Jag tar mig friheten att starta en ny tråd – här behövs nämligen en ny start helt och hållet. Efter tio veckors sjukskrivning pga förlossningsdepression har jag bestämt mig för att sluta amma lilltjejen som nu är 3½mån. Amningen har fungerat prickfritt men förhoppningen är att jag kommer må bättre utan amningshormoner susandes i kroppen. Lilltjejen är normalviktig och har helammats hela livet. Hon har redan två tänder och jag planerar börja med gröt eller välling när hon blir 4mån. Hon äter nu ett nattmål någon gång mellan kl 4-5.
Jag kan inget om flaskmatning! Vad behöver vi köpa för utrustning? I vilken takt kan man fasa ut amningen så det funkar med lilltjejens mage och mina tuttar? Är det bättre att pappa tar ansvaret för flaskan i början för att inte förvilla med mammas tuttar? Borde vi vänta till 4mån och slå på stort (bort med tuttarna och nappen, fram med flaska och gröt och sova hela nätter) eller ta en sak i taget? Hur ser ett mål med flaska ut? Hon tuttar nu ett bröst, blöjbyte mm, tuttar andra bröstet inom en timme…gör man en flaska ersättning men serverar från den två gånger?
Nu ska vi odla flaskattityd! Kram till dig som ger mig stöd och goda råd