Teklas öden och äventyr

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Rachel

Teklas öden och äventyr

Inlägg av Rachel »

Hej alla!

Nu är mitt lilla gryn 5 veckor gammal. Hon är min förstfödda, men kommer till en "modern" familj där det redan finns två storebröder. Jag har snokat runt här sen mitten av graviditeten och debatterat med mig själv om standardmodellen är genial eller vansinnig. Well, nu utforskar jag den saken i levande livet istället. :P

Min slutsats så här långt är att både grynet och vi andra mår bra på en standardmodellsrytm, fast ibland blir jag upprorisk och låter henne sova hela tre timmar (ojojoj :wink:) och ofta i sjalen, helt enkelt för att då är jag lugnare och mindre överkoncentrerad än om hon sover för sig själv.

Vi har ju inget schema än men om vi tar gårdagen som exempel - då blev det långa lurar som jag "skyllde" på utvecklingssprånget nu vid 5 veckor, och på att jag ville veta hur hon sov om jag inte väckte henne alls - så såg den ut såhär:

00 - 8:30 sov, vaknade kl 5 och åt
8:30 - 9:30 SM
9:30 - 12:30 sov
12:30 - 14 SM
14 - 16:45 sov
16:45 - 18:45 SM och bad
18:45 - 19:45 sov
19:45 - 22 vaken. Se mina frågor!

Natten efter blev dock lugn; hon vaknade till 22:30, 2:15 och 5:30 och åt, sov annars fram till 8. Vaken 1,5 timmar och nu sover hon igen.

Mina frågor just nu gäller kvällspasset och amningen (jag helammar och verkar ha gott om mjölk).

:?: Mellan 20 och 22 skrek hon nästan konstant, trots att hon nyss hade sovit och trots att hon hade ätit bra hela dagen och jag fortsatte att amma. "Kolik", säger pappan och prövar diverse kurer: homeopatimedel för mig, olika sorters massage av lillan, bära runt i olika positioner osv. Strax före 22 tog han på sig sjalen och tog med henne ut på promenad. Hon somnade direkt och sedan fungerade ju natten hur bra som helst.

Dvs - inget stort problem jämfört med många andra familjer, fast kvällen innan tog det nästan 4 timmar innan hon kom till ro - då ammade jag henne och bar och pratade lugnande så som BB beskriver när hon skrek för mycket. Men jag undrar ändå. Ska hon verkligen behöva befinna sig i plågor 2-4 timmar per kväll? Vad säger ni?

Jag ammar henne så mycket jag bara förmår och rapar noga. Är det något annat ni ser, som jag missar??

:?: Senaste 3-4 dagarna blir hon irriterad vid bröstet efter 15-20 minuter. Hon drar med sig vårtan ut en bit, släpper och småskriker. Tar den igen, släpper efter någon minut. Jag brukar rapa, gå omkring lite och så truga vidare, ta ett blöjbyte och så truga vidare - i helsike heller att man får gå från bordet innan man är mätt, liksom!

Hur länge ska jag hålla på? 30 minuter vid två tillfällen under vakentiden, eller längre?

Tackar och bockar på förhand för era tankar om detta!
Tekla född 31 mars 2011 - SM-tänk fr o m egentliga födelsen
Rachel

Re: Teklas öden och äventyr

Inlägg av Rachel »

Just det ja. Hon sover för det allra mesta på mage, ibland på sidan.
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Hej Rachel och välkommen hit! :)

Grattis till bäbisen och vad bra att ni kör detta "vansinniga" med liten. :) Har du Barnaboken förresten? Om inte köp eller låna den så fort du kan för den är en guldgruva för så många år framöver. :heart: Det är väl Ok med sjal ibland tänker jag. Bara hon kan somna själv också. Det 'är ju liksom det stora med standardmodellen. Och sedan detta med koliken... Vi har ju den erfarenheten att det inte handlar om kolik här. Utan om övertrötthet och överlevnadsångest. Hon behöver få komma till ro med hjälp av er. När hon blir så där "skrikig" vill hon bli lugnad på plats. I och med att man "provar" än det ena än det andra ställer hon bara fler frågor. Jag rekommenderar några länkar här också om du kanske missat de. Och läs förstås kapitlet i BB om kolik!

Kolik:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ilit=kolik

Om förhållningssättet:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

:heart: Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Rachel

Inlägg av Rachel »

Tack Nimrah!

Jag har BB, men hade inte läst kolikkapitlet... jag var så övertygad om att det var övertrötthet så jag nöjde mig med att läsa kvällstrasselkapitlet, och när kvällslur inte hjälpte (hon börjar i regel skrika direkt efter kvällsluren) blev jag bara missmodig...

