Från 13.5 h till 11 h över en natt?!

Skriv svar
hannah
Inlägg: 227
Blev medlem: lör 23 jan 2010, 10:01

Från 13.5 h till 11 h över en natt?!

Inlägg av hannah »

Hej,

Min tjej är nu snart 17 månader och har varit helt fantastiskt stabil vad gäller sömn, mat och humör sen hon var 3-4 månader. Visst, några korta strul sessioner har vi såklart haft några gånger, men med facit i hand har det varit ingenting. Sen innan hon fyllde 1 år har det däremot varit helt stabilt, inte en enda natt med strul, inte en morgon som startat för tidigt och ingen utmaning som inte orkat antas. Vi har själva inte kunnat tro våra ögon och öron och inte fatta att det kunde vara så här enkelt och underbart att ha ett så här litet barn. Ni har hört historierna i massor här på forumet, men det är ändå så härligt att få berätta att vi så ofta får höra att vår dotter är trygg och rolig och sooover så bra och vilken aptit!! Vi skyller då på Anna :D

Men jag hade inte startat en tråd här om det inte helt plötsligt hänt något.
För 2 veckor sedan vaknade A helt plötsligt 6.30. What? Ok, en engångsföreteelse tänkte vi när de följande mornarna som vanligt slutade vid 7.30. Men så gick det en vecka och i söndags vaknade hon 7. Ok, fortfarande ingen panik, och 7 är ok och inget vi bråkar om. Samma dag sov hon bara 1 timma på dagen (sover annars minst 1.30 sen 11 månaders ålder). I måndags morgon vaknade hon 6.30 och samma i går och i morse. I natt registrerade jag dessutom hennes vakentid med en app på Iphonen och såg att hon vaknade redan klockan 6! Hon har alltså legat helt tyst i minst 30 min innan hon sade till.
Dessa dagar har hon också bara sovit 1 timma på dagen.

Nu är det inte längre en engångsföreteelse och det är helt klart något på gång. Hon vaknar aldrig ledsen, vare sig på dagen eller morgonen, och vi går inte in till henne förrän 7 tidigast vilket hon verkar tycka är fine. (Om hon inte bara ligger kvar under täcket och gosar med snuttefilten, så står hon upp och stirrar in i persiennerna bakom gardinen.)
Det är kolmörkt i rummet hela natten, svalt och hon sover i eget rum i spjälsäng.

Tills i dag trodde jag nästan att hon hade vattenkoppor, men då de 10-tal plitor jag såg igår inte utvecklats alls utan fortfarande är knappt synbara, så har jag uteslutit det. Tänder har hon i hela munnen och sömnen stördes inte ens av när kindtänderna kom, så jag har svårt att tro att det är något sådant.

Om hon sovit för mycket (19.30 - 7.30 + 1.5(2) timmar på dagen) tidigare, kan de helt plötsligt slå över och bli för mycket? Jag fick just sms från min man som är hemma med henne att hon hade somnat i vagnen. Det har hon aldrig gjort tidigare om det inte varit sovdags (vilket det inte är förrän efter lunch) och jag sa till honom att inte låta henne sova mer än helst 5 min. Tänker att vi annars bara gör saken värre. Eller?

Min fråga är: Hur mycket "ska" en aktiv och sprallig 1.5 års sova? Hur är det med faser vid denna åldern och finns det något vi aktivt bör göra mer än att inte göra någonting tills det är riktig morgon?

Väldigt tacksam för råd och erfarenheter

/H
Annie 20091023
Martin 20110705 (v39+0)
Lilla A 20131006
AMAMA
Inlägg: 376
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:09

Re: Från 13.5 h till 11 h över en natt?!

Inlägg av AMAMA »

:D Hei!

13,5 timer behøver hun nok en stund til, hele andre leveåret sier Anna W.
Kan det være noe fortrots i bildet? Uansett behøver hun nok all den søvnen hun kan få. Hun bør i alle fall ha forutsetningene til å sove det dere mener hun behøver.

Bruker dere ramse?? I så fall gi en Pangramse ved første pip om morgenen når hun våkner. Deretter sparsomt, men ramse etter behov. Bruker dere ikke ramse er det kanskje på tide å innføre det slik at dere kan hjelpe henne å sovne igjen?

(Kan hun se noe der bakom persiennene ? Det begynner å bli lyst om morgenen, så kanskje dere må se over mørkleggingen på nytt??)

