Jag heter Madde och födde mitt första barn den 20/2-12. Fick BB i present när jag var gravid och har läst massor. Kände mig väl förberedd när Frank kom till världen (förlossningen gick hur smidigt som helst tack vare alla övningar som finns i BB, redan där var jag fast!
Vi har kört med standardmodellen sedan han var 3 veckor (han styrde helt enkelt upp sitt eget schema) och det har funkat bra. Men sedan i lördags (då han nästan var 6 veckor) har det hänt något. Frank vägrar sova längre än max 45 min på dagen och vill inte äta mer än 10 min på varje bröst. När han har ätit 10 min på varje bröst (kan inte ta paus emellan för då skriker han) så skriker han och vill absolut inte ta bröstet igen. Jag känner att han inte blir riktigt mätt trots att han hinner få i sig en hel del på kort tid! Tar man bort honom från bröstet blir han lugn och glad, men försöker man efter en stund igen så vägrar han fortsätta suga. När han har ätit får han följa med och göra hushållssysslor och sitta med mamma en stund i soffan innan det är dags för läggning. Han somnar men vaknar efter 45 min och vill inte somna om (trots vagning och buffning).
Konstigt är att han fortfarande sover bra på nätterna. Vi lägger honom mellan 20-21 och då sover han fram till runt 02 och därefter sover han till 06-06.30 då han vill upp. Det blir väldigt långa dagar med tanke på att han inte sover längre än 45 min vid varje lur. Känns som om vårt schema är helt förstört!
På BVC (som hittills inte haft så mycket klok att komma med..) säger dom att han är i en utvecklingsfas nu, kan det vara så?
Kvällarna är helt hemska pga att han är trött (och vad jag tror; hungrig!) men han vill inte ta bröstet. Vad ska jag göra? Vill ju helst helamma och är rädd att amningen ska störas om man börjar med ersättning.. Dessutom vägrar han bli runtburen eller stimulerad av någon annan än mig, pappa börjar bli lite ledsen på att inte få krama och gosa med sin lille kille som han gjorde innan. Det slutar med att han skriker sig hysterisk och inte lugnar sig förrän han får komma till mig och ligga lite på bröstet..
Tips och råd mottages gärna! [-o<