SVH natten samma som 5-minutes metoden

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
amanda05

SVH natten samma som 5-minutes metoden

Inlägg av amanda05 »

Hej allihopa och Anna Wahlgren,

Vi har fått massor av bra tips här och vi tycker vi gör en del framsteg här hemma med vår prinsessa.
MEN när vi nu plöjt boken ut och in samt fått massa råd här på forumet så känns det som att vi får olika svar :-(

Vore intressant att få svar från Anna Wahlgren då jag sett att fler frågar liknande saker.

PROBLEMET:
Alltid när vi ska lägga henne så blir hon arg som ett bi och skriker i upp till 15-20min innan hon somnar. (även fast hon är glad när vi går in i sovrummet etc)

IDAG:
Vi lägger henne ner med en solfjäder(vilket hon inte blir lugn av) för att sedan dra en 4:a ramsa. Väntar 4-5 min då hon ändå skriker och kör en ramsa till. När hon börjar somna in av utmattning så kör vi bekräftelseramsan.

FRÅGA 1:
Är inte detta väldigt likt 5 min metoden :-( eftersom man låter henne skrika så länge?

FRÅGA 2:
I boken skriver Anna att hon aldrig låter ett barn skrika och att man ska få lugn på barnet inom 2min, men här på forumet har flera rekommenderat att man ska "backa" och låta barnet skrika.
Nu undrar vi självklart om vi ska få (buffa?) henne lugn i sängen oavsett hur lång tid det tar och sedan ramsa då inte solfjädern inte hjälper? Eller om vi "endast" ska ramsa och låta henne skrika sig till sömns?

FRÅGA 3:
Amanda ska sova till 07.00 men hon har ibland vaknat 06.30 och börjar skrika. Ska man då lugna henne med ramsa och få henne att sova eller ska man bara få henne lugn och sedan plocka upp henne 06.45?

ÖVRIGT:
På natten när hon väl somnat så lugnar hon sig av ramsan om hon vaknar till och inatt sov hon mellan 19.15 och 6.45.

Vi kanske är lite överkänsliga men det känns konstigt att hon ska behöva skrika så mycket varje gång hon ska sova, till slut förknippar hon väl sängen med något tråkigt :-(

Tack för all hjälp so far!

Fredrik & Linda
Linda & Fredrik med v?r lilla prinsessa Amanda f?dd 9/9 2004.
B?rjat SHN kuren 20/5

Mina bilder p? mig finns p? http://spaces.msn.com/members/amanda040909
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej.
Jag hoppas att Anna kommer in och svarar på era frågor, men jag gör ett försök till att börja med.

1. Den stora skillnaden mellan SHN och 5mm är att den förra lägger ansvaret på föräldrarna att hjälpa barnet att lugna sig i sin säng och somna själv. Den senare låter barnet ta det ansvaret själv. Det kan fungera ett tag, men håller inte i längden. I alla fall inte om man har stora sömnproblem.

2. När barnet ställer frågor ska de ha betryggande svar. När föräldrarna gör någon nytt, som de inte brukar göra, så kan barnet bli argt och förbannat eller ledset och förvirrat. Det är inte meningen att barn ska ligga och skrika och gråta så att de blir utmattade och därför somnar, det går inte kuren ut på. Verktygen (buff, solfjäder och framför allt ramsa) ska lugna barnet.
Buffa tills hon tystnar, solfjädra kort och gå ut med ramsa. Så länge det behövs. 2, 3, 4, 5 dagar. Det är viktigt att ni är ÖVERTYGADE ATT NI GÖR RÄTT.
Anledningen att det är så lätt att fortsätta att buffa är att barnet tycker att det är skönt och blir förbannad för att ni inte fortsätter. Den typen av ilska tar inte ramsan på. Den livskrisen måste barnet komma över själv. (men glöm inte bekräftlesen, den tar ansvaret från barnet). Det är därför det är så viktigt att backa i tid. Men hon ska fortfarande inte skrika sig till sömns.

3. Det bästa är att få henne att somna om. Då kommer det att gå lättare att få till väckningen kl 7. Om ni väcker så tar ni ansvar för vilken tid hon ska vakna. Då behöver hon inte bekymra sig om det. Jag märker hemma att har Vera vaknat själv några morgnar och man låter det vara och tar upp henne tidigare, så tenderar hon attvakna tidigar och tidigare.
Glöm inte att det ska vara JÄTTEKUL att varkna. Födelsedagsfest varje dag.