Jeg husker at vi hadde en periode med storebror der han sang og pratet og hoppet litt i senga opptil en time :shock: etter legging da han var omtrent på din datters alder. Jeg var urolig for søvnen, men fikk fortalt av Anna W at han har alle forutsetningene han behøver for å sove, og mer kan man ikke gi dem! Det er jo sant. Dette ordner seg sikkert snart.

Til du får flere svar. Alt godt fra meg! :D
__________________
mamma til
Storebror 06
Lillesøster 10
hannah
Inlägg: 227
Blev medlem: lör 23 jan 2010, 10:01

Re: Från 13.5 h till 11 h över en natt?!

Inlägg av hannah »

Hej och tack för föregående svar!

Lilla A kom tillbaka på ett bra sömnspår ganska snabbt. Vi fortsatte att inte göra något alls innan 0700 men annars inga förändringar. Nu sover hon som vanligt igen, men kanske med något förkortad totaltid, dock aldrig mindre än 13h.

Schemat vi har haft sen 11 månaders ålder är:

-Natt 19.30-07.30 (vaknar tidigast 0700 men sällan så sent som 0730)
-Välling direkt när hon vaknar och sen frukost med oss vid 08.
-Lunch 11.30
-Sova 12.30-14.00
-Mellanmål 15.00 (Vuxenportion gröt)
-Middag 18.00 (samma käk som oss+frukt)

Hon äter hur bra som helst och avslutar dagen med en flaska välling. Sen sover hon hela natten. Men min fråga rör hennes insomnande. Både på kvällen och lunch så tar det med väldigt få undantag 30 min. I bland längre ibland kortare. Men alltid lägger hon sig snällt och gosar till sig, sen vet jag att hon står upp redan innan vi gått ut. Det får hon göra tänker vi, och när hon väl somnat går vi in och ställer sängen till rätta, lägger kudden på sin plats och vänder A rätt. Hon har verkligen glad och busig cirkus därinne och ibland prövar hon att ropa på oss. Vi hör tydlig skillnad på om hon bajsat (eller spytt som hon hade gjort en gång) eller om det bara är för att snacka lite. Vi svarar med ramsa på det senare och det nöjer hon sig med.

Tidigare tog det max 10 min för henne att somna på lunchen, om hon inte helt enkelt krashade på studs, men så är det verkligen inte längre.

:?: Är det någon som har erfarenhet av barn som beter sig på liknande sätt? Är det bara så de är och behöver de denna cirkus för att bearbeta dagen?

Det är ju inget problem för oss att lägga henne och låta henne vara, om det nu är vad hon behöver. Men om det är så att något inte stämmer med schemat, så tar jag gärna emot tips. T.ex. funderar jag på om en senareläggning av middagssovet skulle göra skillnad, samtidigt som jag faktiskt tror att hon ÄR trött vid 12.30.

Någon gång tror jag att hon har varit för trött att hon liksom glömmer av vad hon ska göra. Om vi då gått in och markerat att det är sovdags genom att lägga henne ner, så har hon oftast legat kvar och somnat. Som att hon behöver hjälp att komma ur låsningen. Men detta gör vi i regel inte eftersom vi vet att hon vet vad hon ska göra.

Hm, jag blir inte klok på henne med detta. Även om min egen mamma berättar att jag också busade länge i mörkret och ensamheten innan jag somnade. Men det kan väl inte vara genetisk !

Äh, vi har ju inga problem egentligen, men jag funderar ändå mycket på detta beteende och FASAR för den dag då spjälsängen ska bytas mot en vanlig säng eller att hon kommer på hur man tar sig ur själv. Jösses....

/H
Annie 20091023
Martin 20110705 (v39+0)
Lilla A 20131006
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Från 13.5 h till 11 h över en natt?!

Inlägg av TorsMamma »

Hej, vi bearbetar dagen olika. Hon busar. Låt henne vara, precis som du gör.

Schemat ser helt ok ut. Det är 13,5 tim som gäller precis som AMAMA säger. :wink: :heart:

Och som hon också säger "förtrots" dags att ta fram/köpa Barnaboken och läsa om förtrots som tar sig väldans massa olika uttryck.

Du kan även gå in under barnafostran och läsa under "våra favvoriter" och förtrots där. Eller använd "sök" funktionen så går det också.

