Redo för kurning nr 2 men behöver lite schemahjälp!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
grisen

Redo för kurning nr 2 men behöver lite schemahjälp!

Inlägg av grisen »

Hej, igen!

Jag har varit här tidigare då vi kurade vår då 3.5 mån tjej.
Tyvärr genomförde vi inte kurningen helt, det blev schemabyten mitt i, och till slut en resa som helt sprack hål på nattrutinerna eftersom vår lilla vilde var tvungen att sova i vår säng. Alltså, friamning hela nätterna resulterade i väldigt många uppvak. Dessutom återkom nappen pga rädsla för flygresan.
Jag tror att vi kände att hon var lite för liten då och helt enkelt hade svårt att vara trygga i vår roll...
Som ni hör, inte helt konsekvent.

Men, nu har vi bestämt oss att genomföra kuren från start igen!
Vi följer schemat PM för 4 månaders baby med ett uppvak per natt ca. kl 3.
Detta försöker vi följa stenhårt.
Dagvilorna tycker jag fortfarande är JÄTTESVÅRA. Vi har gått från vagning till buffning i hårdlift och är nu tillbaka i vagning.
Vi har inte möjlighet att vara utomhus varje vila på dagarna och hon sover inte så bra inne. Täcker man över vagnen blir det för varmt och täcker man inte över synintrycken har hon svårt att komma till ro.
Hon somnar på 5-30 min, oftast runt 8 min och vaknar igen efter 30 eller 43 min. Det är supersupersvårt att få henne att somna om djupt igen, oftast vaknar hon med bara någon minuts mellanrum fram till vilan är slut.
45 min vilan går alltså bättre än den på 1.5 h. Svårast är den 11.30-13.

På senare tid har hon haft väldigt växlande aptit (hör till åldern och utvecklingen gissar jag) och är okoncentrerad när hon ska få mat (bröst). Smakisar går däremot jättejättebra!
Ofta orkar hon bara äta 1 bröst inom en timme och är då ofta hungrig inför vilan. Har hon fått mat ändå strax innan vilan är hon inte så hungrig när hon vaknar... dålig cirkel helt enkelt.
Nattamningen ska vi självklart ta bort helt fredag natt!
Dessutom har vi kört sidläge eller ryggläge fram till nu men funderar på magläge då lillan är så vild! Kastar sig fram och tillbaka.
Jag undrar däremot om det också fungerar i vagnen? Det känns som hon glider så mycket fram och tillbaka när man vagnar...

Vi har då tänkt på ett schema utifrån hur hon sover och skulle gärna vilja få lite input!

07.00 vakna & breast delight
08.30-09.15 Sova
09.30-10 breast delight
10.45 grötsmakis
11.00-13.00 sova
15-15.45 sova
16.00 breast delight
18.00-18.45 sova
19.45 Äta bada
20 sova

Blir så tacksam för lite hjälp i vår andra kurning, nu gäller det!
Har lusläst 'Sova hela natten' för att göra helt rätt!
Tacktack! :D

Mamma I som vill.... och kan...! :shock:
Princess B- född nov 08, kurad mars -09
Prins D- född juli (110715), något sånär SM från start
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej grisen och vad bra att ni bestämt er att kura :D
Hon somnar på 5-30 min, oftast runt 8 min och vaknar igen efter 30 eller 43 min. Det är supersupersvårt att få henne att somna om djupt igen, oftast vaknar hon med bara någon minuts mellanrum fram till vilan är slut.
45 min vilan går alltså bättre än den på 1.5 h. Svårast är den 11.30-13
Eftersom 45 min är ett naturligt sömnpass så är det väldigt vanligt med skarvar när man ska sova längre.Det gäller att få dom små att sova över dom´med vagning tex.
På senare tid har hon haft väldigt växlande aptit (hör till åldern och utvecklingen gissar jag) och är okoncentrerad när hon ska få mat (bröst). Smakisar går däremot jättejättebra!
Känner igen det där från min Liw som bara verkat vänta på att äntligen få äta riktig mat.
Tål magen det så ser jag inga problem med att utöka smakisarna.Skynda långsamt bara.
Mat mat och mera mat är det som gäller och själva nyckeln till om man ska få barnen att sova skönt.
Försök få ordning på mattiderna då det säkert ligger mycket in hennes uppvak.Kan du vänta med att ge henne mat när hon vaknat ett tag så hon är ordentligt hungrig och för att komma ur den onda cirkeln?
Dessutom har vi kört sidläge eller ryggläge fram till nu men funderar på magläge då lillan är så vild! Kastar sig fram och tillbaka.
Jag undrar däremot om det också fungerar i vagnen? Det känns som hon glider så mycket fram och tillbaka när man vagnar...
Att vagna i magläge går aldeles utomordentligt.

