Hjälp med rutiner och standardmodellen för 4,5 mån älskling

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Sömnsugen

Hjälp med rutiner och standardmodellen för 4,5 mån älskling

Inlägg av Sömnsugen »

Hej!

Jag är helt ny här på forumet och hoppas på er fina hjälp. Har hittills läst första halvan av Barnaboken, läst mycket olika PM här på sajten och oxå läst många tidigare trådar. Massa klokskap har jag tagit del av. Känner ändå att jag vill ha mer specifik hjälp med just dottern, hoppas det är ok trots att jag faktiskt inte kan tänka mig att kura henne eller ha henne sovande på mage???

Ok, lite bakgrund då, varnar för att jag brukar vara långrandig och detaljerad;

Dottern, N, är nu 4,5 månader. En go och glad tjej som älskar sina fötter, mönstret på mjölkpaketet och tv'n!!!

Utan att ha läst Barnaboken först, inser jag när jag nu "hittat" den, att vi följde Standardmodellen ganska exakt första månaden, tips från BB om att ge ett bröst, rapa, byta så hon inte skulle somna, ge nytt bröst osv. Då åt hon var 4:e timme dagtid, oftare på natten. 

Jag minns inte när hon slutade somna efter varje amning men det var i alla fall länge sen nu. Istället ammar hon direkt efter att hon vaknar, och inför längre sovpass. 

Dagtid sover N i sin säng, eller i vagnen ute. Nattetid sover hon sedan 2,5 månader tillbaka i sin egen säng i vårt rum.

För ca 2 månader sedan hade hon ett eget bestämt schema, hon vaknade 8.00, ammade, var vaken 1,5 timme, sov 45 min och ammade igen. Så gick dagen, 4 sovpass à 45 minuter blev det och N var nöjd och glad. Somnade inför natten 19.00 men ibland 18.00 och ibland 20.00. 
Visst ammade hon oftare än var 4:e timme men växte så fint så fint, var nöjd och ffa, det gick INTE att få i henne mer så att hon höll sig mätt längre. 
Så är det fortfarande, liggammar jag vänder hon sig helt sonika över på rygg efter ett tag och  vägrar äta mer. Sittammar jag börjar hon göra sit-ups och får hon inte komma upp skriker hon. Ibland ligger hon bara och "pratar" förnöjd med bröstet, slickar lite på det och ler. Mjölk finns bör tilläggas! I början tyckte jag att  hon åt klart så snabbt att hon omöjligt kunde hinna få i sig något. Efter extravägning på BVC några gånger släppte jag den tanken. Erbjöd även extra BM på flaska men det vägrade hon oxå. Åt hon någonting ca 10 ml extra från flaskan så kräktes hon efteråt istället.

Jag helammar henne och efter en del strul första månaderna fungerar det nu perfekt och både hon och jag ÄLSKAR det!!! Närheten, hennes nöjda klunkande och vetskapen att jag ger henne finfin näring.... 
Sen 2 veckor tillbaka får hon hemmagjord puré på palsternacka eller potatis blandat med BM och smör, en gång om dagen. Inte så lite som Livsmedelsverkets "smaksensationer" men ca 1 msk, mer vill hon inte! På kvällen får hon ungefär samma mängd gröt, inte heller där vill hon ha mer. Jag tar det oxå lugnt eftersom jag själv har olika matallergier och vill skydda henne med amningen, dvs prioritera den framför mat.

Skriver allt detta för att förklara varför vi inte längre kan tidsmässigt följa Standardmodellen med de långa matpassen. 

För ca en månad sedan märkte vi att N inte var trött efter 1,5h på eftermiddagen och hade svårt att sova sista 45 min passet. Jag letade, läste och planerade och gjorde ett nytt schema; 12+45+2+45 super tyckte jag! Problemet visade sig dock efter bara någon vecka, N började vakna tidigare på morgonen och jag lyckades vare sig få henne att sova vidare då eller få till 2-timmars luren mitt på dagen. 1,5 h sover hon istället med lite skuff i rumpan vid 45 min skarven. Sammantaget för lite sömn alltså!!

