7 veckor och SM

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Jema

7 veckor och SM

Inlägg av Jema »

Hej!

Min lilla tjej är 7 veckor gammal och jag har precis börjat med SD. Egentligen var mitt mål att börja fullt ut redan från början men då jag inte hade tillräckligt med mat då så skrek min dotter för jämnan (såklart) och vi fick ge tillägg efter varje amning så jag har kämpat järnet med att "bara" stilla överlevnadsångesten till att börja med. Nu tror jag vi har uppnått det och mat finns det mycket av nu. Så det är dags att börja styra upp tillvaron lite.
Igår följde vi SD hela dagen med strävan efter 2-2. Vi hade morgon kl 07 och då hade hon sovit från 21.00 med mat kl 02 samt kl 05.30.
På morgonen var det dock svårt att hålla henne vaken, hon var helt slut men jag har läst att många har kortare vakentid just på morgonen. Hon fick mat en timme efter att vi gjort morgon så att det skulle vara 2 timmar mellan maten och då åt hon med god aptit . Sedan sov hon 2,5 h i vagnen.
Nästa mål blev lite mer problematiskt då vi skulle till BVC och såklart så dåsar hon till i bilen på vägen dit och hem trots att jag tjoar, totalt 20 min. När vi kom hem vaknade hon igen trots att det då var dags att sova egentligen. Men hon fick lite mer mat och så somnade hon en timme senare än planerat. Sov sen 2 timmar.
Nästa sovtillfälle sov hon endast 30 min.
Natt kl 20.30 och så vaknade hon för mat kl 01, 04 samt 05.50. Morgon kl 7 och så fick hon mat kl 8.
Jag lägger henne i egen säng på kvällarna sedan en tid tillbaka och hon somnar då själv oftast. På nätterna somnar hon om direkt efter maten, även om jag bytt blöja på henne också.

Vår stora tjej (snart 4) SHN-kurades vid 10,5 månader och har sovit perfekt ända sen dess. Hon har natt mellan 19-07 och det är det jag strävar efter med vår lilla tjej så småningom.

Behöver nog lite peppning o tips om hur jag sakta men säkert kan inrikta mig på vårt mål. Hon har somnat 20-21 ända sedan hon föddes men alla nätter är ju inte så bra som de senaste med endast 3 uppvak. Hon vaknar ibland varannan timme på natten och det är ju inte så kul för någon utav oss.
Dessutom undrar jag hur jag ska gå tillväga när man måste avvika från de vanliga rutinerna som igår då vi var på BVC och hon somnade oplanerat 2 gånger á la 10 min. Hur hanterar man resten av dagen då? Nästkommande mål?
Jag stressar väl upp mig onödan men jag kände mig verkligen jättestressad när det inte gick enl planerna.
Lite rörigt blev det men hoppas nån kan hjälpa!
:)

Hälsningar Jema

Inlägg av Jema »

Jag menar förstås SM-Standardmodellen i mitt inlägg ovan och inte SD.. :oops:
Helt otroligt vad en trött hjärna kan få till...

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Jema! :D

Välkommen till SoS och grattis till den lilla skruttan! :heart:

Jag trodde att du med SD menade social delaktighet och började så smått fundera på vad du skulle med sånt till vid 7 veckor.... :lol: Men sedan förstår man förstås från ditt inlägg att det är SM du pratar om. :D

:idea: Jag tycker att det är helt riktigt att prioritera smekmånad, mycket mat och stillad överlevnadsångest först med en liten! :thumbsup: Särskilt bland föräldrar som har kurat sina äldre barn är det vanligt att man ger sig den på att "minsann göra rätt från början den här gången" och så glömmer man både smekmånad och att en stillad överlevnadsångest är grundbulten för en ordnad tillvaro. Alltså: prestationsångest = dåligt. O:)

:idea: Det låter också som att du har börjat din uppstyrning bra - vi brukar rekommendera att man bestämmer vilken tid dagen börjar och slutar och försöker hålla rytmen 2h vaken - 2h sova däremellan. Sedan håller man koll på hur ens eget barn verkar vara funtat och skriver gärna ned klockslagen dag för dag för att se vad det finns för tendenser. T ex är många barn lite morgontrötta och orkar inte med ett vakenpass på 2h på morgnarna, men i gengäld kan de klara sig på att sova 45 min + en reservlur på 20 min på kvällskvisten. Det gäller alltså att försöka hålla en rytm i bakhuvudet, men inte låta den växa till ett tvång.

