Kvällstrassel

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Olgapolga

Kvällstrassel

Inlägg av Olgapolga »

Oj, nu var det ett bra tag sen jag var här inne senast. Lille Teo har hunnit bli 19 månader och är en härligt glad unge.
Kvällar o nätter har fungerat hur bra som helst de senaste 6-7 månaderna. Somnar själv på kvällen efter ett kort gonatt o sover hela nätterna till 6,30 på morgonen. Ibland ngt kort uppvak men inga problem med att somna om.
När han vaknat på nätterna har vi gått in o lagt honom ner o gått ut utan att säga ngt. Har fungerat hur bra som helst. Har även fungerat när han vaknat lite väl tidigt på morgnarna.

Sen 3 dagar vägrar han somna i sängen. Han blir helt hysterisk så fort vi lägger honom där. Inget vi gör hjälper, han fortsätter skrika helt hysteriskt. I fredags slutade det med att pappa fick ta upp honom efter en och en halv timma o till slut så somnade han i soffan bredvid pappa. De senaste 2 kvällarna har vi låtit bli sängen helt och gått ut m vagnen. Då somnar han på 15 min o sen flyttar vi honom till sängen. I natt sov han hela natten (fram till kl 6). Men så fort han vaknar i sängen blir han hysterisk. Gäller även på dagarna. Han sover 2-2,5 timma på dan och oftast så somnar han i bilen eller i vagnen på fm då vi ofta har aktiviteter på fm. Igår vaknade han efter 1,5 timma o var hysterisk. Tog upp honom men konstaterade att han inte sovit klart. Satte mig i soffan med honom brevid mig. Han somnade om o sov 1 timma till. Vaknade o var på strålande humör.

Nu står vi helt rådvilla. Vad gör vi :?:

// Teos mamma
Mamma till Teo född 10/5 -10 och lillasyster född 17/4-12
Olgapolga

Re: Kvällstrassel

Inlägg av Olgapolga »

Glömde säga att vi ska åka bort fredag till söndag (jag o sambon). Teos farmor o farfar kommer o bor hos oss fredag till lördag. PÅ lördag kommer mormor o morfar o hämtar o har honom hos sig till söndag kväll. Han är van att vara med dem, både hemma hos oss o hos dem så det blir inget nytt för honom. Men är det nån ide att försöka återställa insomningen på 3 (4) nätter eller ska vi köra vagnen o dra igång när vi kommit hem?

// Teos mamma
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej och välkommen (åter? :wink: )!

Min första spontana tanke- vart är ramsan? :shock:

Du skriver att Teo vägrar att sova i sängen- han har nog, i missriktad välvilja, blivit rädd för sängen. Den är farlig. Ni måste övertyga honom att sängen är så trygg och säker så man faktiskt kan ge sig hän åt sömnen. En liten minikur skulle få rätsida på detta. Dvs börja på natt 2 i lathunden och ta det därifrån. Då skulle ni snart vara på banan igen. :lol:

A och O för att lyckas med miniomkurningar och kurningar överhuvudtaget, är just att man känner sig påläst, samlat ihop sig, och odlat fram den där attityden som krävs. I min mening, kan det bli svårt att starta något och så åker man iväg över helgen och då kommer det förnyade frågor. Så jag hade nog valt att starta efter helgen.

Det kan vara så att liten börjar komma i in i förtrotsen, då kan det börja fnurra lite vid läggningar. Här är en toppenlänk:

Sömnfnurror- vid förtrots

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Olgapolga

Inlägg av Olgapolga »

Hej och tack för kommentarerna.
Jag har läst och funnderat hela dagen o känner mig säkrare på hur vi ska lösa det.
Idag testade jag sängen när det var dags att sova middag. Han protesterade ganska vilt, men inte hysterisk panik som det varit på kvällarna, i ca 15 min. Sen sov han i 2,5 timma innan jag väckte honom.

Ikväll la vi honom ½ timma tidigare än vanligt. Tog en tur m vagnen o när jag kikade under filten efter 10 min sov han gott. Nu ligger han i sin säng.

Planen är att ta middagssömnen i sängen i morgon oxå, och går det bra så kör vi på med en minikur från imorgon kväll. [-o<
Jag tror det går bra med farmor o farfar o mormor o morfar, vi har "drillat" dem rätt hårt från början :wink: med hur vi vill att de ska hantera Teo.

När det gäller ramsan så har vi aldrig fått den att fungera. Vi använder den när vi säger gonatt, men tycker bara vi fått motsatt effekt på nätterna. Förmodligen är det vi som inte varit tillräckligt tydliga och uthålliga. :oops: Men vi får nog försöka igen, ramsan är ju onekligen ett väldigt bra verktyg att ta till.

// Teos mamma
LilloppansMamma

Hej igen! :lol:

Han verkade tycka om att få sängen åter. :wink: Jag undrar en sak, är middagsvilan 2,5 timma? Det är något i överkant, om man säger.

Ramsan är sömnfnurrornas skräck och fiende. :lol: Jag tror en minkikurning skulle göra så att ramsan får tillfälle att sätta sig. Ni har också möjligheten att regelrätt kura om, dvs vara frikostiga med solfjädern första natten för att backa med den till förmån för ramsan som får ta över mer och mer. Det beslutet är ju upp till er, såklart. :wink:

Olgapolga

Inlägg av Olgapolga »

Hej!
Ja, nu var det läggningsdags igen. Lunchen gick rätt bra idag. Fick ramsa 1 gång efter ca10 min. Sen bekräftelseramsa 2 ggr.

Att lunchvilan är 2,5 timma beror på att han bara sover 11 timmar på natten. Har aldrig fått honom att sova mer.

Så ikväll har jag gaskat upp mig o kör en minikur som du tipsade om. Vi får väl se hur lång tid det tar, men än så länge så är skriken inte hysteriska utan det går lite upp o ner. Håller alla tummar jag har. [-o< Pappa i huset tycker nämligen det är lite jobbigt att han skriker, men jag står på mig.

Återkommer med rapport i morgon. Och tack för alla tips!!

// Teos mamma
LilloppansMamma

Hej igen! :lol:

Ok 11-timmarsnatt. Funkar 2,5 timma mitt på dagen? Min spontana tanke är att det inte är ett naturligt sömnpass, men funkar det så kör. :wink:

Lycka till med minikurningen- kanske får minikura maken också?:lol:

Olgapolga

Inlägg av Olgapolga »

Hej!

Tack för alla råd och för stödet jag fått. Det var nog det jag behövde för att få tillbaks självförtroendet igen.
Teo somnar och sover i sin säng!!!!! Utan ngr protester! :D
Helgen med farmor o mormor har gått utan några som helst problem, så skönt att veta att det funkar att lämna honom även om det varit lite trassel innan.

Nu hoppas vi att detta håller i sig.

// Teos mamma
LilloppansMamma

Härligt! :heart:
Nu är ni på banan igen. Ibland behöver man en liten spark i baken för att få upp attityden igen. :mrgreen:

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "