Hur gör ni när släkten misstycker?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
_lill

Hur gör ni när släkten misstycker?

Inlägg av _lill »

Hej,

har en dotter som kurades vid 5 månader och som sovit super sen dess. Den senaste tiden har hon dock börjat strula en del med sömnen. Är ganska säker på att detta beror dels på att hon varit sjuk och då vant sig vid att vi gått in till henne lite extra (gett alvedon etc) och dels att hon har lite mycket sömn på schemat för sin ålder (vi ska ändra schema om en vecka när vi kommit hem från vår jul- och nyårsturné ;) ). Detta i kombination med att hon sovit på ovana ställen och ex inte kunnat höra lika mkt husljud (el mysljud som min man kallar det :D ) som hon hör hemma har gjort att vi haft ett antal läggningar med mycket protester. Jag och min man tycker självklart att det är jobbigt men vi är så övertygade om att shn är rätt för vår dotter att vi tar detta med relativ ro.

Problemet har varit att vi under julhelgen när vi var hos min mans släktingar nästan hamnade i gräl med dem eftersom de inte tyckte att vi skulle låta vår dotter ligga och gråta (vi hörde naturligtvis att hon var ARG och inte ledsen, men jag kan förstå att det inte är så lätt för den som inte är så insatt att höra skillnad). Naturligtvis är det vårt beslut hur vi ska lägga vår dotter men samtidigt är det jobbigt eftersom min mans släktingar är gamla och vi såg på dem hur dåligt de mådde av skrikandet. Hur gör man? Är det någon som hamnat i den här situationen? Detta slutade med att vi de två sista dagarna buffade vår dotter till sömns för att hon inte skulle skrika. Det kändes inte bra för jag vill verkligen inte äventyra hennes goda sömn, men samtidigt vill jag absolut inte hamna i bråk med mannens släktingar för en sådan sak och jag tror inte att vår dotter "tagit skada" av det eftersom hon somnat bra själv efter detta.

En annan sak jag kom att tänka på i denna situation var att vi inte har något bra krisverktyg. Vi har inte använt oss av solfjädern mer än som markering vid läggning utan gått in, lagt tillrätta och buffat lugn vid kriser. Det har fungerat men den senaste tiden har jag upplevt det som att buffandet bara gjort henne arg. Visserligen kan det bero på att min attityd sviktat (iom allt ifrågasättande) men det jag undrar är hur man går tillväga om man ska införa solfjäder i efterhand? Första gången kommer den bemötas med protester eller vad tror ni? Hon är ganska stark så det är svårt att hålla fast henne tkr jag.

Blev ett långt inlägg... hoppas ni ursäktar :) Tacksam för svar!
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
cissii

Inlägg av cissii »

Hej

Det enda man kan göra är att helt enkelt tänka hur man vill ha det själv. Det är ju er dotter och er vardag det handlar om. Man kan ju inte begära att släktingar ska sätta sig in eller ens vilja förstå. Men man kan alltid förbereda dom innan lite. Typ såhär gör vi, och det kan bli lite skrik, är det ok med er? Annars sover vi på en annan plats. Man blir alltid ifrågasatt av folk som förälder, på med extratålamodet och kom ihåg att i den här frågan måste man lyssna inåt. Annars blir det nog bara pannkaka.

Solfjädern inför man i efterhand på precis samma sätt som man skulle gjort i första hand. :wink:
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
_lill

Inlägg av _lill »

Jovisst. Jag håller ju med dig Cissi, skulle sagt precis så till vilka andra släktingar som helst men dessa släktingar är över 80 år och även om de är pigga för sin ålder så är de ju gamla. Svår sits. Får väl helt enkelt se till att sovandet sitter bättre till nästa gång iom schemabyte.

