Har precis läst sova-boken och laddar nu för att ta tag i min lille 16månaders Karl som tyvärr har (pga av sina päron) fallit tillbaka i dåliga vanor. När han var 6-7 månader genomförde vi din kur (ungefärligt, vi hade inte all info märker jag nu när jag läst din bok). Men det var ramsa och buffning och det funkade! Sedan i januari så for vi till Peru i 6 veckor. 30 timmars resa, 7 timmars jetlag och 30 grader varmt. Det blev helt enkelt kaos med Karls sovrutiner. Nya "dricka vatten/välling-på-natten-rutiner" och att somna med vällingflaskan i vår säng för att därefter sovande bli lagd i egen säng blev nya rutinerna. Och nu sedan en tid tillbaka kan nattningen i värsta fall ta 2 timmar plus att han vaknar ett par-tre ggr på natten då han ofta får lite välling för att somna om. Pinsamt...
Har några frågor som jag inte direkt finner svar på i boken och som jag vore sååå tacksam att få veta innan jag sätter igång:
1.) Nu har han vant sig att somna på rygg, han brukar hamna på sidan rätt snabbt. Hur ska jag lägga honom? På mage? Eller på rygg/sida?
2.) Är det ngn idé att köra buffning eller solfjädern om du tycker att han ska läggas på mage/sida?
3.) Ska man alltså vara tyst när man buffar, solfjädrar eller lägger till rätta och sedan bara ramsa när man är på väg ut ur rummer och sedan utanför? Kan man stå och ramsa vid sängen?
4.) Visst kan vi köra samma ramsa som förut? Och kan vi använda i exakta ordalag den på dagen om han ska sova inomhus (eftersom den inte innehåller ordet "natt")? Eller bör den förändras lite för att skilja mellan nattning och "dagning".
Ja, jag tror att det är det jag behöver för att känna mig extra säker och varglös inför nya satsningen. Tusen tack på förhand för hjälpen!!!
Kramar
//Linn
PS - Har faktiskt tjyvstartat med att låta honom somna själv dagsluren (i vagnen utomhus) och det har gått suvve! tack!