Min lilla tjej är 7 veckor gammal och jag har precis börjat med SD. Egentligen var mitt mål att börja fullt ut redan från början men då jag inte hade tillräckligt med mat då så skrek min dotter för jämnan (såklart) och vi fick ge tillägg efter varje amning så jag har kämpat järnet med att "bara" stilla överlevnadsångesten till att börja med. Nu tror jag vi har uppnått det och mat finns det mycket av nu. Så det är dags att börja styra upp tillvaron lite.
Igår följde vi SD hela dagen med strävan efter 2-2. Vi hade morgon kl 07 och då hade hon sovit från 21.00 med mat kl 02 samt kl 05.30.
På morgonen var det dock svårt att hålla henne vaken, hon var helt slut men jag har läst att många har kortare vakentid just på morgonen. Hon fick mat en timme efter att vi gjort morgon så att det skulle vara 2 timmar mellan maten och då åt hon med god aptit . Sedan sov hon 2,5 h i vagnen.
Nästa mål blev lite mer problematiskt då vi skulle till BVC och såklart så dåsar hon till i bilen på vägen dit och hem trots att jag tjoar, totalt 20 min. När vi kom hem vaknade hon igen trots att det då var dags att sova egentligen. Men hon fick lite mer mat och så somnade hon en timme senare än planerat. Sov sen 2 timmar.
Nästa sovtillfälle sov hon endast 30 min.
Natt kl 20.30 och så vaknade hon för mat kl 01, 04 samt 05.50. Morgon kl 7 och så fick hon mat kl 8.
Jag lägger henne i egen säng på kvällarna sedan en tid tillbaka och hon somnar då själv oftast. På nätterna somnar hon om direkt efter maten, även om jag bytt blöja på henne också.
Vår stora tjej (snart 4) SHN-kurades vid 10,5 månader och har sovit perfekt ända sen dess. Hon har natt mellan 19-07 och det är det jag strävar efter med vår lilla tjej så småningom.
Behöver nog lite peppning o tips om hur jag sakta men säkert kan inrikta mig på vårt mål. Hon har somnat 20-21 ända sedan hon föddes men alla nätter är ju inte så bra som de senaste med endast 3 uppvak. Hon vaknar ibland varannan timme på natten och det är ju inte så kul för någon utav oss.
Dessutom undrar jag hur jag ska gå tillväga när man måste avvika från de vanliga rutinerna som igår då vi var på BVC och hon somnade oplanerat 2 gånger á la 10 min. Hur hanterar man resten av dagen då? Nästkommande mål?
Jag stressar väl upp mig onödan men jag kände mig verkligen jättestressad när det inte gick enl planerna.
Lite rörigt blev det men hoppas nån kan hjälpa!
Hälsningar Jema