:idea: På det här sättet brukar man bli redo att sätta ett schema vid 2 mån (läs i Barnaboken om Hugo, 2 mån, där står precis hur det ska gå till! :D). Det är bra att vänta till 2-månadersdagen, för det ligger en ökningsperiod där ni är nu, som kan ställa till det lite för en del. Och då är det bättre att hålla sig lite mer flexibel tills man är igenom den, så man inte får tillbaka en massa överlevnadsångest.

:idea: Jag vill också råda dig att vänta med att ta tag i nätterna och koncentrera dig på dagarna först. Om ni befinner er i ökningsperioden så kan man få nattmata lite extra i ett par nätter pga det, men annars är det rätt stor chans att nätterna stabiliserar sig av sig själva när ni får ordning på dagarna. 8)
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
chokladkaninen

PS. Jag ändrade till SM i titeln på din tråd. :D
Jema

Inlägg av Jema »

Tack så mycket för svaret!
Ja jag märker att vi är i en ökningsperiod nu. Lilltjejen har alltid ätit mycket men just nu äts det massor! :)

Igår började dagen vid 7 och vi körde 1,5 eller 2 timmar vaken och 2 timmar sömn. Det fungerade väldigt bra. Dock brukar det bli struligt efter kl 17 att få till en lur och det slutar med att hon sover (om hon somnar alls) i min famn 20-30 min innan det är dags för bad. Då orkar hon också med att äta bra sen innan läggdags. Vi lade henne kl 19.30 igår men jag fick gå in flera gånger innan hon somnade 20.20. Då somnar hon själv i egen säng vilket är jätteskönt.
Sedan sov hon 20.20-01.30, åt o somnade om direkt och sen vaknade hon 4.30 igen för mat. Kl 5 vaknade jag av att hon låg och stånkade i sin säng. Hon var inte ledsen utan låg bara o stånkade men efter en halvtimme började hon gråta.
Jag tänkte att hon kan ju inte vara hungrig igen redan 5.30 för hon åt mkt en timme tidigare. Var dock osäker ändå i och med att vi är i en ökningsperiod så kl 6 gav jag henne mer mat. Hon tog ett par tre tag innan hon somnade så hungrig var hon ju inte. Sen la jag tillbaka henne i sängen, men hon vaknade direkt och skrek. Försökte buffa men hon körde bara ner huvudet i madrassen så att hon inte fick någon luft så hon somnade sen i min famn i en kvart innan vi gjorde morgon kl 7.15.
Nätterna och läggningarna fungerar alltså bra med två rejäla matningstillfällen men så kommer det där trasslet på morgonen när hon inte är hungrig men ändå inte kommer till ro trots att hon är trött.
Jag vill inte att hon sover i vagn på nätterna eftersom det fungerar så bra att somnar själv i sin säng men jag vill ändå inte göra morgon kl. 05 eller 06.
Vad ska jag göra? :?:

Sen undrar jag återigen hur man brukar göra när man måste avvika från 2-2 på dagen för tex BVC-besök som hackar upp dagen lite?
Jag har ju som sagt SHN-kurat min äldsta tjej och då var vi behårda med tiderna för mat och sömn men hon var ju nästan 11 månader och min lilla är bara 7, snart 8 veckor så jag känner mig ändå lite osäker.

Hälsningar Jema

Inlägg av Elle »

Hej Jema och varmt välkommen till oss :D. Grattis till lilla juvelen :heart:

Jag vill påminna dig om vad chokladkaninen skrev i sitt svar ovan:
chokladkaninen skrev::idea: Jag vill också råda dig att vänta med att ta tag i nätterna och koncentrera dig på dagarna först. Om ni befinner er i ökningsperioden så kan man få nattmata lite extra i ett par nätter pga det, men annars är det rätt stor chans att nätterna stabiliserar sig av sig själva när ni får ordning på dagarna. 8)
Angående BVC med mera så styr det till lillans vakentid så gott det går. Annars får man snickra ihop den dagen om det blir lite tokigt med tiderna och ta nya tag dagen efter.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
chokladkaninen

