Nu är mitt lilla gryn 5 veckor gammal. Hon är min förstfödda, men kommer till en "modern" familj där det redan finns två storebröder. Jag har snokat runt här sen mitten av graviditeten och debatterat med mig själv om standardmodellen är genial eller vansinnig. Well, nu utforskar jag den saken i levande livet istället.
Min slutsats så här långt är att både grynet och vi andra mår bra på en standardmodellsrytm, fast ibland blir jag upprorisk och låter henne sova hela tre timmar (ojojoj
Vi har ju inget schema än men om vi tar gårdagen som exempel - då blev det långa lurar som jag "skyllde" på utvecklingssprånget nu vid 5 veckor, och på att jag ville veta hur hon sov om jag inte väckte henne alls - så såg den ut såhär:
00 - 8:30 sov, vaknade kl 5 och åt
8:30 - 9:30 SM
9:30 - 12:30 sov
12:30 - 14 SM
14 - 16:45 sov
16:45 - 18:45 SM och bad
18:45 - 19:45 sov
19:45 - 22 vaken. Se mina frågor!
Natten efter blev dock lugn; hon vaknade till 22:30, 2:15 och 5:30 och åt, sov annars fram till 8. Vaken 1,5 timmar och nu sover hon igen.
Mina frågor just nu gäller kvällspasset och amningen (jag helammar och verkar ha gott om mjölk).
Dvs - inget stort problem jämfört med många andra familjer, fast kvällen innan tog det nästan 4 timmar innan hon kom till ro - då ammade jag henne och bar och pratade lugnande så som BB beskriver när hon skrek för mycket. Men jag undrar ändå. Ska hon verkligen behöva befinna sig i plågor 2-4 timmar per kväll? Vad säger ni?
Jag ammar henne så mycket jag bara förmår och rapar noga. Är det något annat ni ser, som jag missar??
Hur länge ska jag hålla på? 30 minuter vid två tillfällen under vakentiden, eller längre?
Tackar och bockar på förhand för era tankar om detta!