har en dotter som kurades vid 5 månader och som sovit super sen dess. Den senaste tiden har hon dock börjat strula en del med sömnen. Är ganska säker på att detta beror dels på att hon varit sjuk och då vant sig vid att vi gått in till henne lite extra (gett alvedon etc) och dels att hon har lite mycket sömn på schemat för sin ålder (vi ska ändra schema om en vecka när vi kommit hem från vår jul- och nyårsturné
Problemet har varit att vi under julhelgen när vi var hos min mans släktingar nästan hamnade i gräl med dem eftersom de inte tyckte att vi skulle låta vår dotter ligga och gråta (vi hörde naturligtvis att hon var ARG och inte ledsen, men jag kan förstå att det inte är så lätt för den som inte är så insatt att höra skillnad). Naturligtvis är det vårt beslut hur vi ska lägga vår dotter men samtidigt är det jobbigt eftersom min mans släktingar är gamla och vi såg på dem hur dåligt de mådde av skrikandet. Hur gör man? Är det någon som hamnat i den här situationen? Detta slutade med att vi de två sista dagarna buffade vår dotter till sömns för att hon inte skulle skrika. Det kändes inte bra för jag vill verkligen inte äventyra hennes goda sömn, men samtidigt vill jag absolut inte hamna i bråk med mannens släktingar för en sådan sak och jag tror inte att vår dotter "tagit skada" av det eftersom hon somnat bra själv efter detta.
En annan sak jag kom att tänka på i denna situation var att vi inte har något bra krisverktyg. Vi har inte använt oss av solfjädern mer än som markering vid läggning utan gått in, lagt tillrätta och buffat lugn vid kriser. Det har fungerat men den senaste tiden har jag upplevt det som att buffandet bara gjort henne arg. Visserligen kan det bero på att min attityd sviktat (iom allt ifrågasättande) men det jag undrar är hur man går tillväga om man ska införa solfjäder i efterhand? Första gången kommer den bemötas med protester eller vad tror ni? Hon är ganska stark så det är svårt att hålla fast henne tkr jag.
Blev ett långt inlägg... hoppas ni ursäktar