Nu har jag läst Barnaboken, köpt mörkläggningstyg som ska upp och försöker med ett nytt schema. Mitt första mål är att få ordning på dagrutinerna, nätterna får jag ta sen. 

Just nu ammar hon ca 2 ggr/natt, jag försöker få det till kl 23 och 03 men i nattens mörker har det hänt att jag sett fel på klockan och tagit upp henne vid andra tider. Annars somnas hon om med hjälp av napp, bestämt sidoläge och skuffar i rumpan. När hon är lugn ( tar max 1 min) säger jag en ramsa. 

Puhhhhh.... Jag varnade att det skulle bli långt. Vill ju ge er hela bilden och så är det så SKÖNT att skriva ner allt. 

Så mitt förslag på nytt schema: 

N's Skalman 

7.00 Vaknar + ammar
8.30 Somnar (1,5h)
10.00 Vaknar + ammar
10.15 Puré 
11.45 Ammar
12.00 somnar (1,5)
13.30 Vaknar + ammar
16.00 somnar (45min)
16.45 vaknar, ammar
17.30 Gröt
18.45 Ammar
19.00 God Natt

Jag hoppas nämligen att hon ska sova längre på morgonen när det blir mörkare i sovrummet men imorse med bara vanliga rullgardinen vaknade N 05.45, fick henne att somna om i famnen :oops: och sen vaknade hon för dagen 06.30. 

Vad tycker ni om alltihop??? Åsikter, tips emottages TACKSAMT!!
Efterlängtade dottern N född 2011-10-27
Sömnsugen

Re: Hjälp med rutiner och standardmodellen för 4,5 mån älskl

Inlägg av Sömnsugen »

Frågor jag glömde;

på morgonen när vi gått upp ligger N på badrumsmattan och leker med sina leksaker och jollrar medan jag duschar och klär mig. Räknas det som egenlek även om jag är i samma rum????

Idag körde jag schemat ovan för första gången. Redan 15.30 var N ohållbart trött vilket var lite skumt eftersom hon fram till dess sovit 45 min MER än hon gjort på 3 veckor!
Nåja, jag la henne och sen fick hon sova tills hon vaknade och inte gnällde utan jollrade =pigg och glad! Så hon vaknade sin vanliga tid 16.45 men fick 30 min extra sömn. Var det helt fel????
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Sömnsugen och varmt välkommen hit! :D

Sâ klart lilla N ska ha en egen trâd. :thumbsup:

Vad bra att du redan letat runt bland olika trâdar och att du verkligen läser Barnaboken. Jag köpte min när jag väntade Mellanbror och den har inte hamnat i bokhyllan än. :wink: Har du sett Svar pâ vanliga frâgor? Där finns en hel del klokheter samlade, kan vara bra att kika in där mellan varven.

Jag tycker att du styrt upp dotterns tillvaro alldeles utmärkt, bra jobbat! =D> Jag förstâr att du vill ha mer sömn nattetid, men tycker att din plan om att fâ ordning pâ dagarna först lâter bra. Jag har heller aldrig kurat mina, dâ jag känt att vi varit pâ väg ât rätt hâll hela tiden. Kuren är ju tänkt för de familjer där sömnen verkligen är ett problem. Hos er tror jag att nattsömnen skulle förbättras av nâgra ganska sâ simpla âtgärder:

:!: Mindre sömn dagtid
Om jag räknar rätt sâ är ger ditt schema 12 + 1,5 + 1,5 + 45 = 15 t 45 minuter. Jag skulle ha satsat typ 12 + 45 + 2 + 45/20 = ca 15 som är vad som rekommenderas.
Samtidigt sâ kan det ju hända att hon är en tröttis av rang (har sâna här hemma) och vi har alltid legat över rekommendationerna. Men trasslar natten sâ KAN det vara här skon klämmer.

