Jag är helt ny här på forumet och hoppas på er fina hjälp. Har hittills läst första halvan av Barnaboken, läst mycket olika PM här på sajten och oxå läst många tidigare trådar. Massa klokskap har jag tagit del av. Känner ändå att jag vill ha mer specifik hjälp med just dottern, hoppas det är ok trots att jag faktiskt inte kan tänka mig att kura henne eller ha henne sovande på mage???
Ok, lite bakgrund då, varnar för att jag brukar vara långrandig och detaljerad;
Dottern, N, är nu 4,5 månader. En go och glad tjej som älskar sina fötter, mönstret på mjölkpaketet och tv'n!!!
Utan att ha läst Barnaboken först, inser jag när jag nu "hittat" den, att vi följde Standardmodellen ganska exakt första månaden, tips från BB om att ge ett bröst, rapa, byta så hon inte skulle somna, ge nytt bröst osv. Då åt hon var 4:e timme dagtid, oftare på natten.
Jag minns inte när hon slutade somna efter varje amning men det var i alla fall länge sen nu. Istället ammar hon direkt efter att hon vaknar, och inför längre sovpass.
Dagtid sover N i sin säng, eller i vagnen ute. Nattetid sover hon sedan 2,5 månader tillbaka i sin egen säng i vårt rum.
För ca 2 månader sedan hade hon ett eget bestämt schema, hon vaknade 8.00, ammade, var vaken 1,5 timme, sov 45 min och ammade igen. Så gick dagen, 4 sovpass à 45 minuter blev det och N var nöjd och glad. Somnade inför natten 19.00 men ibland 18.00 och ibland 20.00.
Visst ammade hon oftare än var 4:e timme men växte så fint så fint, var nöjd och ffa, det gick INTE att få i henne mer så att hon höll sig mätt längre.
Så är det fortfarande, liggammar jag vänder hon sig helt sonika över på rygg efter ett tag och vägrar äta mer. Sittammar jag börjar hon göra sit-ups och får hon inte komma upp skriker hon. Ibland ligger hon bara och "pratar" förnöjd med bröstet, slickar lite på det och ler. Mjölk finns bör tilläggas! I början tyckte jag att hon åt klart så snabbt att hon omöjligt kunde hinna få i sig något. Efter extravägning på BVC några gånger släppte jag den tanken. Erbjöd även extra BM på flaska men det vägrade hon oxå. Åt hon någonting ca 10 ml extra från flaskan så kräktes hon efteråt istället.
Jag helammar henne och efter en del strul första månaderna fungerar det nu perfekt och både hon och jag ÄLSKAR det!!! Närheten, hennes nöjda klunkande och vetskapen att jag ger henne finfin näring....
Sen 2 veckor tillbaka får hon hemmagjord puré på palsternacka eller potatis blandat med BM och smör, en gång om dagen. Inte så lite som Livsmedelsverkets "smaksensationer" men ca 1 msk, mer vill hon inte! På kvällen får hon ungefär samma mängd gröt, inte heller där vill hon ha mer. Jag tar det oxå lugnt eftersom jag själv har olika matallergier och vill skydda henne med amningen, dvs prioritera den framför mat.
Skriver allt detta för att förklara varför vi inte längre kan tidsmässigt följa Standardmodellen med de långa matpassen.
För ca en månad sedan märkte vi att N inte var trött efter 1,5h på eftermiddagen och hade svårt att sova sista 45 min passet. Jag letade, läste och planerade och gjorde ett nytt schema; 12+45+2+45 super tyckte jag! Problemet visade sig dock efter bara någon vecka, N började vakna tidigare på morgonen och jag lyckades vare sig få henne att sova vidare då eller få till 2-timmars luren mitt på dagen. 1,5 h sover hon istället med lite skuff i rumpan vid 45 min skarven. Sammantaget för lite sömn alltså!!
Nu har jag läst Barnaboken, köpt mörkläggningstyg som ska upp och försöker med ett nytt schema. Mitt första mål är att få ordning på dagrutinerna, nätterna får jag ta sen.
Just nu ammar hon ca 2 ggr/natt, jag försöker få det till kl 23 och 03 men i nattens mörker har det hänt att jag sett fel på klockan och tagit upp henne vid andra tider. Annars somnas hon om med hjälp av napp, bestämt sidoläge och skuffar i rumpan. När hon är lugn ( tar max 1 min) säger jag en ramsa.
Puhhhhh.... Jag varnade att det skulle bli långt. Vill ju ge er hela bilden och så är det så SKÖNT att skriva ner allt.
Så mitt förslag på nytt schema:
N's Skalman
7.00 Vaknar + ammar
8.30 Somnar (1,5h)
10.00 Vaknar + ammar
10.15 Puré
11.45 Ammar
12.00 somnar (1,5)
13.30 Vaknar + ammar
16.00 somnar (45min)
16.45 vaknar, ammar
17.30 Gröt
18.45 Ammar
19.00 God Natt
Jag hoppas nämligen att hon ska sova längre på morgonen när det blir mörkare i sovrummet men imorse med bara vanliga rullgardinen vaknade N 05.45, fick henne att somna om i famnen
Vad tycker ni om alltihop??? Åsikter, tips emottages TACKSAMT!!