Så gjorde vi när lillan var i samma ålder, och det störde inte amningen alls, när ökningen var gjord så kunde jag helamma igen.

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
videunge

Inlägg av videunge »

Hej

Jag tänker också ökningsperiod. Läs gärna här och se om du inte får lite tips. :wink:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=19951

Hur sover liten? PÅ mage med larm?

Kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Madison

Inlägg av Madison »

Tack för era snabba svar :---) :heart:

Jag har tidigare läst tråden om Naomi eftersom jag också först antog att det var en ökningsperiod. Men det jag funderade på är varför han då inte suger tomt i brösten.. Innan har han alltid kunnat ligga länge vid brösten och suga fram nya omgångar mat.. Men nu tar det stopp efter 10 min och sedan ska det skrikas om det inte kommer direkt i andra bröstet..

Kan man låta honom ta en lur mitt i amningen även på dagen?

Ska man ge ersättningen i en flaska eller på sked och hur mycket ska man ge?

Åter igen: Stort tack! Ni ska veta att det känns så tryggt att kunna vända sig hit med oro och frågor!
Madison

Inlägg av Madison »

Glömde ju att svara på sov frågan. Frank sover på mage med larm (till BVC;s stora förtret) :)
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Madison skrev:
Jag har tidigare läst tråden om Naomi eftersom jag också först antog att det var en ökningsperiod. Men det jag funderade på är varför han då inte suger tomt i brösten.. Innan har han alltid kunnat ligga länge vid brösten och suga fram nya omgångar mat.. Men nu tar det stopp efter 10 min och sedan ska det skrikas om det inte kommer direkt i andra bröstet..
Det skulle kunna vara en kombination av övertrötthet och ökningsperiod. Liten är trött och ORKAR inte suga fram mer? Han blir arg när det rinner för långsamt? Han blir arg när det rinner för snabbt? Ja, tänk om man kunde veta vad de tänker de små! :P
Men som sagt, en powernap kan göra all skillnad. Även på dagen tycker jag. :sleep:
Madison skrev:Ska man ge ersättningen i en flaska eller på sked och hur mycket ska man ge?
Jag rekommenderar flaska! Finns en flaska som heter Medela Calma som har en napp där barnet måste använda samma sugteknik som på bröstet. Den använde vi eftersom jag var orolig att lillan skulle rata bröstet annars, om hon blev bortskämd med att maten kom för lätt :wink:
Dock var den oron obefogad här, nuförtiden vägrar lillan allt vad flaska heter och tittar på oss som om vi är dumma i huvudet när vi erbjuder :^o Även flaskor med vanlig "latmansnapp" alltså....
Ge liten så mycket ersättning han vill ha tycker jag! Det allra viktigaste är till syvende och sist att han blir proppmätt! :P
Om du vill hjälpa naturen lite på traven med ökningen så kommer här lite tips från TorsMamma :heart: :
TorsMamma skrev:Jag har ökat min mängd flertalet gånger och det jag gör är:

- Vila extra mycket (så mycket det går när man kan med barn )
- Dricker mycket (vatten, mjölk, lättöl och amningste - INGET coffein)
- Äta mycket fett och ofta (äter gärna direkt efter amning när barnet sover. Typ 5 ggr/dag)
- Pumpar direkt efter varje amning några min samt pumpar extra på kvällen när Tor lagt sig. Gärna länge och 2 gånger om jag orkar.
- Dricka LuzernTe i några dagar - 1 vecka. Sedan amningste

(finns även bra te på http://www.minimundus.se )

Det jag pumpar serverar jag i flaska som kvällsslurk.

Madison skrev:Åter igen: Stort tack! Ni ska veta att det känns så tryggt att kunna vända sig hit med oro och frågor!
Det är därför vi finns här! :D Vi har alla en gång varit i ungefär samma sits! :heart:
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hur gâr det för er, Madison?

Madison

Inlägg av Madison »

Nu kommer en liten uppdatering från oss..

