Sönderbajsad E-lek... =)

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Anna09

Sönderbajsad E-lek... =)

Inlägg av Anna09 »

Hej alla kloka,

startar en ny tråd i denna frågan, hoppas det är okej. :)

Ester har nu börjat bajsa på toaletten. Hon säger "bajsat" (hänger i från när hon sa till när bajset kom i blöjan och hon ville byta) och så vill hon gå på toaletten. Fyra dagar på rad har nu denna angelägenhet klarats av på toaletten, även på en ny toa på ett badhus, så hon är modig och trygg känner jag.

MEN hon är bara i början av processen och säger "till" innan hon så att säga är redo att verkligen göra some business, varpå vi blir sittande på toaletten ett par gånger innan det verkligen händer. Ni som gjort denna resa känner med all säkerhet igen. Jag tycker hon är så duktig (vilket jag inte säger så klart i de orden), och vill stötta henne när hon nu urforskar detta nya i livet.

Hennes vanligaste tid för nr2 är på morgonen, mitt i e-leken. Så när hon säger "bajsat" går vi tillsammans till toa, sätter henne och tittar i pixi-böcker tills det kommer så att säga. MEN, nu är det mest böckerna som drar och lilla damen säger allt som oftast de magiska "bajsat", vi går till toalettten och det kommer ingenting, men det skall "läsa mera" ändå... Med andra ord, mysigt att läsa sagor och sitta på toaletten... :roll: :wink:

E-leken blir söndertrasad. Jag vet att hon de flesta "bajsat"-gångerna bara vill gå på toa och sitta och läsa - MEN jag vet inte hur jag skall hantera detta eftersom hon är så ny i toa-introduceringen. Jag vill ju inte förvägra henne att gå på toa ifall hon verkligen behöver. (jag hör i och för sig på rösten när det verkligen behövs, då låter hon lite ängslig och väldigt angelägen).

Min AW-nerv (som nu är ganska tränad :wink: ) säger att det enbart är frågor, att jag skall leda och lära henne att man går när man verkligen behöver. Så nu går jag fram till grinden, hon kommer och jag tittar ner i blöjan och säger "nähä, inget bajs på gång, då tar iv det när bajset kommer", varpå jag vinkar glatt och säger "då hämtar mamma dig när det är dags att gå ut, ha det så mysigt, hejdå". Ibland får jag hennes glada "hejdå" tillbaka, men ibland blir hon lite förtvivlad över att inte ha fått gå på toa och säger "bajset redan... bajsat redan nu"... varpå jag blir osäker... :oops:

Luttrade bajs-mammor och -pappor - hur göra? :lol: :mrgreen:

PS. Vi kör INTE med belöningssystem, systematisk träning utan agerar högst naturligt och "tar det som det kommer" - bokstavligen.
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Anna09

Re: Sönderbajsad E-lek... =)

Inlägg av Anna09 »

Tillägg:

nu sa hon förtvivlat "bajsat" igen, och såg sådär spänd ut när jag kom in. Jag tog in henne till toaletten, men det kom ingenting, denna gången heller.

Jag vet inte hur jag skall göra. Hon hoppar och säger "bajsat" hela tiden och låter orolig. Men jag TROR att hon bara vill ut från e-leken för att gå på toa en stund....

villrådig... #-o

Tio minuter senare... tillbaka efter en lyckad visit till toaletten. Gumman började nästan skrika av ledsenhet... Vi gick in till toaletten, nu var det inte tal om någon läsning från henne, bara att bajsa. Och det gjorde hon med bravur. "Skönt och härligt sa vi..."

Hur skall jag göra de gånger hon vill gå innan hon är redo på riktigt??? :? :?:
//Anna
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Anna! :D

Snabb tanke: Hur vore det att rationalisera bort "det roliga" i att gå på toaletten, dvs förhålla sig ännu sakligare till själva toalettsittandet? Du hämtar henne när hon ropar, sätter henne på toaletten och går sedan därifrån (hon kan ju ha en bok liggande där att bläddra själv i om du vill, men det är ju bekvämare att läsa den i sängen än på toaletten och det kommer hon nog på själv rätt snabbt) med ett "ropa när du är klar". :wink:
Så undanröja sällskaplighetsincitamentet, typ. 8)
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej Chokladkaninen!

Har tänkt samma tanke och faktiskt inte alls läst för henne varje gång utan grejat i badrummet på egen hand. Vill inte lämna henne, med risk för att hon ramlar framåt ner i golvet. Hon har egen ring från Babybjörn som hon sitter jättebra i, men har inte hajat att hon är ostadig när hon lutar sig framåt.

Men har också hållit mig saklig till det hela. :)

Tack för din tankar! :heart:
//Anna
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"