Från helamning till flaska – hur göra?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
MamMalin

Från helamning till flaska – hur göra?

Inlägg av MamMalin »

Hej kära forumet!

Jag tar mig friheten att starta en ny tråd – här behövs nämligen en ny start helt och hållet. Efter tio veckors sjukskrivning pga förlossningsdepression har jag bestämt mig för att sluta amma lilltjejen som nu är 3½mån. Amningen har fungerat prickfritt men förhoppningen är att jag kommer må bättre utan amningshormoner susandes i kroppen. Lilltjejen är normalviktig och har helammats hela livet. Hon har redan två tänder och jag planerar börja med gröt eller välling när hon blir 4mån. Hon äter nu ett nattmål någon gång mellan kl 4-5.

Jag kan inget om flaskmatning! Vad behöver vi köpa för utrustning? I vilken takt kan man fasa ut amningen så det funkar med lilltjejens mage och mina tuttar? Är det bättre att pappa tar ansvaret för flaskan i början för att inte förvilla med mammas tuttar? Borde vi vänta till 4mån och slå på stort (bort med tuttarna och nappen, fram med flaska och gröt och sova hela nätter) eller ta en sak i taget? Hur ser ett mål med flaska ut? Hon tuttar nu ett bröst, blöjbyte mm, tuttar andra bröstet inom en timme…gör man en flaska ersättning men serverar från den två gånger?

Nu ska vi odla flaskattityd! Kram till dig som ger mig stöd och goda råd :heart:
/ Malin - mamma till lillkillen -09, 5mån-kurad, och lilltjejen -11, SM :heart:
videunge

Re: Från helamning till flaska – hur göra?

Inlägg av videunge »

Hej :D

vet du, jag gör precis som jag skulle gjort när jag ammar fast jag har flaska. Dvs två portioner efter varandra med rap emellan. Jag har själv rätt nyligen gått över helt till flaska. Det är bra att ha ett antal. här hemma har vi typ 6 st. Personligen tycker jag att Dr browns flaska är bra. den är ventilerad så bebis sväljer inte så mkt luft plus att det är vid öppning i toppen så det är lätt att hälla i vätska och så i den. men det finns andra bra också. leksaksaffärer brukar ha flera sorter.

börja med lite lagom stor napp om bebis bara är van vid tutte. strl 2 eller så. sen kan du ju öka storlek på nappen rätt snart om du märker att det fungerar. :D

vad gäller att ta flaska, som du säger, varför inte låta maken mata första gången? men framförallt-attityden! 8) det är så här det skall vara punkt slut. :!: Sen kan du ju lägga barnet till bröstet om du tycker att det känns överfullt så att säga, eller också kan du pumpa ur det värsta själv. OM du bara lägger till då när det verkligen känns fullt så kommer intervallen att glesa ut automatiskt.

Sova hela natten är bättre att vänta med tills riktig mat är på menyn tycker jag. men varför inte börja med gröt som smakis? går alldeldes utmärkt att börja tidigare än 4 mån.

kram från mig
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!

Du har fått ett lysande svar från videunge,
jag lägger bara till NAN 2. Det är mjukare mot magen än Semper. Och majs eller havrevälling märkt med 6 månader går utmärkt att ge från 4 månader.

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
MamMalin

Inlägg av MamMalin »

Tackar tackar för fina svar! :D

Vi har odlat attityden, inhandlat DrBrown-grejor och startat idag. Jag börjar med att ta varannan bröstet och varannan flaskan. Så klart har det blivit några funderingar…

Hur gör man med kvällsslurken? Gör man en ny flaska till den? Hur mycket kan man räkna med att det går åt? Det är ju inte ett ”riktigt” mål?

Kan det vara kinkigt med temperaturen på ersättningen – alltså att det ska vara precis tutt-temperatur för att det ska duga?

Jag har studerat Barnaboken men undrar om det finns någon bra tråd på forumet om fler flaskmatnings-tips, alltså tips på hur man gör när man sitter där med bebis och flaska och ska få ätningen att funka?

Tack på förhand!
videunge

Inlägg av videunge »

Hej!

Vet inte om det finns någon bra tråd men lite tips har jag :D

:!: Våga lite på att ungen vill och kan ta flaskan. Det kommer att gå bra! :D Ju mer du funderar desto större är risken för att du för över osäkerheten. Det var ju så här det skulle vara nu, eller hur ? :wink: Det skall du förmedla till lilla vännen.