:!: Mer mat
N är hela 4,5 mânad gammal. Dâ behövs mer än bara smâ smakportioner + bröstmjölk för att kunna sova gott längre pass (framförallt för att klara en hel natt). Jag skulle satsa pâ lite sötare smaker sâ här i början, sâ att hon verkligen fâr "smak" för att äta. Sen när skedtekniken och själva ätandet hamnat pâ rätt plats är det enkelt att utvidga repertoaren med potatis och sânt.
Alltsâ, testa sötpotatis, majs, morot. :D Alltid med smör eller olja. Kanonbra att du använder din bröstmjölk för att fâ till rätt konsistens. :thumbsup:
Vi är mânga som gillar Johanna Vestmans "Andra mosboken". Rekommenderas! Har du sett vâr favorittrâd Mer mat ât smâfolket?

:!: Färre mâltider
Som ditt schema ser ut sâ äter N flera gânger om per vaken pass. Hon är sâ pass stor att den sâ kallade "knock-outslurken" bör skippas. Kanske sâ här (jag har inte petat om i lurarna, men fundera pâ det jag skrev ovan):

7.00 Vaknar + ammar
8.30 Somnar (1,5h)
10.00 Vaknar
10.15 grönsakspuré/amma (i den ordning som känns bäst hos er)
12.00 somnar (1,5)
13.30 fruktpuré/amma (i den ordning som känns bäst hos er)
16.00 somnar (45min)
17.00 Gröt
18.45 Ammar (godnattslurk)
19.00 God Natt

Det blir alltsâ fyra mâl. Sikta pâ att hâlla matstunden pâ cirka 45 minuter (rekommenderat maxtid för fem mânaders och där är ni ju snart :wink: ). Tydliga mâl med klar början och klart slut blir dels en trevlig vana och dels sâ hjälper det att fâ upp aptiten överlag.

:!: Mörkläggning
Du är redan inne pâ det spâret och det kan göra HELA skillnaden. Har du sett vâra mörkläggningstips?
Sömnsugen skrev:på morgonen när vi gått upp ligger N på badrumsmattan och leker med sina leksaker och jollrar medan jag duschar och klär mig. Räknas det som egenlek även om jag är i samma rum????
Det är ju inte riktigt BB-ensamlek eftersom du är i rummet, men det fyller ju samma funktion just nu. Du kommer inte att kunna behâlla den vanan när hon blir större och rörligare, sâ det kan vara en god idé att redan nu bestämma en plats där hon kan ensamleka. Den mâste vara helt barnsäkrad, vilket förklarar att spjälsängen är ett lätt val. Men en sâ kallad barnhage skulle säkert funka lika bra.
Sömnsugen skrev:Redan 15.30 var N ohållbart trött vilket var lite skumt eftersom hon fram till dess sovit 45 min MER än hon gjort på 3 veckor!
Sömn föder sömn, var inte orolig om hon verkar extra trött nu när hon (äntligen :wink: ) fâr sova sâ mycket som hon egentligen behöver. Det är en jättefin gâva du ger din dotter. :heart:

Och en annan grej; nappen. Napp har tendens att ganska sâ snart störa mer än den hjälper och pâ sikt kan den bli ett riktigt problem. Det kommer en tid dâ barnet tappar nappen nattetid och behöver hjälp för att fâ tillbaka den i munnen och inte vill somna utan. Dâ förbannar man sig själv för att man inte tog den bort den tidigare (been there, done that :roll: ). Läs gärna om nappen i Barnaboken (s 231).

Fundera pâ det jag skrivit sâ finns vi här och bollar vidare.

:heart:
Sömnsugen

Inlägg av Sömnsugen »

Hej Sarisparis och TACK för svar!! Skönt att jag inte är ensam om att vilja slippa kura!

Nu fick jag så mycket input men om jag fokuserar på maten först....

:!: Att jag börjat med en extra lur innan middagssömnen beror på att jag utan den aldrig fick henne att sova längre än 45 minuter. Så fort jag började amma en stund innan middagsluren sov hon mycket lättare vidare. BM bryts ju ner så snabbt i den lilla magen :heart:

Mer mat....nu känns det nästan som om jag svär i kyrkan men....jag vill inte ge henne så mycket mos och puréer ännu utan fortsätta att nästan helamma. Är själv övertygad om att det är det biologiskt rätta. Jag är självklart medveten om att det beslutet leder till att N behöver äta oftare och även nattetid i 1,5 månader till!! Eftersom hon vaknar nattetid några gånger men somnar om på bara några minuter, antingen efter amning eller efter "sövning" så känns det inte som att mitt beslut drabbas N negativt, min sömn blir ju lidande men mitt beslut.....ja du förstår kanske :)

:!: Sömnen;
Ja, om hon skulle följa schemat :lol: så blir det för många sömntimmar men just nu vaknar hon ju istället 06.30 och är nöjd och jollrande glad :heart: min fina lilla tjej. Jag hoppas ju att mörkläggningen ska förlänga morgonsömnen ( jo, gardinerna jag beställt fick jag tips om via den tråden :) ) men annars får nog schemat göras om och natten blir då 11,5 timmar. Det optimala hade varit 2 timmar mitt på dagen men hittills har mina försök varit fruktlösa :^o . Efter 1,5 h vaknar hon med joller och är glad som en speleman. Vaknar hon riktigt till i skarven på 45 min är det stor skillnad, då gnäller hon.

Du skriver att behovet är 15 timmar, jag trodde det var 15,5 timmar när man var 4 månader?? Bara 30 min skillnad jag vet :D men bara så jag tänker rätt!!! Hittade länken med tider och scheman, det finns som sagt MASSA bra att läsa här.
Sömnsugen

Inlägg av Sömnsugen »

Ahhhhh..... :-x nu postades det för snabbt...

:?: Tips eller knep för att förlänga middagsluren till 2 timmar fastan hon absolut inte verkar mer trött?? Kan berätta att även om hon ligger i en rullande vagn vaknar hon efter 1,5h. Undantaget var i söndags efter babysimmet, då sov hon till vår stora förvåning faktiskt 2 timmar. Hur mysigt det än är kan vi ju dock inte simma varje förmiddag :)

:?: Återkommer till hennes ökade trötthet just nu. Är det ok att hon sover längre och läggs tidigare om hon är jättetrött, eller sabbas allt då?? Att hålla henne vaken när hon bara kinkar och gråter trots rundvandring i hemmet, förvisning av lampor, knappar osv känns grymt :cry:

:?: Slutligen, sen jag läst boken ( inte hela än dock) så har jag blivit ännu bättre på att ha med henne i vardagen, social delaktighet. Efter det verkar hon tröttare, mer stimulans för hjärnan tänker jag. "Vänjer" hon sig eller kommer det ökade sömnbehovet isf kvarstå??

En liten avstickare, när jag kört vårt gamla schema 11,5 +45+1,5+45 i ca 2 veckor flöt det perfekt, sen kom svärmor på besök och allt föll, N var dödstrött och kinkig långt innan sina sovtider. Jag insåg att ska hon inte bara orka att vara med tråkiga och förutsägbarhet mamma :heart: så måste schemat ändras!!! Därav nya schemats tillkomst :)
Sömnsugen

Inlägg av Sömnsugen »

:oops: :oops: :oops: Har redan fler funderingar!!

Om jag nu ska kämpa vidare på 11,5+45+2+45 som ju var mitt initiala mål, när brukar det vara smartast att lägga sömnen??? 06.30 vaknas det ju numer här hemma :). 8.30 är N trött och somnar utan kink och hinner inte bli övertrött.