Håll på tiderna! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
hannah
Inlägg: 227
Blev medlem: lör 23 jan 2010, 10:01

Re: Från 13.5 h till 11 h över en natt?!

Inlägg av hannah »

Tack Torsmamma!

Då kör vi som vanligt. Rutinerna har sett så lika ut länge nu och jag tänker att de liksom borde ändras för att hon blir äldre. Men efter ett år kanske det går lite långsammare med behovsförändringar vad gäller sömn och mat. Skönt med stabilitet, men jag står liksom ändå beredd på strul som beror på att vi inte hängt med. Lite beror det på att alla hela tiden talar om för mig att hon inte kommer att sova och äta så här bra jämt... Helt ärligt, det är rätt sjukt att just mat o sömn funkar så här bra trots cirkus och busläggningar om man jämför med "vanliga barn".

Ja ja! Återkommer när jag får verkliga problem! :-)

/h
Annie 20091023
Martin 20110705 (v39+0)
Lilla A 20131006
AMAMA
Inlägg: 376
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:09

Re: Från 13.5 h till 11 h över en natt?!

Inlägg av AMAMA »

:D :D

Ja, det kjenner jeg igjen. Men man har det ikke som "alle andre". Og det er fantastisk!
Man får, som Anna også sier, bare "holde med"... og gjøre det som man er så hedig (har tur) å vite at funker - med attityden! OG så finnes jo boken og forumet!

:heart:
__________________
mamma til
Storebror 06
Lillesøster 10
hannah
Inlägg: 227
Blev medlem: lör 23 jan 2010, 10:01

Re: Från 13.5 h till 11 h över en natt?!

Inlägg av hannah »

Jo, visst, det är bara att hålla med. Men det är så frustrerande att behöva lyssna på alla som tycker att fasta mat och sovtider verkar jättejobbigt (för den vuxne) att följa, och sen i nästa andetag klaga över matproblem och barn som vaknar flera gånger per natt och kräver att få se på TV!?

Nu när jag väntar ett till barn i sommar får jag också höra att det ändå inte kommer att funka att ha rutiner när man har två. För då behöver ju det stora barnet en massa saker som inte passar den lillas behov..... Det är här jag verkligen inte fattar! För om det är någon gång det verkligen MÅSTE till rutiner för alla inblandade, oavsett om de sover bra eller inte, är väl när man har två med olika behov. Hur ska jag annars få till en fungerande vardag utan att tumma på varje barns enskilda behov av mat, sömn och utomhusaktivitet? A har inte börjat på dagis och kommer inte att göra det på länge, alltså kommer vi ha två ganska små barn hemma samtidigt. Detta är något som mina vänner och bekanta också säger åt mig inte kommer att funka utan bli för jobbigt för mig(!). Men de har ju som sagt inte barn som har fasta mat- och sovtider. Jag tror att det kommer att bli en utmaning och ställas helt nya krav på mig som förälder att ha två barn hemma på heltid, men jag tror också att den bästa förutsättningen för att få det att funka så att alla mår bra är att ha fasta rutiner och en enkel vardag. Jag är i alla fall superpeppad!

Ok, nu har jag ingen fråga, ville bara skriva av mig eftersom jag tillbringat dagen med gnälliga och trötta barn som är "jobbiga" och så "krävande" att storasyskonet omöjligt skulle kunna vara hemma också.

ja ja

/A
Annie 20091023
Martin 20110705 (v39+0)
Lilla A 20131006
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Från 13.5 h till 11 h över en natt?!

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag vill minnas mig att det finns en tråd här någon stans som heter typ "Inte ha de som andra" där man faktiskt resonerar precis som du. Att slippa passa tider med dagis som bara stör i vardagen osv... Rutiner är en trygghet, för alla inblandade. Och få en SM-bebis från början är inte fy skam. :wink: :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Från 13.5 h till 11 h över en natt?!

Inlägg av Sarisparis »

Hej hannah! :D

Vad härligt peppad du lâter inför bebisn°2 :heart: :D

Här är länken TorsMamma tänkte pâ, mycket tänkvärt där.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 40&t=13862

Och sâ lite mera pepp inför att vara hemma med tvâ smâ, läs och njut av Nancys underbara trâd SM, Syskon och Skak i handtag.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 779#181779

Njut av maggen de mânader som är kvar och välkommen in pâ Späda och Smâ sen om du vill bolla lite om lillasyskonet!

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"