Jema skrev:Jag blir snart tokig. På riktigt. Min dotter matvägrar!
Jag har världens finaste lilla bebis som närmar sig 3 månader men amningen är ingen dans på rosor. Långt ifrån.
När hon kom till världen tog det nästan fem dagar innan mjölken var på plats och vi fick ge tillägg med kopp i några dagar efter varje amning. Jag arbetade hårt med att stilla överlevnadsångesten. (Jag har haft SM som mall från start men utan tvång).
Sen kom mjölken dit den skulle och jag har bra med mat men det skriks väldigt mycket vid matningstillfällena. Det har hänt att det fungerar gnisselfritt och att hon äter på bra (var stor i maten från början) men för det mesta så skriks det en hel del så fort hon märker att det vankas mat. Hon vägrar ta bröstet, spänner sig som en stel rak pinne och bara skriker ända tills jag tar bort henne från bröstet, då är hon hur glad som helst igen. Jag fattar ingenting känns det som. Min stora tjej var en riktig snuttis och kunde knappt vänta när hon såg att det var dags för mat och så kunde hon ligga och snutta i timtal om hon fick.
Denna lilla sessa avslutar snabbt sina måltider och vill sällan snutta.
Jag tycker att jag har provat allt; sitta stilla, luta mig framåt, luta mig bakåt, gå, stå..osv osv...men hon blir lika arg hur jag än gör.

Låter kanske konstigt men det känns som att hon inte vill äta och gör allt för att slippa det. Så är det naturligtvis inte förstår jag ju men jag kan inte komma till botten med varför hon inte äter.
Hungrig är hon ju men vill inte äta ändå. Hur har jag då löst det?
Jo för att hon ska få i sig något överhuvudtaget så får jag vänta nästan 4 timmar sen hon senast åt och då stoppa in nappen. Hon är då riktigt trött såklart och somnar nästan direkt. När hon sovit 2-3 min drar jag snabbt ut nappen och fram med bröstet och hon tar det då oftast fast med viss tvekan och så äter hon från både bröst 1 och 2, oftast. Någon påfyllning blir det då inte tal om som ni förstår.
Ibland har det fungerat att ta upp henne direkt när hon vaknat efter en lur men då gäller det att vara snabbare än blixten innan hon vaknar till och fram med bröstet men ofta släpper hon och börjar skrika när hon liksom inser att hon faktiskt äter och så är cirkusen igång. Detta är heller inget jag kan göra så ofta då jag har ett barn till att ta hand om och någon påfyllning vill hon i princip aldrig ha. Tilläggas bör kanske att NÄR det fungerar med amningen så vill hon äta med 2,5 timmars mellanrum.

Jag är ju orolig att hon inte får i sig tillräckligt med mat när hon håller på så här. Senaste vägningen på BVC visade att hon gått upp Ok men kurvan hade planat ut.
Sömnen dagtid fungerar bra. Morgon kl 7 och 2-2 hela dagen fram till 16 ca. Ev en 20 minuters lur om det är kris. Sen är det natt ca kl 19.30. När amningen på dagtid fungerar bra äter hon 2 ggr/natt. När det strular som nu vill hon äta ca 4 ggr
På nätterna är det sällan några problem med ätandet, då äter hon på bra utan protester och somnar sedan om direkt.

De två lurarna på dagtid fungerar alltså bra, trots problem m amningen.
Min slutsats är att hon äter tillräckligt bra för att kunna sova på dagtid med inte tillräckligt bra för att kunna sova bra på natten...
Som jag inledde inlägget: jag blir snart tokig av att hon skriker så fort jag ska ge henne mat, det tär något enormt på krafterna och jag vet inte vad jag ska göra och jag är orolig för min dotters välbefinnande för det kan ju inte vara så kul att bli så arg/ledsen varje gång hon ska äta även fast hon är hungrig.
Är det bara en fas så jag bara ska härda ut? Eller vad ska jag göra???
Alla tips mottages tacksamt.
Hjälp!
Jema skrev:Uppdatering: Hon vaknade 3 ggr inatt för mat, åt då med god aptit och utan strul. Senaste gången kl 5.30 sen somnade hon om till 7. Visst är jag tveksam till att ge henne då vid 5.30 men eftersom hon äter så dåligt på dagen så tänker jag att varenda droppe räknas väl.
Erbjöd mat direkt kl 7 och sen flera ggr fram till 9 då det var dags att sova men icke, hon totalvägrar och börjar skrika så fort bröstet kommer nära.
Stoppade in nappen som hon så gladerligen tar och så somnade hon i min famn, jag drog ut nappen och snabbt in med bröstet och hon åt...men bara lite.
Försökte truga och även byta bröst men hon ville inte ha.
Nu sover hon sen 9.30. Usch jag blir så ledsen :(