Och :oops:
Att man ska göra målen till 45 minuter har jag fattat men hur tänker man??? Amma båda brösten tar typ 5-7 minuter för vår racerbaby :D, ska jag sen avvakta 30 min innan jag ger purén??? Hur jag än erbjuder och trugar tar hon inte bröstet längre än så och hon vill inte heller amma igen förrän det gått MINST 1 timme!!!
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej Sömnsugen, varmt välkommen hit säger jag också! :heart:
Sömnsugen skrev:Mer mat....nu känns det nästan som om jag svär i kyrkan men....jag vill inte ge henne så mycket mos och puréer ännu utan fortsätta att nästan helamma. Är själv övertygad om att det är det biologiskt rätta. Jag är självklart medveten om att det beslutet leder till att N behöver äta oftare och även nattetid i 1,5 månader till!! Eftersom hon vaknar nattetid några gånger men somnar om på bara några minuter, antingen efter amning eller efter "sövning" så känns det inte som att mitt beslut drabbas N negativt, min sömn blir ju lidande men mitt beslut.....ja du förstår kanske :)
Ja, på bara bröstmjölk får du räkna med att det kommer ätas en del på natten, kanske fler och fler gånger vad det lider. Du får nog också räkna med att det kommer skarvas en del i lurarna då god sömn kräver mätt mage. Så jag skulle nog vilja påstå att ditt beslut att helamma inte bara "drabbar" dig. En stor risk med att vänta länge med fast föda är att intresset för mat ibland aldrig innfinner sig och det är ju synd, det kan bli riktigt jobbigt sen. Många väljer ju att introducera fast föda till något eller några mål till att börja med och behåller amningen övriga mål. Då får ju liten alla fördelar med amningen och alla fördelar med mat man står sig på längre. Kanske det kan vara något?
Sömnsugen skrev:Du skriver att behovet är 15 timmar, jag trodde det var 15,5 timmar när man var 4 månader?? Bara 30 min skillnad jag vet :D men bara så jag tänker rätt!!! Hittade länken med tider och scheman, det finns som sagt MASSA bra att läsa här.
15,5 timmar är lagom.
Sömnsugen skrev: :?: Tips eller knep för att förlänga middagsluren till 2 timmar fastan hon absolut inte verkar mer trött?? Kan berätta att även om hon ligger i en rullande vagn vaknar hon efter 1,5h.
Mer (mättande) mat! :roll:
Sömnsugen skrev: :?: Återkommer till hennes ökade trötthet just nu. Är det ok att hon sover längre och läggs tidigare om hon är jättetrött, eller sabbas allt då?? Att hålla henne vaken när hon bara kinkar och gråter trots rundvandring i hemmet, förvisning av lampor, knappar osv känns grymt :cry:
Om du har tänkt igenom schemat och vet att det passar henne, så ge det tre dagar + en uppföljningsvecka innan du utvärderar! De där första dagarna kanske det behövs en liten femminuterslur mitt i vakenpasset för att orka med, men efter uppföljningsveckan ska det inte behövas, då är det nåt som är galet.
Sömnsugen skrev::?: Slutligen, sen jag läst boken ( inte hela än dock) så har jag blivit ännu bättre på att ha med henne i vardagen, social delaktighet. Efter det verkar hon tröttare, mer stimulans för hjärnan tänker jag. "Vänjer" hon sig eller kommer det ökade sömnbehovet isf kvarstå??
Visst kan man bli trött av massa nya intryck! Men jag har också upplevt att sömnbehovet har gått lite i perioder här hemma, ibland behövs mer och ibland mindre.
Sömnsugen skrev:Om jag nu ska kämpa vidare på 11,5+45+2+45 som ju var mitt initiala mål, när brukar det vara smartast att lägga sömnen??? 06.30 vaknas det ju numer här hemma :). 8.30 är N trött och somnar utan kink och hinner inte bli övertrött.
Då tycker jag 08.30 är en bra tid för att sova. :D Bygg schemat efter tösens vanor och behov. Att tänka på är att de flesta småttisar är rätt trötta på morgonen och pigga på kvällen, så det första vakenpasset kan vara lite kortare och kvällspasset lite längre.
Sömnsugen skrev:Att man ska göra målen till 45 minuter har jag fattat men hur tänker man??? Amma båda brösten tar typ 5-7 minuter för vår racerbaby :D, ska jag sen avvakta 30 min innan jag ger purén??? Hur jag än erbjuder och trugar tar hon inte bröstet längre än så och hon vill inte heller amma igen förrän det gått MINST 1 timme!!!
Man måste inte äta i 45 minuter, men man ska helst inte hålla på längre än så. Har hon ätit klart på sju minuter, så är ju det jättebra, så mycket mer tid över till annat skoj! Erbjud mer mat mot slutet av måltiden, men vill hon inte ha så är hon förmodligen mätt. Du kan leverera förutsättningarna, men inte äta åt henne.

Sömnsugen

Inlägg av Sömnsugen »

Tack för fler kloka svar!!!

Vet ni (skriver ni eftersom jag fått samma tips från både Sarisparis och SaraMilana), nu har jag läst metoder, trådar, böcker och rekommendationer tills ögonen blöder. min man tycker jag är smått besatt :lol: och jag måste erkänna att det snurrar lite i huvudet imellanåt :)

Sen har jag insett; jag ÄR ju samma person som innan hon föddes, ja inte riktigt men med samma grundpersonlighet!! Jag är envis som synden :), tålmodig, rationell, och absolut INTE velig! Dessutom är jag van via mitt jobb att ta snabba, livsavgörande beslut och så håller jag på och tvivlar på min förmåga att avgöra vad som är bäst för N!!! När Livsmedelsverkets rekommendationer ändras än hit, än dit!! Det enda jag säkert VET att att jag känner N bäst av alla och att gluten ska introduceras samtidigt som man ammar, i lagom takt! Jag är född under andra rekommendationer, min mamma ha inte tillräckligt med mjölk och gluten gavs då senare när hon inte längre ammade.....jag har glutenintolerans vilket jag hoppas N slipper! Där är forskningen entydig i alla fall.

NU tar JAG kommandot :!: :!: :!: och gör som JAG tycker är bäst, smart va :idea: Jag tror ni har helt rätt, hon behöver mer mat!

Så....nytt schema gällande ffa maten, eller egentligen inte, jag bara ökar på mängden hon får, ammar först. Så lunch kring 10.00 med mer puré än tidigare och sen mer gröt till kvällen. Sen får det väl bli mat efter middagsluren oxå men först ska jag se att lilla magen hänger med.

Dock är sömnen dagtid fortfarande lite av ett mysterium för mig. Sen jag började med det nya upplägget ( för ENBART 3 dagar sedan jag vet :oops: ) behöver hon sova antingen tidigare än schemat eller längre!! Igår 11,5+45+1,75+1,5. Vagnen rullade hela lunchluren så hon sov 1 timme och 45 minuter men inte tänkta 2 timmar, ändå var hon så trött på eftermiddagen att hon somnade i bilen under en 10 minuters bilfärd 45 minuter INNAN tänkt sovtid. Har aldrig hänt tidigare. Tog upp henne efter bara 5 min då vi kom hem men hon kikade upp men sov sen vidare djupt, djupt! Sov till hon vaknade efter 1,5 h och har trots det sovit......trumvirvel.....12h inatt!!!!! 19-07 alltså. Eller, hon har ju ammat 23.30 och 03.30 ca men ändå! Det har inte hänt på flera veckor! Ljuva mörkläggningstyg som just nu bara är uppspikat i väntan på gardinstång. Tog över henne i vår säng vid 05.30 och hon ammade som en tok igen men somnade sen om!!! Fantastiskt!!!!

Idag vaknade hon 7.00 och ammade, sen sömn 8.30-9.15. 9.30 sög hon på min kind och gnydde så då fick hon amma igen. Efter det puré i större portion än vanligt. Efter att ha varit vaken 1,5 timme var hon helt slut och somnade i min famn nu 10.45, helt omplanterat från min sida.

Vet ni, jag får nog observera hennes nya behov denna veckan och se hur hon själv vill sova = är trött med ändrade matrutiner för jag fixar tyvärr inte att tvångsmässigt hålla henne vaken när hon är sååååå ledsen trots alla roligheter jag bjuder på :) Då stirrar jag mig blind på klockan istället för att NJUTA av min fantastiska dotter :heart:
Tänker såklart ändå hålla schemat i bakfickan men inte pressa henne!!
N kanske är en tröttis som behöver 4 kortare sovpass fortfarande?!?