Tack för sitt svar... kanske finns det någon som kan dela med sig av liknande erfarenheter och vad de gjort?
cissii

Inlägg av cissii »

Hej igen.
kanske finns det någon som kan dela med sig av liknande erfarenheter och vad de gjort?
Jag har handgripligen kastat ut min mamma en gång ur dotterns rum, när jag buffade och hon stod brevid och sa att det inte funkade. 8)
Modern är numera ett stort fan av AW och buffandet, hon var lite trög i starten bara. Mitt råd är alltså att kasta ut släktingarna från deras eget hem. Nej nu skojar jag bara.

Skämt åsido, är det ett sätt att få barnet att somna fortare på främmande plats du vill åt, eller är det att hantera släktingarna?
Man kan ju alltid solfjädra eller buffa till sömns om man vill, och samtidigt vara medveten om konsekvenserna. Man kommer få styra upp det sen. Med kanske dubbla frågor från barnet. Eller så struntar man i att just sova över hos dom gamla släktingarna. Eller så intalar man dom att hörselkåpor på kvällskvisten är det absolut senaste i modevärlden :wink: :)
Världens Bästa Barn
cissii

Inlägg av cissii »

Men jisses vilket inlägg. Förlåt, jag är trött och har humorn av en 12-åring. Hoppas någon kommer med lite bättre råd. :oops:
Världens Bästa Barn
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

cissii skrev:Men jisses vilket inlägg. Förlåt, jag är trött och har humorn av en 12-åring. Hoppas någon kommer med lite bättre råd. :oops:
Det var väl inget fel på vare sig råd eller humor :wink: :!:

Jag känner igen mig. :roll:

Och jag tänker så här: istället för att ge mig in i diskussioner så verktygar jag mina barn lite mer om det blir strul hos släktingar som är "lite känsliga" - dvs jag solfjädrar gärna till sömns om det ifrågasätts extra ifrån barnet.
Och jag har ständigt i tanken: en gång ingen gång!

Men är det så att det gäller en längre vistelse så tror jag det bästa är att se till att man sover på så sätt att man inte stör eller blir störd! Kanske i källarren, gäststugan, husvagn, osv...

Och när de man vet säkert inte går att "omvända" börjar diskutera så brukar jag säga ungefär så här när man får goda råd:-
-Jahaaaa, jo såå kan man ju göra... och liksom fundera, men ändå köra sitt eget race.
Allt för släktfriden O:)
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
_lill

Inlägg av _lill »

Hej igen och tack för era svar! Hoppas ni har haft en fin nyårsafton.... :)

Känner igen mig Cissi i det där med din mamma... både min mamma och flera andra var väldigt negativa till kuren från en början men de har blivit överbevisade med råge!!
Skämt åsido, är det ett sätt att få barnet att somna fortare på främmande plats du vill åt, eller är det att hantera släktingarna?
Det var en bra fråga.... :D Vet nog inte själv vad jag ville. Jag ville nog mest klaga av mig lite och höra att det var någon som kände igen sig.... och det fick jag ju!
Och när de man vet säkert inte går att "omvända" börjar diskutera så brukar jag säga ungefär så här när man får goda råd:-
-Jahaaaa, jo såå kan man ju göra... och liksom fundera, men ändå köra sitt eget race.
Allt för släktfriden
Tack för rådet Mia :) Ska låtsas göra så nästa gång tror jag.... diskussionerna fungerar ju liksom inte alltid. Vissa människor är så fast i sina tankegångar :roll:

Förresten, måste bara berätta att jag delade ut flyers och fick en mamma i min föräldragrupp att kura sin dotter och sen när hon berättade hur bra det gått var det många fler som blev intresserade. Kul!!
duggan

Inlägg av duggan »

Förresten, måste bara berätta att jag delade ut flyers och fick en mamma i min föräldragrupp att kura sin dotter och sen när hon berättade hur bra det gått var det många fler som blev intresserade. Kul!!
Vilken ambassadör du har blivit!!! :lol:

Gott nytt år och god fortsättning - på alla plan! :wink:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"