Sova-hela-natten-kuren (igen!) för Karl 16 mån

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Linn E

Sova-hela-natten-kuren (igen!) för Karl 16 mån

Inlägg av Linn E »

hej Anna & alla andra,

Har precis läst sova-boken och laddar nu för att ta tag i min lille 16månaders Karl som tyvärr har (pga av sina päron) fallit tillbaka i dåliga vanor. När han var 6-7 månader genomförde vi din kur (ungefärligt, vi hade inte all info märker jag nu när jag läst din bok). Men det var ramsa och buffning och det funkade! Sedan i januari så for vi till Peru i 6 veckor. 30 timmars resa, 7 timmars jetlag och 30 grader varmt. Det blev helt enkelt kaos med Karls sovrutiner. Nya "dricka vatten/välling-på-natten-rutiner" och att somna med vällingflaskan i vår säng för att därefter sovande bli lagd i egen säng blev nya rutinerna. Och nu sedan en tid tillbaka kan nattningen i värsta fall ta 2 timmar plus att han vaknar ett par-tre ggr på natten då han ofta får lite välling för att somna om. Pinsamt... :oops:

Har några frågor som jag inte direkt finner svar på i boken och som jag vore sååå tacksam att få veta innan jag sätter igång:

1.) Nu har han vant sig att somna på rygg, han brukar hamna på sidan rätt snabbt. Hur ska jag lägga honom? På mage? Eller på rygg/sida?

2.) Är det ngn idé att köra buffning eller solfjädern om du tycker att han ska läggas på mage/sida?

3.) Ska man alltså vara tyst när man buffar, solfjädrar eller lägger till rätta och sedan bara ramsa när man är på väg ut ur rummer och sedan utanför? Kan man stå och ramsa vid sängen?

4.) Visst kan vi köra samma ramsa som förut? Och kan vi använda i exakta ordalag den på dagen om han ska sova inomhus (eftersom den inte innehåller ordet "natt")? Eller bör den förändras lite för att skilja mellan nattning och "dagning".

Ja, jag tror att det är det jag behöver för att känna mig extra säker och varglös inför nya satsningen. Tusen tack på förhand för hjälpen!!!

Kramar
//Linn

PS - Har faktiskt tjyvstartat med att låta honom somna själv dagsluren (i vagnen utomhus) och det har gått suvve! tack!
Morsan

Inlägg av Morsan »

Hej!
Svarar efter förmåga, efter vad jag förstått och vad som fungerat för oss.

Vår son sover fortfarande på rygg i vagnen, men det är aldrig snack om att göra det i sängen, magläge rekommenderas för då kan du buffa och solfjädra så enkelt och bra. (Han sover ju bättre på mage.) Ja, buffa kan behövas för att lugna snubben i början av kuren.
Buffa och solfjädra under tystnad - ramsa på vägen ut och senare utanför dörren.
Jag tror att man kan ha samma ramsa om den inte innehåller ordet natt, men jag tycker själv att det är bra om barnet vet att det är nattning respektive daglur.
Lycka till! Attityd - självklarhet! /Morsan
Leoparden ?r f?dd 3/9-2004
Linn E

Inlägg av Linn E »

Tack för svar! Det jag undrade särskilt var om det är ngn idé att börja lägga honom på rygg eftersom dels att han är så stor nu (16mån) och dels att han har vant sig att sova på rygg. Men jag antar att vi kan testa magläge och se hur det går helt enkelt. Vi ska starta på fre eftersom det är långhelg (=pappan är med och delar :wink: )

På dagen somnar han själv nu i sin vagn utan några som helst problem. Det tog typ en dag sen satt det. Underbart! :D

Tack igen!
//Linn
Morsan

Inlägg av Morsan »

Bra, bra att ni är två!
Peppa varandra och bered er på att vara helt vakna och alerta de första nätterna, jag "sov" på en madrass utanför hans dörr, då hör man minsta pip!
Se till att ha en bra klocka som visar sekunder - skriv upp allt.
Bestäm er för magläge - prova inte! Ni måste tro på det ni gör till hundra procent! (Skiter det sig anpassar man efter hand men då är man lika störtsäker på det nya!) Lycka till /Morsan
Leoparden ?r f?dd 3/9-2004
Linn E

Inlägg av Linn E »

Hej alla,

Ville bara så här efter 5 nattningar rapportera in...
Jo, det går bra. Första natten var jobbig trots att det bara tog 45 min att få Karl att somna. Men man känner sig rätt usel när det håller på som mest och när man önskar att man hade Anna W bakom axeln som kunde berätta hur man exakt ska göra i varje givet (och tycker man unikt) tillfälle. Som tur är lär man sig - och ganska fort. Eller rättare sagt, barnet lär sig... Han vaknade till vid sina givna gamla vällingtider (kl 23 och kl 05) första natten. Men redan andra natten tog det 20 min för insomnandet och inget trassel förrän vargatimmen. Tredje natten körde pappan för att Karls skulle förstå att båda faktiskt "kan" och då blev det frågetecken på nytt i ca 50 min innan han till slut somnade, vargatimmen spökade. Fjärde natten tog det för pappan 20 min. Samma process som för mig alltså. Men ingen vargatimme alls! Vi försov oss :oops: och sprang in 0730 (han ska vakna 0700). Då låg han där och hade precis vaknat och var på strålande humör! I kväll, den 5e nattningen så körde jag igen och det tog 50 min innan allt var lugnt och stilla. Grrr. :roll:

Det känns i alla fall hoppfullt och det är härligt när man känner att man verkligen får en dialog och att instrumenten funkar. Vi har inte buffat mer efter första natten, däremot har vi använt solfjädern några gånger (tyst) och ramsan så klart. Att prassla utanför rummet kom vi på (kom ihåg) andra natten! Det är verkligen ett hett tips! Gamla korsord är bra prasslare, vika tvätt och verkligen skaka dem oskrynkliga, att plocka och småbullra lite lugnt i allmänhet har funkat :) . Och ja, han sover på mage trots att han var van ryggliggare! Inga problem alls. Och mycket skönt att slippa reda ut svinton bak på huvudet varje morgon! :lol:

Och att hela tiden läsa både i boken och här i forumet. Det har verkligen varit till stor hjälp för att hålla vargen stången. Tack alla som skriver in och delar med av erfarenheter och frågor (som sedan får såna bra svar alltså). Jag är så tacksam!!!

Nej nu ska jag kolla på Desperata hemmafruar och sedan sova hela natten (hoppas jag). :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"