:?: Kolikkuren, som jag uppfattar den, är helt enkelt noggrann standardmodell med extra trugande vid bröstet + väcka barnet efter 2 timmar. Har jag fattat rätt då?

Jag kör på det... 3-timmarslurarna får vänta några dar, här ska käkas.

:oops: Bikt: jag har inte fått se den där minen av avsmak än. Så antagligen är det mer mat som krävs. Eftersom T har vuxit massor, hoppat upp en kurva mellan födseln och 4 veckor, tänkte jag bara "ja mat kan ju inte fattas för hon växer ju som sjutton". Men argghh #-o nu kommer jag på att det kan vara precis tvärtom... eftersom hon växer så mycket kanske hon behöver massor av mat, mer än vad både hennes aptit och hennes mamma riktigt fattat, för både en tillväxt över "standard" och en storlek över "standard" kräver förstås portioner över "standard"!!!

Återkommer med rapport... men hursomhelst har jag lite hopp, för redan i mina anteckningar från de senaste 5 dagarna ser jag lite ljusning. Vi har jobbat oss ner från 4 till 1,5 h skriktid och upp från 13,5 till 15 timmars sömn. Nu tar jag på mig Attityden och ser med tillförsikt fram emot noll ångest och minst 16 härliga sovtimmar på tisdag!!!
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

:D

Precis rätt! Vilken härlig attityd du har! Fortsätt så så ser vi fram emot din rapport om ett par dagar. :) Det kommer att gå jättebra.

Rachel

Inlägg av Rachel »

Du milde vad vi slet igår. Hon med att äta, käkarna slets väl nästan ut. Jag med att producera och orka sitta still, och hinna äta och dricka ikapp själv.

Resultat dag 1:
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Skrikfri kväll! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Hon somnade kl 21 och vi gjorde morgon 6:30. Blev en hel del ätande under natten men det bjuder vi på. Just nu är stillad ångest den enda prioriteringen; stadigare sömn tar vi tag i (om det behövs) när hon är trygg hela vakentiden.

Nu är det "kolik"-kurdag 2. Lite trixigare eftersom mormor och morfar kommer hit, så vi blir inte helt ostörda i vårt intensiva ätande. Men det här klarar vi.

:?: Brösttrasslandet är kvar. Har läst lite här och ser till att hålla ordentligt. Ofta är det rapande eller begynnande trötthet, men ibland blir jag inte klok på det. Tror att det här hindrar oss från att komma riktigt ända in i proppmätt-kaklet; till sist är hon bara arg och trött och det har gått så lång tid att jag ger upp och lägger för vila. Ska jag bara avvakta och se om det ger sig?
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej! :D

Du har säkert sett att det ligger en ökningsperiod vid typ 6 veckor, och då kan man ju behöva äta massor, också för att få igång ännu mer mjölkproduktion. Här finns våra bästa amningstips samlade: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=19951

:idea: Och så vill jag slå ett slag för 5-minluren: Om du vid behov lägger in en (exakt!) 5-minlur i vakenpasset orkar hon förmodligen äta mer. Brukar hjälpa mot trassel. Och hamnar ni i kvällstrassel nån mer gång så är 5- eller 20-minluren den akuta lösningen, för då brukar de orka äta ordentligt igen sedan. 8)
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej,
vill bara skjuta in - hjärtligt välkommen hit! :heart: :heart:
Och vilken Heureka upptäckt med maten!
Visst är det helt otroligt hur mycket många små Egentligen behöver äta (och sova :D )

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Rachel

Inlägg av Rachel »

Hm, jag var här i morse och rapporterade, men det verkar ha försvunnit...

I alla fall: jorå, det gick! Tack för alla era tips! Skrikperioderna bara försvann. Pyret är fortfarande en Mycket Tydlig Kommunikatör, som högljutt klargör när hennes oerfarna mamma utsätter henne för för mycket intryck, för varma eller för kalla kläder, för lång väntan på bröstet osv. Men det känns ju helt i sin ordning, och så fort jag fattar galoppen blir hon nöjd igen.

Nu har vi lite "semester" ett par dagar, tänkte jag, och använder standardmodellen som "innehållsförteckning men inte tidtabell" - dvs ser till att få plats med mycket amning, gos och delaktighet varje vakenpass, men utan klocka just nu.

Men man blir ju standardmodellerad även som förälder och nu börjar jag bli lite sugen på att få stabilare tider så småningom... men jag lär återkomma om det!
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Vad roligt att det gått så bra för er! :D :D :D :D =D> =D> =D> =D> Njut nu ordentligt på semestern och återkom när du behöver! :heart:

Rachel

Inlägg av Rachel »

Hej!

Himmel vad vi njuter, T och jag. Vardagen är helt ljuvlig såhär vid 2,5 mån och vi börjar så smått urskilja ett schema som jag tänkte skulle få råda från 3 mån.