Kollade igenom schemat och ser att det inte är någon mat mellan 11-13 och 15-15.45.

Har du sett den här tråden om mat och sovtider?
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=153

/ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
grisen

Inlägg av grisen »

Åh! Tack för så snabbt svar!

Du har helt rätt, ett mål mat har fallit ur schemat.
Det borde alltså vara:

07.00 vakna & breast delight
08.30-09.15 Sova
09.30-10 breast delight
10.45 grötsmakis
11.00-13.00 sova
13-13.30 breast delight
15-15.45 sova
16.00 breast delight
18.00-18.45 sova
19.45 grötsmakis+pure bada
breast delight
20 sova

Ska jag föra in smakis tycker du mellan varje sömn? Tillsammans m amningen?
Hur länge ska jag amma eg? Känns som amningarna blir så spridda när man ammar x2 inom 1 timme. Ska smakisen då rymmas inom amningarna el. efter dem?
Bianca är verkligen 'het på gröten' så det borde inte vara något problem att få i henne mer mat :D
Sen undrar jag också om jag borde göra natt 20-7.30 ist med tanke på att hon fyller 5 mån snart? Eller är schemat bra som det är?
Vidare undrar jag om vagning resp spjälsäng. Nätterna fungerar bra nu (och gjorde i första kurningen) i spjälsängen. Tänkte passa på att flytta henne t eget rum nu när vi startar, hon stördes nämligen för mycket av att vi ramsade så nära henne!
Funkar det att köra dagpassen i vagn och nätterna i spjälsäng?

För övrigt vill jag ge en stor eloge t forumet, nu har jag äntligen förstått trixet med vagningen tror jag! Har nog fegvagnat och hamnat i vagnträsket innan :oops:
Idag har gått bättre än någonsin! Bakgrundsljud (dammsugare, fläkt, mozart mm) gjorde hela susen! Snart sover hon sina 1.5 h, helt säkert! :D

Men en fråga: När slutar man med själva vagnandet, alltså, när låter man barnet från start sova i stillastående vagn utan vagningen?

Jag har många frågor, vill ju att detta ska gå vägen så snart som möjligt så min ängel får sin efterlängtade sömn!
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Ska jag föra in smakis tycker du mellan varje sömn? Tillsammans m amningen?
Hur länge ska jag amma eg? Känns som amningarna blir så spridda när man ammar x2 inom 1 timme. Ska smakisen då rymmas inom amningarna el. efter dem?
Två smakportioner typ lunch och middag+ett grötmål om man vill det borde räcka.
Jag har gjort så med mina två att jag först gett smakisar och sedan ammat,ersättning efteråt.
Det är helt upp till dig hur länge du ska amma.Jag tycker man ska göra det som känns bäst för en själv.Pga att jag haft så lite mjölk och att jag varit stressad för jag är ensam under veckorna har jag inte ammat så länge.Men fick jag välja så skulle jag gjort det längre än vad jag kunnat.
Sen undrar jag också om jag borde göra natt 20-7.30 ist med tanke på att hon fyller 5 mån snart? Eller är schemat bra som det är?
Tycekr du kör schemat så länge och sedan ändrar när tiderna mer satt sig.
Vidare undrar jag om vagning resp spjälsäng. Nätterna fungerar bra nu (och gjorde i första kurningen) i spjälsängen. Tänkte passa på att flytta henne t eget rum nu när vi startar, hon stördes nämligen för mycket av att vi ramsade så nära henne!
Funkar det att köra dagpassen i vagn och nätterna i spjälsäng?
Det funkar jättebra med att göra dagpassen i vagnen och natten i sängen.
Men en fråga: När slutar man med själva vagnandet, alltså, när låter man barnet från start sova i stillastående vagn utan vagningen?
Så snart som möjligt allt för att inte hamna i en massa tråkiga träsk som är bökiga att ta sig ur.