Ger ni upp hoppet om denna veliga mamma nu tro ????? :wink: :wink:
Sömnsugen

Inlägg av Sömnsugen »

:?: En fråga förresten;

När jag läser PM för vanliga mat-och sovtider för 4 månaders så skulle N alltså äta 9.30 och sen nästa gång 13.30. Som det är nu GÅR det bara inte. Idag ammade hon mycket 9.30, åt sen palsternackspure med BM och smör och efter det även bananpure med BM. Efter det ville hon inte mer men var ändå gnällig och ammade mycket igen klockan 11.45!! Inget småsnuttande alltså utan ett rejält mål.

Antingen har hon en tillväxtfas nu och "ammar upp mängden", vanligt enligt erfarna och vana kompisar som helammat länge när de närmar sig 5 månader. Innan hon är uppe i större matmängder dagtid måste hon ju ändå få mat när hon är hungrig ?!?!? Att hålla henne till schemats 13.30 känns grymt....
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej igen! :D

Det är inte så lätt att veta vad som är bäst för sitt barn, även om det borde vara den naturligaste sak i världen. Som förstagångsförälder blir man bombarderad med råd och tips från höger och vänster och hur ska man kunna veta vad som är bra och mindre bra? Nu finns ju också internet och man hittar ju sådan information som man söker, så att säga. Jag hade för lite mjölk och googlade som en galning på hur man ökar mjölkproduktionen och fick såklart bara träffar på sidor där helamning förespråkades och ersättning ses som något som ska undvikas i det längsta. Men inte hjälpte det min lilla tös att sova bättre. Hade jag hittat till forumet tidigare skulle nog lillans första månader sett annorlunda ut. Till sist insåg jag att rejält med mat är grejen och sedan dess har jag världens nöjdaste och gladaste unge. :D

Många små är riktiga tröttisar och vill sova betydligt mer än vad som är rekommenderat om de får. Min lilla sov fyra lurar rätt länge och slutade ganska nyligen med tremånadersschemat (hon är nio månader nu) :lol:, en tröttis av stora mått! Lyssna av din lilla tjej, utgå från hur länge hon orkar vara vaken och lägg upp schemat efter det. Det är ingen mening med att tvinga in henne i ett schema som inte passar henne.

Det ska vara minst 3 timmar mellan måltiderna och max 4. Min tjej klarar inte fyra timmar mellan frukost och lunch, men hon klarar längre tid mellan målen på eftermiddagen då väl reserverna är påfyllda igen. Hur det är med ökningsperioder vet jag tyvärr inte, någon annan kanske vet? Försök ge purén först och fyll sedan på med amningen, så att hon inte äter sig mätt på bröstmjölk och sen inte vill ha puré. Ibland kan det vara svårt om de är superhungriga att ta det i den ordningen, man får känna av läget lite.

Sömnsugen

Inlägg av Sömnsugen »

Tack igen :D

Skönt att fler än jag har kunnat känna sig förvirrade :) och att det ändå löst sig!
För oss fungerar ju i övrigt amningen toppen så jag tror jag fortsätter med att amma först och puré sen, sista dagarna verkar de ändå finnas plats till massa puré eller gröt, och så får jag ändå fortsätta amma en massa =D>

Frågor kring inklistrat schema;

Exempel på schema vid 3 mån:
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.45 Sova 45 min
09.30 Mat (kl 11), Social delaktighet, umgänge
11.30 Sova 2 tim
13.30 Mat, Social delaktighet, umgänge
15.30 Sova 45 min
16.15 Mat, umgänge (Nattslurk 18.30)
19.00 god natt

VAD står "09.30 Mat (kl 11) för??? Ska hon äta 9.30 enligt det schemat då eller 11??? Är det 9.30 blir det ju bara 2,5 h sen sist, är det 11 är det bara 2,5 h till målet klockan 13.30!

