Några frågor innan kurandet startar... (åttamånaders)

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
cissilito

Några frågor innan kurandet startar... (åttamånaders)

Inlägg av cissilito »

Hej alla

Håller på att förbereda oss för fullt för att kura vår älskade dotter som bara sover sämre och sämre (går inte att blunda för det längre, som vi alltför länge gjort :oops: ).
Och nu har vi en del frågor om lite allt möjligt som vi hoppas kunna få hjälp med här bland alla kunniga och erfarna människor. :D

1. Vi har inte möjlighet att ge vårt dotter eget rum än då vi för tillfället bor i andrahand i en tvåa. Sovrummet är dock stort så det går att göra en egen hörna till henne och skärma av. Det vi undrar är hur avskärmat måste det vara? Räcker det med en skärm eller måste det vara upp till taket och runt om hela sängen? Om avskärmningen inte är helt mörklagd kan vi i så fall tända läslampor när vi går och lägger oss utan att väcka henne? När vi genomför kuren och efteråt, ska vi då använda vår sovrumsdörr eller bara gå utanför hennes avskärmning och ramsa?

2. Vi har använt oss lite av nyckelord/ramsa vid läggning som hittills inte funkat så bra. Ska vi byta den ramsan, är den liksom "förstörd" nu av dåliga associationer?

3. Just nu är hennes lurar på dagen antingen mellan 20 och 40 min (aldrig 45) eller 1.5h. Kan vi införa 30 min lurar istället då det ofta är då hon vaknar av sig själv eller "ska" de vara 45 eller 20? Känns bara som att det kommer innebära extra trassel med de där sista fem min varje dag...

4. En av min mans stora sorger är att vi inte kommer kunna läsa saga för henne på kvällen längre. Kan man lägga in det senare när hon är en säkrare sovare?

5. Hur funkar det om man t.ex. skulle vilja tälta eller sova någon annanstans där det inte går att skärma av några nätter? Får man börja om då när man kommer hem?

6. Har slutligen ett förslag på schema som jag gärna skulle vilja ha lite synpunkter på.

Natt: 19.30-7.30
Äta: 7.30
Sova: 10.00-10.45 (ev 10.00-10.30?)
Äta.11.00
Sova: 12.30-14.00
Äta:14.00
Sova:16.00-16.20 (ev 16.00-16.30?)
Äta:17.00
Bad,skoj och nattslurk: 18.30-19.30
Sova natt: 19.30

Kommer säkert komma fler frågor :) Man vill ju vara så säker man kan innan man börjar.
kramar
cissilito
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Grattis till beslutet att kura! Svarar på dina frågor:
1) Jag skulle vara bakom sovrumsdörren, inte ramsa i samma rum. Försök få det så tätt som möjligt. Den här årstiden är ju rätt förlåtande men det blir lätt problem med tidiga morgnar när det blir ljusare. Där min Emil sover är det kolsvart och svalt, vi har sopsäckar på fönstrena, inte så trevligt men vi får sova gott :wink: .
2) Jag skulle bytt ramsa, men tror egentligen ni kan ha kvar samma om ni bara säger den med rätt attityd.
3) Vissa skarvar med 30 min, men min erfarenhet säger mig att de skarvar man tror att barnet har inte alltid stämmer efter kuren. Emil vaknade alltid efter 30 min, men efter kuren var det 45 som gällde.
4) Självklart kan ni läsa saga! Läs den utanför sovrummet bara och skratta efter det. Nu har ni ju inget separat sovrum iofs, men jag tror det är lugnt så länge ni läser och sen busar. Att hon inte behöver bli sömnig för att kunna somna är ju en del av finessen, alltså behöver inte varva ned innan läggdags om du förstår.
5) Allt man gör med attityden på plats brukar gå bra, annars får ni i värsta fall göra en liten minikur om inte sakerna faller på plats när ni kommer hem. Ofta kan ju barnen köpa att en sak gäller på ett ställe och en annan sak på ett annat ställe.
6) Skriv in i din profil hur gammal er dotter är, gå in under profil i fliken ovanför om du hittar.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
cissilito

Inlägg av cissilito »

Vår dotter är född 080429 och är inte åtta månader än men kommer vara det efter jul och det är inte förrän då vi tänker sätta igång. Nu känns det inte så lämpligt med runtfarande till diverse släktingar och nya sovrum och annat nytt och spännande. :)
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Jag tycker schemat ser bra ut för en åttamånaders! Jag hade min första lur lite tidigare, men om hon orkar vara vaken så länge på morgonen så kan du köra så.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
cissilito

Inlägg av cissilito »

Tack för svaren förresten!
Du kan nog ha rätt i att den första luren ligger lite väl sent. 9.30-10.15 kanske passar bättre så kommer inte middagsluren fullt så tätt inpå heller.
Underbaraste Kasper 120522 SM från start och mest fantastiska Maya 080429 Kurstart 090106
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"