:!: Ömma järngreppet är jättebra! finns film här på forumet om du inte redan kan. (kan fortfarande inte länka... :oops: )

:!: Som du skrev förut, du kan ju låta maken stå för flaskan i början. det kan vara lättare.

:!: Le. :D Allt är i sin ordning.

:!: Ttta inte på barnet hela tiden utan låt den lilla äta i fred. jag har ägnat mig åt fågelskådning (bara att vända amningsfåtöljen åt ett bra håll :wink: ) till exempel om liten krånglat. Ibland har jag tom låtsats somna för att den lilla skall komma till ro och äta. Inte bombardera liten med frågor som "går det verkligen bra?" är det lagom? sitter vi bra? det är så lätt, jag vet :lol: titta bort.

till kvällsslurken har jag en egen flaska. här går det i ca 120 ml men jag tror att det är väldigt olika. det är nog bara att testa sig fram liksom. Ni lär er snart hur mycket er lilla juvel vill ha. :D

kram från mig :heart: :heart: :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
MamMalin

Inlägg av MamMalin »

Tack för ditt svar, videung! Allt går riktigt bra för oss alla – lilltjejen har riktigt fattat detta med flaskan redan :D Vi funderar på följande:
:?: Hur vet man när det är dags att gå upp en storlek i dinappen?
:?: Hur gör man med ersättning till nattmålet? Tips? (Bävar inför hungrig bebis-seg vattenkokare-ersättning som inte vill svalna…sen är det ju så ljust när man tar sig ur sovrummet att förälder+bebis blir klarvaken :shock: )
:?: Kan det vara smartare att börja introducera välling och inte gröt inför kvällen vid 4mån eftersom lilltjejen gillar flaskan? Hela familjen suktar 12h-natt vartefter….:sleep:
:?: När man matar med välling – gör man det med samma flaska som man använder till ersättning?

Kramar!
MamMalin

Inlägg av MamMalin »

Hej!
Nu har jag råkat "svära i kyrkan". Pratade välling vid 4månader med vår BVC-tant (som jag i övrigt har en mycket bra kontakt med). Det var visst BIG NO NO :!: (Hade det i bakhuvudet någonstans iaf...) På forumet här är det ju många som lyckas fint med välling tidigare än 6mån...jag undrar om någon vet varför man ska vänta med välling till 6mån när det är ok med gröt vid 4?

Funderar fortfarande på frågorna i mitt förra inlägg.

Tack på förhand!
videunge

Inlägg av videunge »

Hej! :D

Gott att det går så bra för er!

Ärligt talat så tror jag att de vill att man skall vänta med välling pga WHOs rekommendationer om helammning. Välling "konkurerar"ju med amningen på ett annat sätt än annan mat. Tills för bara ett tag sen så var dessutom 6mån välling märkt med 4 mån. Om din skrutt (som min) vill ha - mata för17 ! :D Vi ger välling och det fungerar aldeldes utmärkt!

gröt går aldeldes utmärkt från 4 mån. finns flera sorter. :D

det går att göra ersättning i förväg och ha i kylen. värm bara.

jag använder samma flaska till ersättning som till flaska men med annan napp. Hade lite svårt att hitta en napp som gick "lagom" fort till välling. tog till slut en dr brown napp och klippte en kryssskåra i. perfekt! :roll: :D men annars tänk på att det behöver vara större hål för vällingen är tjockare. brukar stå när man köper nappar vad de är tänkta till.

vad gäller att byta storlek. jag tänker att om det känns som om det tar lång tid att äta så kan man pröva större storlek men är det inget problem så kan man ju ta det lugnt. men var inte rädd för att pröva helt enkelt :D

kram från mig :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
helamig

Inlägg av helamig »

Hej!

Här har det inte varit så jättekinkigt med precis lagom ättemperatur. Välling har gått jättebra från 4 månader. Funkade bra med storasyster också. Jag pratar väldigt lite med vår BVC-tant om sånt jag vet innan kommer väcka åsikter.

Kan du inte ha en termos med lagom varmt vatten eller en med kallt kokt och en med varmt. Sen veta hur mycket du behöver av varje för att få perfekt ättemperatur.

Kan du inte bara värma kvällslurken lite i mikron om du tycker det behövs.

Hoppas du fått svart på allt, annars fråga igen.

KRAM

KRAM
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
MamMalin

Inlägg av MamMalin »

Tackar för era fina svar!
Vi startar idag med gröt - smakis (har avvaktat för att se hur semper och NAN-ersättning funkar med magen). Funkar gröt bra kör vi på, annars blir det att testa välling.

