Jag har varit här tidigare då vi kurade vår då 3.5 mån tjej.
Tyvärr genomförde vi inte kurningen helt, det blev schemabyten mitt i, och till slut en resa som helt sprack hål på nattrutinerna eftersom vår lilla vilde var tvungen att sova i vår säng. Alltså, friamning hela nätterna resulterade i väldigt många uppvak. Dessutom återkom nappen pga rädsla för flygresan.
Jag tror att vi kände att hon var lite för liten då och helt enkelt hade svårt att vara trygga i vår roll...
Som ni hör, inte helt konsekvent.
Men, nu har vi bestämt oss att genomföra kuren från start igen!
Vi följer schemat PM för 4 månaders baby med ett uppvak per natt ca. kl 3.
Detta försöker vi följa stenhårt.
Dagvilorna tycker jag fortfarande är JÄTTESVÅRA. Vi har gått från vagning till buffning i hårdlift och är nu tillbaka i vagning.
Vi har inte möjlighet att vara utomhus varje vila på dagarna och hon sover inte så bra inne. Täcker man över vagnen blir det för varmt och täcker man inte över synintrycken har hon svårt att komma till ro.
Hon somnar på 5-30 min, oftast runt 8 min och vaknar igen efter 30 eller 43 min. Det är supersupersvårt att få henne att somna om djupt igen, oftast vaknar hon med bara någon minuts mellanrum fram till vilan är slut.
45 min vilan går alltså bättre än den på 1.5 h. Svårast är den 11.30-13.
På senare tid har hon haft väldigt växlande aptit (hör till åldern och utvecklingen gissar jag) och är okoncentrerad när hon ska få mat (bröst). Smakisar går däremot jättejättebra!
Ofta orkar hon bara äta 1 bröst inom en timme och är då ofta hungrig inför vilan. Har hon fått mat ändå strax innan vilan är hon inte så hungrig när hon vaknar... dålig cirkel helt enkelt.
Nattamningen ska vi självklart ta bort helt fredag natt!
Dessutom har vi kört sidläge eller ryggläge fram till nu men funderar på magläge då lillan är så vild! Kastar sig fram och tillbaka.
Jag undrar däremot om det också fungerar i vagnen? Det känns som hon glider så mycket fram och tillbaka när man vagnar...
Vi har då tänkt på ett schema utifrån hur hon sover och skulle gärna vilja få lite input!
07.00 vakna & breast delight
08.30-09.15 Sova
09.30-10 breast delight
10.45 grötsmakis
11.00-13.00 sova
15-15.45 sova
16.00 breast delight
18.00-18.45 sova
19.45 Äta bada
20 sova
Blir så tacksam för lite hjälp i vår andra kurning, nu gäller det!
Har lusläst 'Sova hela natten' för att göra helt rätt!
Tacktack!
Mamma I som vill.... och kan...!