Övrigt. Jättebra! Ni är på god väg, så ge inte upp nu! Det tar lite tid att få det att sitta ordentligt.

Kram på er!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
father of sons

Inlägg av father of sons »

Hej :D

Mitt tips är att se vad "skrik" är.
Se det som frågor, vad frågar hon?
Svara på frågorna, betryggande.

Allt är inte skrik, skrik. Lär er höra vad som är reaktion, vad som är frågor, när hon är förbannad och svär.
Olyckligt ledsen ska hon inte vara - men bli arg och reagera måste hon få göra. Då ska ni inte ramsa!
Ge en bekräftelseramsa när hon gör rätt, efter reaktionen.
Tänk - "vad är det jag bekräftar och odlar här?"

Lästips: http://www.annawahlgren.com/extra/skrika.htm

Lycka till!

:D
amanda05

Inlägg av amanda05 »

Måste bara tala om....
att ikväll (9:e natten) kände jag att det inte var rätt att bara lägga ner lill-tjejen och göra en kort solfjäder för att sen lämna rummet utan att hon blivit lugn (som vi nu har gjort ett par nätter, hon har inte blivit lugnare av att vi har backat, utan fortsatt skrika så fort vi lägger ner henne i sängen.) :cry:
Så jag buffade tills hon blev lugn och lite till (inte alls så att hon somnade), sen gjorde jag en kort solfjäder, och då jag lämnade rummet började hon gny, men lugnade ner sig av ramsan. Sen höll hon på att "snacka" och gny och lite små skrik till och från och jag svarade med ramsa. Det tog iofs 20 minuter innan hon somnade, men det kändes såååååå skönt att inte hon var arg utan lugn. :D
Känns verkligen som en vinst ikväll!!!

Ska bli kul att se om hon sover lika bra som igår natt, då hon sov hela natten utan att vi behövde ramsa en ända gång! :wink:
Linda & Fredrik med v?r lilla prinsessa Amanda f?dd 9/9 2004.
B?rjat SHN kuren 20/5

Mina bilder p? mig finns p? http://spaces.msn.com/members/amanda040909
Morsan

Inlägg av Morsan »

Grattis!
Nu tror jag att du hittat rätt spår! Buffa, när det fungerar bra om några nätter kan ni gå till solfjädern och sedan bara stoppa om och ramsa på vägen ut som vi gör nu (efter flera månader). Trägen vinner. Det gäller att hitta rätt i kommunikationen mellan Dig och ditt barn. Det ska inte kännas som du beskrev i första inlägget, det är inte fel på SHN-kuren men det tar ett tag att hitta rätt "frekvens".
Kör hårt! Morsan
Leoparden ?r f?dd 3/9-2004
Morsan

Inlägg av Morsan »

PS...
Vi började kuren med att buffa varje kväll. /Morsan
Leoparden ?r f?dd 3/9-2004
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Härlig läsning. Nu är ni nära! :D

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Jennie

Inlägg av Jennie »

Fortsätt så! Så är ni snart i hamn :D

Håller med Father of a son, lyssna på "skriket". Om jag minns rätt så brukar AW säga att det är inte farligt att vara arg, men det är inte bra att vara riktigt, riktigt ledsen (rätta mig om jag uttryckte mig fel) Så barnet skall alltså inte jobba sig upp i det som en del brukar kalla hysteriskt skrik. Men att ligga och smågråta lite och att gny är inte farligt.

Angående uppvaknandet på morgonen håller jag med föregående talare. Det enda som gäller är att få barnet att somna om. Vi har haft problem med "vargtimmen" till och från. Till slut hajade morsan :shock: och lät honom somna om (här gäller det att ha nerver och att ha attityden, du vet 8) ) Det kunde ibland ta tid t o m så att vi fick gå över marginalkvarten, men han somnade om! Och efter 1-3 sådana morgnar vaknar han aldrig tidigare numera (nåja, ibland, men då somnar han direkt om efter ramsan)

Det var mina tips! :D
Mamma till två goa gossar födda -99 & -03.
shn-kuren införd julen 03 på yngsta med underbart resultat!!!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"