Jag har alltså provat att erbjuda både i början av målet, i mitten och på slutet och inget av det fungerar.
chokladkaninen

Vi gillar att ha all info om samma barn i samma tråd så jag stänger den nya och så fortsätter vi här. :wink:

Kan du berätta lite om hur dagsschemat ser ut/vad ni har för rutiner på dagarna? Så kan vi försöka felsöka lite ihop - det låter ju onekligen som att ni skulle behöva strukturera upp dagarna lite och få bort något/några nattmål för att hon ska få lite aptit på dagen. :D
Jema

Inlägg av Jema »

Ok jag förstår :)

Jag har noterat min dotters tendenser ett bra tag nu och vi har kört på det. Jag har tyckt att två nattmål har varit ok men 3-4 som det varit nu när amningen strular på dagen är väl inte optimalt. Men jag jämför väl med hur det var med storasyster som vaknade 10-15 ggr/natt tills hon kurades vid 10 månader...
Nedan är alltså lilla tjejens tider som hon verkar föredra.

7.00 Morgon
9.00 Sova 2-2,5 timmar
11.00-11.30 vaknar
13-13.30 Sover 2-2,5 timmar
15.30-16 vaknar
17.30 Sover ibland 20 min
19.30 Godnatt

När det fungerar brukar hon äta ca kl 01 och 04 på natten.
Under vakentiden så erbjuder jag såklart mat, mat, mat. Vi byter blöja, busar, hon ligger på filt och tittar på saker och så får hon hänga med runt i huset på det vi andra gör. Efter 2 timmars vakentid brukar det inte vara några större problem att få henne att somna. Vanligen sover hon numera ute och det räcker ofta med att jag packar ner henne i åkpåsen och rullar ut henne så somnar hon. Hon tenderar dock att vakna till lite någon/några ggr och då räcker det med att dra några tag i vagnen så tystnar hon och somnar om.
På kvällen läggs hon i sin egen spjälis.

Jag är väl av den åsikten att om dagarna fungerar så fungerar nätterna så mitt mål har hela tiden varit att ge så mkt mat som möjligt när hon är vaken på dagarna och så löser det sig. Men någonstans har det ju hänt något eftersom hon nu inte vill äta på dagarna- I förmiddags när hon vaknat efter sin första vila så åt hon faktiskt bra från båda brösten ca 10 min efter att hon vaknat, men någon påfyllning var hon inte intresserad av.

Ja, var börjar jag? :)

Hej igen! :D

Det första jag ser är att hon har lite mycket sovtid på schemat - 11,5 + 2,5 + 2,5 + 20 min blir närmare 17h. Så om du börjar väcka henne på de första lurarna så att du får t ex 11,5 +1,5 + 1,5 + 45 eller 11,5 + 1,5 + 2 + 45/20min istället så hamnar du mycket närmare de rekommenderade 15,5 sömntimmarna vid 3 mån. :D Det borde redan det ge lite färre uppvak på nätterna. Och får hon mindre mat på nätterna så blir hon förmodligen sugnare på dagen. :wink:

:idea: Jag skulle nog råda dig att bestämma tid för ett nattmål och vagna om hon vaknar vid nån annan tid, så att hon vänjer sig vid att det är på dagen man äter. 8)

:idea: Vad har du för mattider på dagen?

Det låter ju som att det går väldans bra för er annars! :thumbsup:
Jema

Inlägg av Jema »

Hej igen!