Det är fortfarande lite skakigt här hemma. Frank äter 10-15 min på varje bröst, men verkar därefter rätt nöjd. Har försökt ge honom ersättning när jag märkt att han inte blir nöjd men oftast är han inte intresserad av flaskan när den kommer fram. På kvällarna kan man oftast få i honom lite extra men det handlar om knappt 30 ml .

Sömnen är också sådär, han sover 45 min och kan därefter bara somna om om jag lyfter upp honom och låter honom sova på mitt bröst. Försöker få honom att somna om själv men det går bara inte. Vill inte att han ska ligga och skrika sig till sömns, det hade inte kännts bra.
Försöker hitta på roliga saker när han är vaken och låter honom ligga och filosofera för sig själv men han sover inte längre för det..

Nätterna är fortfarande okej, han har böat vakna lite tidigare på morgonen men jag vet inte vad jag ska göra åt det heller.. känns en aning hopplöst men samtidigt är jag glad att han inte skriker lika mycket..
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Madison :D

Ja, det är inte alltid allt gâr pâ räls frân dag1. :roll: Men det betyder ju inte att det kommer att vara skakigt i all framtid. Det tar ett tag att hitta sin rytm och att lära känna varandra. Tâlamod :heart: (och standardmodellen i bakhuvudet 8) )
Madison skrev:Frank äter 10-15 min på varje bröst, men verkar därefter rätt nöjd.
Erbjuder du mer efter en stund? Tänk att han ska förrätt, huvudrätt, efterrätt och sâ kaffe och kaka! Var inte rädd att mata flera gânger (men inte under mer än en timme) under matpasset, med pauser om han blir less.
Madison skrev:Har försökt ge honom ersättning när jag märkt att han inte blir nöjd men oftast är han inte intresserad av flaskan när den kommer fram.
Förstâr jag dig rätt att under tiden du fixar fram flaskan sâ har han redan tappat intresset? Har du provat att ha flaskan klar redan när du börjar amma sâ att du bara kan byta matdistributör utan att det blir en stor grej av det hela?
Madison skrev:Sömnen är också sådär, han sover 45 min och kan därefter bara somna om om jag lyfter upp honom och låter honom sova på mitt bröst. Försöker få honom att somna om själv men det går bara inte. Vill inte att han ska ligga och skrika sig till sömns, det hade inte kännts bra.
Det är alltsom oftast matintaget som krânglar när det skarvas. Men vissa är envisa skarvare, det brukar bli bättre ju större de blir. Hur gör du när du försöker fâ honom att somna om? Vagnar du?
Madison skrev:Försöker hitta på roliga saker när han är vaken och låter honom ligga och filosofera för sig själv men han sover inte längre för det..
Bra att lägga fokus pâ vakentiden. :D Ta med honom i det du gör, lât honom sitta pâ din arm när du dammsuger, putsa en spegel ihop. GÖR grejer och lât honom vara med sâ mycket du gâr. Och sâ aktivt magläge sâ han fâr gymma lite, det blir man skönt trött av. :wink: Jättebra att du ocksâ lâter honom vara i fred mellan varven, klistrar man sitt eget sällskap pâ barnet konstant sâ lär man ju barnet att det "ska" vara sâ.
Nätterna är fortfarande okej, han har böat vakna lite tidigare på morgonen men jag vet inte vad jag ska göra åt det heller.. känns en aning hopplöst men samtidigt är jag glad att han inte skriker lika mycket..
Skönt att nätterna är lugna. Hur har ni det med mörkläggningen? Nu när det börjar bli ljusare sâ är det viktigt att kolla att det verkligen är KOLsvart. Inga glipor alls! 8)

Madison

Inlägg av Madison »

Tack för ditt svar Sarisparis! Det känns lugnande att veta att det faktiskt blir bättre. Ibland tror jag att attityden (från min sida) påverkar mer än vad jag tror. När allt känns hopplöst så märks det så väl att Frank också känner sig lite hopplös, måste nog försöka jobba på detta :)

Jag försöker erbjuda mer mat, så ofta det går inom en timme. Men det landar oftast på runt 10-15 min på varje bröst ändå. Sambon brukar få göra ersättning så att den är klar när jag har ammat färdig, men oftast så är han inte intresserad av flaskan ändå. Men jag försöker in i det längsta att erbjuda bröstet först, han kanske är för trött när flaskan kommer fram för att jag har trugat för mycket?

När han vaknar så försöker jag vagna honom till sömns, oftast så somnar han på två röda och vaknar lika fort igen. Har försökt att buffa också men det går inge vidare. Min sambo har ibland gett honom en napp och då somnar han ofta om fortare men vaknar så fort nappen trillar ut. Jag är lite skeptisk till napp, ska man använda sig av det? Visst är det ett smidigt sätt att få honom att somna på, men behövs den verkligen?

Ska kolla över mörkläggningen en extra gång, jag använde gamla mörka gardiner men det kanske inte räcker nu när solen börjar gå upp lite tidigare :)

Tusen tack för alla råd och ert stöd, det betyder massor! :heart:
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Madison skrev: Ibland tror jag att attityden (från min sida) påverkar mer än vad jag tror. När allt känns hopplöst så märks det så väl att Frank också känner sig lite hopplös, måste nog försöka jobba på detta :)
:thumbsup: Härligt! En mycket klok insikt! :D :wink:
Madison skrev:Jag försöker erbjuda mer mat, så ofta det går inom en timme. Men det landar oftast på runt 10-15 min på varje bröst ändå. Sambon brukar få göra ersättning så att den är klar när jag har ammat färdig, men oftast så är han inte intresserad av flaskan ändå. Men jag försöker in i det längsta att erbjuda bröstet först, han kanske är för trött när flaskan kommer fram för att jag har trugat för mycket?
Kan vara så..... Prova flaska lite tidigare nångång. Om du är orolig över mjölkproduktionen kan du ju pumpa ur efter den måltiden då! :D
Madison skrev:När han vaknar så försöker jag vagna honom till sömns, oftast så somnar han på två röda och vaknar lika fort igen. Har försökt att buffa också men det går inge vidare. Min sambo har ibland gett honom en napp och då somnar han ofta om fortare men vaknar så fort nappen trillar ut. Jag är lite skeptisk till napp, ska man använda sig av det? Visst är det ett smidigt sätt att få honom att somna på, men behövs den verkligen?
Nu är han så pass stor och om ni klarat er utan napp så här länge så kan det vara onödigt att börja nu.... Som du säger så blir den en värre och värre sömnstörare och bör försvinna runt fyra månader ändå sen.
Så här står det i Barnaboken om napp till nyfödda:
Och när ska du använda napp, undrar du kanske? Napp – som enligt min mening inte borde heta tröstnapp utan sugnapp – kommer väl till pass för de små nyfödda som har ett så starkt sugbehov, att diandet inte tillfredsställer det. De somnar inte efter avslutat mål. De är proppmätta och uttröttade men somnar inte ändå. De suger om man ger dem något att suga på, men spottar ut bröstet, om det kommer mjölk. De kan inte ta emot mer mat, men de måste fortfarande suga.

Små nyfödda behöver napp i just denna situation - och bara den. Paniklägen kan uppstå, när du inte får fram bröstet fort nog eller har flaskan färdig. Ta då inte för vana att stoppa in en napp, utan servera i stället din lillfingerknoge eller underläpp! Det tycker små nyfödda om. Det är varm hud, åtminstone, inte plast eller gummi.
Madison skrev:Ska kolla över mörkläggningen en extra gång, jag använde gamla mörka gardiner men det kanske inte räcker nu när solen börjar gå upp lite tidigare :)
Antagligen inte! :wink: BECKsvart ska det vara, man ska inte se handen framför sig! :D 8)

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"