(fint namn på eran dotter föresten.Vi hadde det namnet på tapeten oxå.men när hon kom var det bara en Liw)

/ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
grisen

Inlägg av grisen »

Ang. vagning- sluta så snart som möjligt, när är det ungefär? :)
Tack för all hjälp, hoppas jag kan skriva och få svar igen när vi väl börjar, ifall det inte blir som jag tänkt mig...

/Iris
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej grisen! :D

Så fort ramsan satt sig så behöver man ingen vagning (kanske några få enstaka tag om de jobbar upp sig någon gång), ramsan gör jobbet. :wink:

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Och så skriver Bluna och ger ett sånt bra svar på din fråga. :wink:

Och du,skriv gärna igen.Om inte annat för att berätta hur det går för er.

/ulrika
grisen

Vagningsproblem!

Inlägg av grisen »

Hej hej.

Jag undrar om jag verkligen gör rätt ang. vagningen.
Jag lägger henne i vagnen (har inget andningslarm ännu) på rygg. Rätar ut kroppen. Säger en glad ramsa och täcker för vagnen med en mörk duk.
Börjar genast vagna och vagnar ca 2 min. Hon är tyst så länge jag vagnar.
Blir missnöjd så snart jag slutar. Väntar efter det här i 2 min innan jag börjar vagna igen, skulle annars behöva vagna henne till sömns, det är vad hon vill.
Håller på såhär i ca 8 omgångar, mellan 25-40 min innan hon somnar.
Gör jag verkligen rätt? Hon skriker sig hes, är riktigt riktig arg!
Ska jag säga ramsan bara en gång eller flera gånger?
Har svårt att se om hon är på väg att somna eftersom jag täcker för vagnen.

Hur gör ni som vagnar ute? Man vill inte gärna låta barnet ligga och skrika 2 min mellan varven utomhus :shock:

Vi har vagnat i 2 veckor innan vi åkte på semester, och nu nya 2 veckor. Känns inte som tiden har blivit mindre att lägga henne, snarare tar det längre tid. Jag hör ju att hon ligger och småpratar när jag vagnar t en början, inte alls arg, det blir hon senare.

Ikväll flyttar Bianca till eget rum, vi har varit och fixat mörkläggningsgardin idag! :D
Funkar det om jag sover i samma rum och ramsar där?
Eller måste jag ramsa mig ut och sova någon annanstans? Vårt sovrum ligger nämligen långt från hennes rum, vi fixar det i framtiden genom babytalker.
(Alltså, så att vi hör när hon vaknar.) Det finns liksom inga andra alternativ på rum... :roll:

Tacksam för svar!
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

När jag vagnar så lägger jag tillrätta, lägger för skynket och vagnar lugn SEN går jag med ramsan, låter barnet reagera på den, behövs det mer vagning ja då går jag fram igen vagnar och går med ramsan. ibörjan får man göra det i många omgångar men snart kommer du bara kunna lågga tillrätta vagna ett par tag, eller inte alls och sedan ramsa. kom ihåg bekräftelsen så här i börjanom ramsan inte riktigt tar.

Är du med på hur jag tänker? och kom ihåg skratten till go nattet även på dagslurarna!

Jag skulle sova i ett annat rum och ramsa utanför vid behov, men man gör ju som man tycker. :lol:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
grisen

Inlägg av grisen »

Hej Duggan :)

Du går alltså fram igen på en gång och vagnar ifall hon/han blir ledsen?
Jag trodde att det var så man hamnade i vagningsträsket, vi har precis kommit därifrån nämligen.

Har du några tips för en 4 månaders för go natt skrattet? Hon är nämligen väldigt trött och därför butter precis innan man lägger henne!
:evil:
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Vagningsträsk hamnar man i om man vagnar i onödan och för länge, men det gäller att avvakta och lyssna av, blir det ledsamt, ja då vagnar jag om det är det som behövs, men är det svordomar och ilska tjut, ja då avvaktar jag. Men jag slutar vagna så fort det är lugnt i vagnen och går med ramsan, det är viktigt att våga lyssna av och kolla igenom nyanserna.

