reparera sömnen

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
videunge

reparera sömnen

Inlägg av videunge »

Hej allihop.

har haft en underbar liten sovare( nu drygt 2 år) som hör och häpna (enl vännerna) har bett om att få lägga sig. Sen blev det fel. har läst runt lite här på forumet och insett ett av misstagen. vi liksom så många andra tog bort spjälsängen aldeledes för tidigt med oro som följd samtidigt som dottern började signalera att det var dags att korta av middagssömnen. inför störtfloden av frågor och urhopp ur sängen började vår attityd vackla. :oops:

I kväll betstämde vi oss för att nu är det dags. Vi hade välkommen tillbaka spjälsängenfest med ballonger som ungen älskar. HOn fick välja påslakan och hjälpa till att bädda. :D så glad. fjantade och tokade oss. sen har vi tagit oss igenom känsloregistret från rent ut sagt förbannad, massa frågor om ALLT. har klättrat ur sängen massor med gångeroch sen fått klättra i igen (mycket bra tips) . i slutet klättrade hon i bara jag gläntade på dörren.

hon fick också köpa en aldeledes egen väckarklocka som vi ställde. åh vad glad hon blev.

det tog sina 45 minuter men faktum är att jag känner mig tryggare den här gången än när vi kurade för jag är säker på att det är rätt. mammas attityd är på topp sä att säga. 8)

vill att lilla älsklingen skall få må så där bra igen. för tillfället sover hon så gott. underbart.:-$
Så det går nog ganska bra men det skulle vara så gott med lite påhejning. vet sen förra gången hur mycket det gör.

KRAM till er alla som kämpar! och alla andra med så klart :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
miar70
Kontakt:

Re: reparera sömnen

Inlägg av miar70 »

videunge skrev:Så det går nog ganska bra men det skulle vara så gott med lite påhejning. vet sen förra gången hur mycket det gör.
:D Det är väl klart att du ska få påhejning: Heja På \:D/

Din attityd kommer att fixa det här, med lite hjälp av spjälsängen då :wink: Tack för att du berättar om hur ni gjort och fortsätt gärna berätta till inspiration för andra här på äldrebarn (det är många som byter ut spjälisen för tidigt).

Hoppas tösen sover ända till nya, fina klockan ringer i morrn bitti!

Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Elle

Inlägg av Elle »

Heja heja \:D/!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
videunge

Inlägg av videunge »

Hej allihop och tack för stödet.

vi hade lite otur och lyckades hitta en liten maginfluensa. så tre uppvak med ombyte på barn och säng...stackars liten. :( MEN hon somnade efter varje gång efter ett urhopp ur sängen och en ramsa efter det. och sov tills nya fina klockan ringde! \:D/ Ville upp och kissa och fick göra det på rummet i potta. (det var ett mycket bra tips. grunnat en del på hur man skall göra när det är dags att sluta med blöjor och det här fungerade kanon, Tack!)
insåg dock att hon tänkte siitta där för tid och evighet bara för att mamma skulle vara kvar så jag gick och sa att "säg till när du är färdig". då var det inte lika kul längre.

i kväll gick det fortare att somna. efter tio minuter la sig lillan ner och somnade sött. :sleep: :heart: hon var rätt arg ett tag, frågade massor ett tag och studsade ur sängen flera gånger. mamma var våldsamt upptagen med att städa badrummet (som i och för sig behövdes).

det som har varit förut är att hon börjat dra igång redan vid kvällsmaten med "jag är inte trött! (fast ögonen går i kors) jag vil inte sova. det har varit svårt att få henne att skratta. nu har vi försökt att tänka på att busa runt när hon börjar och sedan bara köra godag yxskaft ramsa när hon säger att hon inte vill efter att hon lagt sig. klättra i sängen har hon fått göra varje gång. Jag menar det är ju klart att det är skönt att sova. Tänker vi rätt?
idag kunde vi ialla fall distrahera henne och busa upp henne när hon började med att hon inte var trött tills hon låg i sängen och när hon sa det där och studsade upp så svarade vi bara med ramsan efter att hon fått böka sig i sängen själv. men som sagt det gick ändå mycket bättre idag.

kramisar till er allihopa och kämpa på!
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Go mamma, attityden är tydligen påkopplad :wink: :D
nu har vi försökt att tänka på att busa runt när hon börjar och sedan bara köra godag yxskaft ramsa när hon säger att hon inte vill efter att hon lagt sig. klättra i sängen har hon fått göra varje gång. Jag menar det är ju klart att det är skönt att sova. Tänker vi rätt?
Helt rätt, du har läst läxan :thumbsup:

:heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
videunge

Inlägg av videunge »

Hej allihop!

hade ett par uppvak i natt men ramsa och ev i klättrande i säng fungerade. när det var glad morgon skrek ungen "sova mer! sova mer!" stackars liten :oops: tänkte mamma och kände sig för en stund som en bov men vi måste ju komma in i rutinerna igen och hon har mycket att ta igen.

vill dela med mig av riktigt bra tips för att få trött och tjurigt barn att skratta. ballongvolleyboll!:D
den ena av oss höll L och hjälpte henne att sparka ballongen i luften och den andra tog emot och bollade tillbaka. succe! (och riktigt kul som stor också)

ett "jag är inte trött" vid maten men sen inga protester förrän precis i nedläggandet. men tack vare goddag yxskaft så la sig protesten på 2 min och sen fick hon bekräftelseramsa, en liten liten fråga som ramsades och nu sover lillan sött på utsatt tid! hoppas bara hon sover hela natten också. :sleep:

Stora kramar till er! :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
videunge

Inlägg av videunge »

Hej allihopa!

idag var det pappas tur att lägga så nu testades det tre gånger men nu sover lila älsklingen sött.

vill bara bolla lite funderingar på tider. L är ju snart 2 och ett halvt. 12 h natt är det som gäller. men sen...

middagsluren försvann för att det kändes som att hon var jättepigg på kvällen när hon också sov långa nätter. (för pigg) hon gjorde nämligen det ibland. fast nu känns det som om jag har en liten tjej som är trött som aldrig förr, kanske för att sömnen börjar komma tillbaka och bli mer regelbunden...?

börjar fundera på om jag låtit mig manipuleras av en 2åring som "inte vill" sova middag. :oops:

funderar på att lägga in en middagslur igen, ialla fall ett tag. vad tror ni andra?

Kram på er! :heart: :heart: :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej och grattis till fin sömn. :D

En vila är alltid skön, både för liten och stor.

Här hemma lyssnade tjejen på cd-saga och somnade efter en stund. Vid denna ålder varierar sömnbehovet en del. Vissa sover 1 1/2 timme och klarar ändå 12 timmars natt medan andra sover 45 minuter.

Saga tycker jag är ett bra alternativ så kommer hon ändå ner i varv och tar sig säkert en tupplur.
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
videunge

Inlägg av videunge »

Hej på er!

jo jag har bestämt mig att det får bli en lur ett tag framöver. men eftersom hon går på dagis så kan jag inte riktigt styra över det men har sagt att upp till 45 minuter så länge så får vi se.

i kväll gick nattningen kanon! :D till slut när jag skulle larva mig på väg till sängen sa unge "gå vanligt mamma! sen la hon sig utan ett pip och somnade. \:D/ lilla trötta tjejen, ville bara få sova...

kram på er! :heart: :heart: :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
helamig

Inlägg av helamig »

Härligt \:D/
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
videunge

Inlägg av videunge »

Hej

har haft en tuff natt i natt( och igår). lillan hade sovit si så där, vaknat tidigt i går natt. på dagis ahade hon knappt ätit.åt dock skaplig kvällsmat hemma
så i natt vaknade hon först vid 23. somnade av ramsa, inga problem, nä'sta gång vid 4,40 pangramsa.somnade efter en stund. vaknade vid 5 drygt. pangramsa. somnade efter en stunds argt mutter. vaknade vid kvart i 6. pangramsa. men sen sov hon nog inte mer. låg och muttrade argt. gjorde husljud. tystnade ibland. började låta ledsen och fick en ramsa men då blev hon JÄ<TTEarg. Härjade om dumma mamma! vill inte sova! passade på att ta upp sen i en paus i det hela. När jag kom in ock skulle väcka ville hon inte alls komma upp. Sova mer!!!! tog en bra stund att lugna. bara funderar på hur man bäst hanterar sånt här. Kändes också rejält trött efter dagis, men hon sover inte mer än 20 min där. skulle förmodligen behöva mer...?
om hon inte vill sova så lägger dagis inte.
idag har jag henne hemma för dagis få inte i henne att äta när hon är så trött och då bler det bara värre.

kramar frågn johanna
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "