Vi har fått massor av bra tips här och vi tycker vi gör en del framsteg här hemma med vår prinsessa.
MEN när vi nu plöjt boken ut och in samt fått massa råd här på forumet så känns det som att vi får olika svar
Vore intressant att få svar från Anna Wahlgren då jag sett att fler frågar liknande saker.
PROBLEMET:
Alltid när vi ska lägga henne så blir hon arg som ett bi och skriker i upp till 15-20min innan hon somnar. (även fast hon är glad när vi går in i sovrummet etc)
IDAG:
Vi lägger henne ner med en solfjäder(vilket hon inte blir lugn av) för att sedan dra en 4:a ramsa. Väntar 4-5 min då hon ändå skriker och kör en ramsa till. När hon börjar somna in av utmattning så kör vi bekräftelseramsan.
FRÅGA 1:
Är inte detta väldigt likt 5 min metoden
FRÅGA 2:
I boken skriver Anna att hon aldrig låter ett barn skrika och att man ska få lugn på barnet inom 2min, men här på forumet har flera rekommenderat att man ska "backa" och låta barnet skrika.
Nu undrar vi självklart om vi ska få (buffa?) henne lugn i sängen oavsett hur lång tid det tar och sedan ramsa då inte solfjädern inte hjälper? Eller om vi "endast" ska ramsa och låta henne skrika sig till sömns?
FRÅGA 3:
Amanda ska sova till 07.00 men hon har ibland vaknat 06.30 och börjar skrika. Ska man då lugna henne med ramsa och få henne att sova eller ska man bara få henne lugn och sedan plocka upp henne 06.45?
ÖVRIGT:
På natten när hon väl somnat så lugnar hon sig av ramsan om hon vaknar till och inatt sov hon mellan 19.15 och 6.45.
Vi kanske är lite överkänsliga men det känns konstigt att hon ska behöva skrika så mycket varje gång hon ska sova, till slut förknippar hon väl sängen med något tråkigt
Tack för all hjälp so far!
Fredrik & Linda