Jag la lille vännen på golvet medans jag kläde på och busade genom att hänge mitt hår i ansiktet och sen hump i luften och ner i vagnen, det gick bra hos oss, men alla är vi ju olika! :lol: :wink:

//Malin
duggan

Inlägg av duggan »

...men lyssnar hon redan på ramsan så skulle jag bara lägga tillrätta, dra för skynket och gå med ramsan utan att vagna nånting alls...jobba med ramsan vid behov, fråga-svar, fråga-svar, fråga-svar.
grisen

Första natten avklarad...

Inlägg av grisen »

Som gick hur bra som helst! :D
Nu har vi ju mjukstartat sen tidigare, med bara en amning på natten,
men denna natt gick verkligen bättre än förväntat...
Hon vaknade 5.55, fick en pangramsa vid första pip och somnade om, och sov tills... jag väckte henne! Fantastiskt!
Är medveten om att bakslag kan komma närmsta nätterna. Men, har sjukt mycket attityd (på natten ska man sova) och kommer bekämpa alla nattvargar!

Vi har ju sedan länge bara använt buffning som krisverktyg, känns konstigt om vi skulle börja om med det nu trots att vi kurar "från början". Eller? Borde vi använda buffning?

Däremot har nya frågor uppstått:
Kan man vagna i sittvagn m nästan liggläge? Eller använder man bara ramsa där?
Hur lägger man för att sova i spjälsäng dagtid? Använder man buffning då?
nilam

Inlägg av nilam »

Hej :D

Roligt att natten gick så bra, härligt jobbat :D

Jag skulle vilja likställa buffning/vagning, buffa gör man med fördel i sängen, vagnar gör man i vagnen, båda är verktyg som kan tas till vid kris.

Även om hon kan så tycker jag att ni på bästa sätt ska övertyga tösen om hur gott det är att sova på nätterna, är det verkligen kris på natten så ska hon lugnas med solfjädern eller buffning, ni gör ju kuren så i natt, natt nr 2 så kan ni buffa, tills hon blir tyst.

Ang vagning så tycker jag där med att ramsan ska användas hela tiden men behöver hon vagnas lugn så gör det, bättre att vagna 4 drag tills hon är tyst och gå därifrån med ramsa, göra samma procedur om hon protesterar, än att vagna längre stunder, succesivt etablerar du ramsan och efter kurens 3 dagar så behöver du nog inte vagna, bara ramsa.

Lägga i vagn/säng på dagen, jag hade oavsett vart jag lade tösen lagt och protesterar hon inte ramsat mig ut/ramsat bort i från vagnen, en del barn är lugna när man lägger dem och blir mer störda av att vi föräldrar envisas med att buffa/vagna när barnet bara vill sova.

Fortsatt lycka till
Malin
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
grisen

Dagslurar som krånglar...

Inlägg av grisen »

Hej, inne på dag 3 nu. Inatt var den helt klart svåraste natten m 3 riktiga uppvaknanden. Hon hade lite dålig aptit igår, och trots ihärdigt trugande gick inte maten ner som den skulle vilket resulterade i att hon hann bli riktigt hungrig i vargtimmarna. Vi jobbar på att trycka i henne lite extra idag!

Vagningen utomhus fungerar toppen medan det är svårare inomhus. Hon hinner bli riktigt riktigt ledsen trots växelspel vagna/ramsa- vänta. Så snart jag slutar vagna blir hon först arg, sedan uppgiven ju mer tid som går.
Vi har inte heller någon balkong eller gård vi kan ställa henne på (bor i lägenhet) och kan inte vara ute varje vila, speciellt inte nu när vi alla blivit lite förskylda!

Det är också supervarmt i vagnen då den är förtäckt med sjal.
Något tips på hur jag ska göra på dagarna när vi är hemma?
Är det kanske bättre att jag lägger henne i spjälsängen?
Min erfarenhet sedan tidigare (då kurningen gick åt skogen) var att hon skrek sig igenom hela passen i spjälsäng hemma, jättehemskt
:cry: Hon lyssnar då inte alls på ramsan utan blir uppjagad av sig själv och sitt skrikade.

Är så glad för nätterna som trots inatt verkligen går toppenbra. Men, bävar inför 2 h vilan idag. Jättesvårt att få henne att sova förbi 45 min.

/mamma Iris
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"