Blir lite nyfiken på er tröttis schema med 4 lurar, hur ser det ut???

Tack, tack igen för all hjälp och feedback, min man har hört så mycket kring detta nu att han vill att jag bestämmer vad som är bäst och så kör vi så :!: Jag är ju hemma med henne och känner henne bäst.....
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Hej och välkommen hit säger jag också! :D
Sömnsugen skrev:
Frågor kring inklistrat schema;

Exempel på schema vid 3 mån:
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.45 Sova 45 min
09.30 Mat (kl 11), Social delaktighet, umgänge
11.30 Sova 2 tim
13.30 Mat, Social delaktighet, umgänge
15.30 Sova 45 min
16.15 Mat, umgänge (Nattslurk 18.30)
19.00 god natt

VAD står "09.30 Mat (kl 11) för??? Ska hon äta 9.30 enligt det schemat då eller 11??? Är det 9.30 blir det ju bara 2,5 h sen sist, är det 11 är det bara 2,5 h till målet klockan 13.30!

Med förslaget menas mat kl 11, inte 09.30. Målet därefter behöver ju inte komma precis 13.30, utan kan med fördel läggas senare.
Vi kör själva på samma schema och har mat 10.45 (jag har begåvats med en liten långsamätare :heart: ) samt 14.15. :D
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Sömnsugen

Inlägg av Sömnsugen »

Tack för välkomnandet Irmasmamma!!

Ok, skumt att det ändå står 9.30 Mat....men strunt samma. Som det är nu klarar sig inte N ända till 11, stört omöjligt men hon är ju bara 4,5 månader sötnosen :heart: och allmänt hungrig just sista dagarna. Ikväll åt hon dubbelt så mycket gröt jmf med igår och då hade hon ändå ammat innan!! Sista skedarna gröt tog hon inte emot så mätt blev hon men sen åt hon ändå en hel del vid kvällsslurken med BM 2h senare!!

SaraMilana:;

Snickrar som bäst på ett schema med 4 lurar (vilket hon fick idag och då var hon så pigg och glad hela tiden :) ) och är som sagt nyfiken hur ert såg ut för Stella, med tider och maten!
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Sömnsugen skrev:Snickrar som bäst på ett schema med 4 lurar (vilket hon fick idag och då var hon så pigg och glad hela tiden :) ) och är som sagt nyfiken hur ert såg ut för Stella, med tider och maten!
Här kommer Stellas fyralurarsschema som hon hade vid ungefär fyra månaders ålder, som sagt en riktig tröttis. Måltiderna kommer lite väl tätt egentligen. Jag funderade mycket fram och tillbaka, det var svårt att få ihop mat och lurar med en lur "för mycket". Dessutom var Stella en riktig liten flasktrasslare och åt endast ur flaska som nyvaken, så jag ville gärna ha mat direkt efter lur om möjligt. Detta var min bästa (eller minst dåliga) kompromiss!

07:00 Godmorgon! Flaska med ersättning
07:45 Gröt
08:30 Sova 45 min
10:00 Mat (grönsakspuré + ersättning)
11:00 Sova 2 h
13:00 Mat (frukt/youghurt/gröt + ersättning)
14:45 Sova 45 min
16:30 Mat (grönsakspuré + ersättning)
17:00 Sova 45 min
18:30 Nattslurk (gröt)
19:00-19:30 Godnatt!

När hon blev lite äldre kapade vi sista luren till 20 minuter och sen försvann den helt. Lycka till med schemaknåpandet!

Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Sömnsugen skrev:Ok, skumt att det ändå står 9.30 Mat....men strunt samma.
:D Vad som menas med 9.30 är att vakentiden börjar dâ (alltsâ lur frân 8.45 till 9.30). Det är lättare att "läsa" schemat om sov och vakentider stâr tydligt. Men som med allting annat sâ är det ju en ren smaksak, vad som är tydligt och inte. :wink: Hoppas att allt klarnat nu i alla fall.

Det lâter som att ni har satt in en ypperlig kurs! :thumbsup:

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"