Jag velar mellan två alternativ:

6:30 vaken 1,5 h
8 sova 2 h

10 vaken 1,5 h
11:30 sova 2

13:30 vaken 2 h
15:30 sova 1,5 h

17 vaken 2 h
19 sova 45 min

19:45 vaken 1,5 h
21:15 sova natt (drygt 9 h, minus nattmål)

nattmål 3:30 än så länge

ca 15 h sömn varav 6 h sammanhängande på natten. Men det där sista vakenpasset brukar inte vara så kul för henne, hon vill nog hellre sova då. Och i så fall blir dagen

6:30 vaken 1,5 h
8 sova 2 h

10 vaken 1,5 h
11:30 sova 2

13:30 vaken 2 h
15:30 sova 1,5 h

17 vaken 3 h
20 sova natt (10,5 h, minus nattmål)

nattmål 2 ggr nu, 1 gång sen... eller ingen?

Då blir det ju 16 h sömn minus det som går bort i nattmål, vilket just nu är ca 2 halvtimmar. Men något får justeras när hon sover över, gissningsvis korta ner förmiddagsluren.

:?: Nu till mina frågor! :?:

:arrow: Jag tänker att om jag kör alt. 1, sent vakenpass, så blir det lättare att få bort det enda nattmålet och därmed få sammanhängande natt. Om jag kör alt 2 så har vi en 11 h-natt nästan klar, "bara" att låta nattmålen falla bort. Eller? Har de två schemaalternativen andra konsekvenser som jag inte förutser nu?

:arrow: Och hur är det med nattmålen... KAN man vagna bort dem när man tycker det är dags, eller BEHÖVER man göra det för att förebygga sömnproblem längre fram? Som det är nu verkar ingen av oss ha sömnbrist, så jag har ingen brådska med att ta bort dem för vårt välbefinnande. Men finns det en poäng med att göra det ändå, för att förebygga problem senare?

:arrow: Vad var det mer... #-o Joo, just det, jag har sett tråden med amningstips men undrar om det finns någon mer tråd med erfarenheter av SM och helamning? Vi trivs jättebra med amningen och jag vill inte sluta, men undrar hur länge det är realistiskt att hon kan sova på enbart bröstmjölk.
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hej

hoppar in och försöker svara på dina två sista frågor
Rachel skrev: :arrow: Och hur är det med nattmålen... KAN man vagna bort dem när man tycker det är dags, eller BEHÖVER man göra det för att förebygga sömnproblem längre fram? Som det är nu verkar ingen av oss ha sömnbrist, så jag har ingen brådska med att ta bort dem för vårt välbefinnande. Men finns det en poäng med att göra det ändå, för att förebygga problem senare?
Nej du kan ta det lugnt, nätterna kan mycket väl lösa sig av sig själva när mer kraftig mat kommer in i bilden (läs gröt och smakisar) Båda mina yngsta sov hel natt av sig själva vid drygt fyra månader. Jag har inte dragit många vagntag på natten. (orkar inte :oops: :lol: ) Välj själv hur du vill göra helt enkelt. Om det utvecklar sig i fel riktning med fler nattmål/uppvak mm så kan du ta tag i det då- tycker jag i alla fall.
:arrow: Vad var det mer... #-o Joo, just det, jag har sett tråden med amningstips men undrar om det finns någon mer tråd med erfarenheter av SM och helamning? Vi trivs jättebra med amningen och jag vill inte sluta, men undrar hur länge det är realistiskt att hon kan sova på enbart bröstmjölk.
Min yngsta är helammad. Vid drygt tre månader började han helt plötsligt vakna tidigare för nattmål- vi hade ett mål runt 03 ca. Jag började med gröt vid 3.5 månad och sedan sov han hel natt några veckor senare. Det är ju individuellt, hur mycket mjölk man har osv, men många bebisar får en ökningsperiod runt 3 månader, och då kan nätterna bli lite trassliga. Jag fortsatte amma ett bra tag efter matintroduktionen, dels på morgonen/eftermiddagsmålet/nattslurk, men även som topping till lunch och kvällsgröt. Jag har faktiskt precis slutat nu när han är 9 månader. Då hade vi bara kvar en liten morgonslurk före gröten. Tycker också det är mysigt när det funkar och att man känner att man har mycket mjölk. Min mellan strulade så hemskt vi bröstet när han blev 3 månader, så där var det skönt för båda att avveckla rätt snart. Då slutade jag vid knappt 6 månader.

Kram
:heart:
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Rachel

Inlägg av Rachel »

Tack för ditt betryggande svar! Njuta på tills problemen eventuellt uppstår låter ju helt okej :D
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"