Lurar vid 8,5 mån ålder?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Kristin

Lurar vid 8,5 mån ålder?

Inlägg av Kristin »

Hej!

Jag befinner mig på sverigebesök (för er som har "hängt med" :D) och vi åker tillbaka till Japan nu på lördag. De här tre veckorna har varit MYCKET för plutten (mitt i hans känsliga åttamånadersperiod), men det har ändå gått BRA tycker jag).

Det som har hänt med hans sömn under denna period är att han har börjat skrikit/ställt frågor/protesterat vid läggning :shock: och han sover inte regelbundet på framförallt långluren på fm (10-12). Jag har faktiskt inte brytt mig så mycket om det utan "skyller" på denna treveckorsresa med tidsomställning, miljöbyten och många nya människor. Jag väntar med att "ta tag i" det tills vi har kommit i ordning efter tidsomställning i Japan.

:?: Det jag undrar över är hur mycket era pluttar sover i samma ålder. Vilka lurlängder?

Jag ändrade pluttens schema ca 2 veckor innan vi åkte, men det hann aldrig sätta sig riktigt och jag vet inte om schemat är rätt för HONOM. Dessutom känns det som om vakentiden på 3 h mellan sovpassen är liiite för långt. Tidigare lade vi honom INNAN han började kinka och blev trött, men nu känns det som att vi pressar honom att vara uppe fast han verkligen är trött och det känns inte alls bra. Det blir en hel del kink faktiskt.

Vi hade tidigare lurar vid 09-09.30/45, 11.30-13.30 (fungerade jättebra!) och tja, vad hade vi sen... typ 15.30-16/16.15.

Nu har vi 10-12 och 15-15.45 och det fungerar "så där". Just under detta sverigebesök kan han sova allt från dryga timmen till 1 h 45 min på fm-luren (jag försöker alltid få till ett omsomnande när han bara sover dryga timmen på fm-lur och lyckas ofta, men inte alltid). Mycket olika från dag till dag :evil:! Som sagt, detta kan bero på den ENORMA omställningen med denna resa, men om detta fortsätter även när vi kommer tillbaka så vet jag inte riktigt vad jag skall göra. Jag vet inte om han får för mycket eller för lite dagsömn. Han skriker vid nattning och det kan bero på besöket eller så beror det på fel antal timmar dagsömn... :roll:

Många gånger under detta besök har han vaknat upp efter 45 min på långluren och då har jag gått ut och gått igen och har efter kanske hela 40 min fått till ett omsomnade (han skriker inte under denna tid, kanske bara i slutet). Detta är rätt tröttsamt (gå, gå, gå) och jag tror att luren är "fel". Konstigt är dock att jag oftast får till ett omsomnande, men det tar alldeles för lååååång tid.

Hm..... Vad tror ni? Vad har ni för tider? Kanske inte hjälper mig att veta egentligen eftersom plutten är ju plutten och tiderna skall läggas efter HONOM.

Kram på er!
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Louise

Inlägg av Louise »

Hej kristin
Vi har sedan påsken haft detta schema: Natt 19.45-7.30, sova 10-11.30 samt 15.30-16.15. Av alla scheman vi haft är detta det som funkar bäst för oss.

På morgonen har sonen svårt att orka tre timmar vaken, därav endast 2.5 timmars vakentid på morgonen.

På dagen däremot funkar fyra timmar finfint: det händer mycket: lunch, utevistelse, hämta syrran på dagis, mellanmål, leka med syrran....

Han är dock mycket trött på kvällen och hade gärna somnat en kvart tidigare, men då ungarna nu delar rum så får det kompromissas lite och vi vill ju absolut ha morgon 7.30.

Före sommartid, då barnen inte delade rum, hade vi 19-07, 10-11.30 samt 14.30-15.15.

14 timmars sömn från 9-12 månader, har jag för mig att det ska vara, och det är precis vad vårt schema ger.

Louise
Pojke juli 2004. SHN september 2004.
Flicka f?dd oktober 2000.
mammamy

Inlägg av mammamy »

Hej Kristin!
Har harvat en del med lille E:s lurar och nattsömn sen han ställdes om och dessutom var sjuk och rasade i vikt, men nu sitter dom igen. Han sover 19.30-07, 10-11.30, 15.30-17. Ofta stjäl han sig dessutom fem minuter i bärselen vid 14-tiden då vi går en sväng upp i skogen bakom huset med vår nya hund då. Han är jättetrött varje dag vid 13.30-14 då hans gamla mellanlur brukade ligga, men jag försöker hålla honom vaken så gott det låter sig göraas, även i bärselen fast det är nästan omnöjlgit då.
E vaknade 20-30 min tidigare på alla lurar och minst en timme tidigt på morgonen efter förkylningen, men när vi backade tillräckligt kom vi förbi det. Vissa dagar har jag ramsat (sparsamt men dock) under 20-30 min på dagarna och en del morgnar har han fått ligga och gorma och muttra utan åtgärd i en hel timme, eftersom det fortfarande är natt och vi sover (fast det gör vi förståss inte :evil: ). När morgnarna var tidiga men vi bedömde att han var frisk, gick vi in och solfjädrade någon enstaka dag innan vi återgick till ramsa bara.
Lycka till när ni kommer hem till Japan!
Maria
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Love

Inlägg av Love »

Kristin! Vi har mejlats vid tidigare om ditt schema. Jag tror att det var jag som gav dig tips om ditt nuvarande schema (som inte fungerar lysande) :D

Verkar från din tidiga erfarenhet som att sonen sover längst på eftermidddagen. Pröva att byta längd på lurarna. Dvs. ta den kortare luren på förmiddagen och den långa på eftermiddagen. Exemplevis:
10-10.45 samt 14-15.30 eller ngt liknande.

Tror du det kan funka?
Solstråle född i april 2004.
Började använda verktygen vid 2 månaders ålder och behövde därför inte köra ngn kur.
Ny liten Aftonstjärna född april 2012
Standardmodell nästan från början. Nu dags att ta sig ur vagningsträsket (start 16:e augusti 2012)
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej Love!

Jo, det är det jag funderar på att göra nu när tidsomställningen till japantid är gjord. Avvaktar.

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"