Jag ska försöka hålla lite bättre koll på sovtiderna. Jag har bara låtit det flyta på med lurarna och hon har då vaknat efter 2-2,5 timmar så jag har låtit det vara så. Men visst låter det logiskt att hon kanske t om sover för mkt på dagarna ibland. Det har hänt en gång att hon sovit 6,5 timmar i sträck på natten och då hade hon inte sovit nåt mellan 15-20. Det var en hel del gnäll och skrik däremellan... ;)

Har du något tips vilken tid hon bör få sitt nattmål om jag ska försöka ta bort de andra? Går det att buffa bort nattmål? Tänkte i och med att hon redan ligger i spjälsäng och sover bra där.

Mattider-Jag brukar försöka mata så mycket som möjligt inom 1,5 timme under vakentiden. Dessa dagar när hon matvägrar så blir det ibland att det måste gå precis 2 timmar innan hon får ner något och då först efter att jag fått henne att somna till med nappen.

Inlägg av Elle »

Hej Jema!

Jag föreslår att du har kvar nattmålet runt 04 och tar bort det andra när ni känner er redo. Ja, visst går det att buffa istället för att vagna. Under "Våra Favoriter" så hittar du "SM-kompendiet" och där beskriver Anna hur man tar bort nattmål.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Jema

Inlägg av Jema »

Tack för svaren! :)

Jag förstår fortfarande inte varför hon inte vill äta dock, bara skriker och skriker när jag försöker ge henne mat. Hungrig vet jag att hon är för hon är ju inte nöjd i övrigt annat än när hon är mätt.
JAg tar bort henne direkt från bröstet nu och trugar inte så mycket, hon skriker bara upp sig ännu mer då.
Inatt fick hon ett extra nattmål som sagt men jag har svårt att tro att det skulle påverka så pass att hon ska skrika och inte vilja äta alls under dagen.
Usch, jag börjar snart gråta. Man känner sig totalt misslyckad när hon skriker så fort man tar fram bröstet...
Nåväl, jag får försöka härda ut under kvällen men nu skriker hon bara.
Nya tag imorgon.

Chin up, det här löser du! :D

:idea: Har du ordentligt med mjölk? Det kan vara ganska frustrerande för de små om de inte tycker att sugandet ger ordentligt resultat. Här är våra bästa amningstips: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=19951

:idea: Försök hålla matandet inom en timme nu (=erbjud så fort hon vaknar och få i henne maximalt då, men truga inte en hel timme ifall ni bara blir osams då). Då har hon större chanser att ha god aptit till nästa måltid.

:idea: Och skulle det verkligen kännas körigt och besvärligt, du blir ledsen och uppgiven och hon blir hungrig, ledsen och övertrött, så är det alls inget dåligt att komplettera med flaska. Gå ut och ta en promenad eller nåt för att slappna av och låt pappan och flaskan göra jobbet i så fall. 8)
Jema

Inlägg av Jema »

Jo ordentligt med mjölk har jag. Det brukar fortsätta att "rinna över" när hon tycker att hon är klar med ätandet.

Flaska har vi provat med x antal ggr, både att jag och min man ger och jag håller mig borta. Inget funkar, hon vägrar ta flaska. Jag har provat flera olika flaskor, bl a den som rekommenderas av många, Dr Browns med smal hals.
Hon tar napp men flaskan ratar hon med högljudda protester. Har dock lite urpumpad mjölk i frysen som jag ska tina och så ska jag försöka idag igen.

Natten började bra. Hon somnade 19.45 och vaknade 1.30. Då erbjöd jag henne mat eftersom hon som sagt inte ätit så bra under dagen. Hon accepterade utan större problem och somnade sen om efter blöjbyte.
Vid 4.45 vaknade hon igen, jag erbjöd mat direkt men hon skrek bara. Jag trugade inte alls då utan la henne i vagnen istället och vagnade. Hon skrek nåt otroligt och jag fick vagna mellan kl 05-07 med 5-15 minuters pauser då och då.
Sen gjorde jag morgon kl 7 o erbjöd mat direkt. Hon åt faktiskt lite då ur ena bröstet. Men sen var det stopp. Maken gick upp med barnen och jag somnade om. Vid 8.15 bryter den lilla ihop, förmodligen av övertrötthet och jag erbjöd lite mat igen och hon åt bra ur ena bröstet. Sen la jag henne 8.35 så hon har sovit en timma hittills.

Vi får väl se om det blir ngn effekt idag av att hon bara fick ett nattmål.

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"