Ingen som vet varför BVC och tillverkarna gör så stor skillnad på rekommenderad start med gröt respektive välling? Jepp - jag är nyfiken - vill veta VARFÖR så jag kan dra egna slutsatser...
MamMalin

Inlägg av MamMalin »

Hej där!
Funderar på lilltjejens matvanor och nattsömn. Hon är nu 4 månader, väger 5,7kg (storleken mindre alltså) och dagarna är enligt följande (baserat på schema från forumet-Torsmamma):

Sov: 12 (kl20-8), 45, 2, 45

Mat: kl 4, kl 8, kl 11, kl 14.30, kl 17.15 och nattslurk 19.30.

Funderingarna är de att hon oftast inte är särskilt hungrig och äter rätt så lite, bara 120ml per tillfälle i snitt dagtid och 60ml kl4 på natten (totalt ca 660ml/dygn). Borde vi justera något på mat och sov? Vi brukar bjuda på flaskan under 1h, oftast tar hon ca 110ml på förstaslurken, sen stor rap, strulande, påvärmning och 10ml till. Räcker det att bjuda under ½h nu? Hon är inte särskilt intresserad på natten, när vågar vi försöka oss på att strunta i nattmålet? Grötamakisar går lite sådär...kanske ska prova välling som nattslurk? Borde man gå ner till att försöka få 11h-natt till att börja med?

Att dra igång kl4 på natten för att bjuda på en halv dl ersättning känns sådär rimligt för alla :wink: Önskar era goda råd! :heart: Tack på förhand!
videunge

Inlägg av videunge »

Hej

Ja det låter ju inte så mycket. Det jag funderar på är, hur går det i övrigt? glad, sover? :D
ibland kan ju störe hål på flaskan göra susen. men varför inte glesa ut mellan målen så blir aptiten bättre. 8)

vårt schema

7 välling

9-9.45 sova

10.30 lunchpure + ersättning

12-14 sova

14 frukt+ersättning

16-16.45 sova

17.30 mat+ ers

18.30 nattvälling

19. sova :sleep:

kram :heart: :heart: :heart:

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Tetz

Inlägg av Tetz »

MamMalin skrev:ngen som vet varför BVC och tillverkarna gör så stor skillnad på rekommenderad start med gröt respektive välling? Jepp - jag är nyfiken - vill veta VARFÖR så jag kan dra egna slutsatser...
videunges teori stämmer bra! Det handlar enbart om att inte konkurrera ut amningen under barnets första levnadsår. Helt enligt WHOs amningskod som svenska myndigheter vridit till nåt förfärligt och implementerat i svensk lagstiftning. När jag höll på att tillfriskna ur min förlossningsdepression var jag, som de flesta, tvungen att passera det arga informationstörstande stadiet. Eftersom den havererade amningen stod för merparten av min depression har jag läst ALLT jag kommit över. Jag har på riktigt läst hela WHOs amningskod OCH läst resultatdelarna av nästan alla studier som refereras till i texten. Det är typ 75 studier :roll: Nu behöver man inte blir lika knäpp som jag :wink: men ilska är bra för att sluta vara ledsen. Sen måste man släppa ilskan också för att kunna gå vidare på riktigt. Jag är nästan där... 8)

Jag hoppas du mår bättre och att ni fått ordning på flaskmatandet :heart: Eftersom det i stort sett är olagligt för tillverkare och BVC att ge skriftlig information om flaskmatning har jag börjat skriva på en lathund innehållande alla trix med termosar, pulverdoserare mm). Kanske skulle vi kunna göra en bra flaskmatartråd... :D
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
videunge

Inlägg av videunge »

Kanske skulle vi kunna göra en bra flaskmatartråd... :D
varför inte? :D Jag tycker det låter jättebra för jag saknade också information när jag började.

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
MamMalin

Inlägg av MamMalin »

Tack för era goda råd! Och tack Tetz för att du lusläst WHOs amningskod - då slipper jag :wink: Skönt att höra vad det är som ligger bakom "välling-förbudet".

Här har gammla trassel rätats ut och nya frågetecken kommit - som alltid!

Lilltjejen slutade själv med att vakna för nattmål, så vi hängde på där helt enkelt! Målen blev större i och med detta. Sen knäckte hon gröt-koden och äter nu ett riktigt grötmål. Kvällslurken omvandlar vi sakta från ersättning till välling, nu är det 2/3 välling i flaskan.

Vårat trassel är vändningscirkus på nätterna! Vi tränar...vet att storebror också hade sådan och som vi fick träna bort.

Allt gott! Kram :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"